Page 64 - Üçüncü Öğretmen
P. 64

YAŞANMIŞ BİR ÖYKÜ
        DÜŞÜNMEK İÇİN HAREKET ETMEK

        YARATICILIK UZMANI KEN ROBINSON, ÜNLÜ BİR
        KOREOGRAFIN, HAYALİNDEKİ MESLEĞİ KAÇIRMASINA
        RAMAK KALMASININ HİKÂYESİNİ ANLATIYORB



        Şu sıralar insanların yeteneklerini nasıl
        keşfettikleriyle ilgili bir kitap yazıyorum. Kitaba,
        Gillian Lynne adlı harika bir kadınla sohbetim
        ilham oldu. Kendisi Cats ve Operadaki Hayalet gibi
        müzikallerde görev almış ünlü bir koreograf. Bir
        gün Gillian ile öğle yemeği yerken ona, “Dansa
        nasıl başladın?” diye sordum. Bana bunun ilginç
        bir hikâyesi olduğunu söyledi. Okuldayken, kötü bir
        öğrenciymiş. Okul yönetimi ailesine, “Gillian’da bir
        öğrenme bozukluğu olduğunu düşünüyoruz” yazan
        bir mektup yollamış. Derste konsantre olamıyor
        ve bir türlü yerinde duramıyormuş. Sanırım bugün
        olsa ona Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu
        teşhisi koyarlardı.

        Onu bir uzmana götürmüşler. Meşe kaplı bir odada,
        annesi 20 dakika boyunca Gillian’ın okulda insanları
        rahatsız ettiği, ödevlerini hep geç teslim ettiği
        gibi problemleri uzmana anlatırken, o hiç sesini
        çıkarmadan oturmuş. Sonunda doktor ona dönüp
        “Gillian, annenin anlattıklarını dinledim, şimdi onunla
        özel olarak konuşmam gerekiyor. Burada bekle, biz
        birazdan döneceğiz, fazla uzun sürmez,” demiş.


        Doktor odadan çıkmadan önce masasındaki
        radyoyu açmış, odadan çıktıklarında Gillian’ın
        annesine dönüp, “Burada bekleyin ve kızınızı
        izleyin,” demiş. Onlar odadan çıkar çıkmaz
        Gillianayağa kalkıp dans etmeye başlamış.
        Annesiyle doktor birkaç dakika onu izlemişler,
        ardından doktor annesine dönüp şöyle demiş:
        “Bayan Lynne, Gillian hasta falan değil, o bir dansçı.
        Onu bir dans okuluna yazdırın.”


        Gillian’a “Peki sonra ne oldu?” diye sordum. Gillian
        da, “Yazdırdı,” dedi. “Nasıl bir his olduğunu anlata-
        mam. Bir odaya girdik ve oda, benim gibi, yerinde
        duramayan insanlarla doluydu. Düşünmek için
        hareket etme ihtiyacı hisseden insanlarla.”
        Uyarlamada kullanılan kaynak: Sir Ken Robinson: Do schools
        kill creativity? [Okullar yaratıcılığı öldürüyor mu?],
        Geniş bilgi için: www.TED.com

        62 |  İŞLEYEN ZİHİNLER
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69