Page 66 - Üçüncü Öğretmen
P. 66

SÖYLEŞİ
        HOWARD GARDNER
        TÜM ÖĞRENCİLER İÇİN AKILLI ALANLAR






        Howard Gardner, Harvard Eğitim Bilimleri Enstitüsü’nde algı ve eğitim
        profesörü olarak görev yapıyor. 2005’te Foreign Policy ve Prospect
        dergilerinin dünyanın en etkili 100 düşünüründen biri olarak seçtiği Gardner,
        yaklaşık 20 kitap ve yüzlerce makalenin de yazarı. Gardner, her insanda

        standart psikometrik araçlarla ölçülebilen tek bir zekâ olduğunu savunan
        geleneksel algıya karşılık geliştirdiği Çoklu Zekâ Kuramı ile tanınıyor.




        Çoklu Zekâ Kuramı’nın eğitim ortamlarına     öğrenci ve öğretmenlerin tasarladığı bilimsel,
        etkilerine ilişkin olarak:                   sanatsal ve tarihi açıdan önem taşıyan çalışmalar
        Öğretmeye ve öğrenmeye değer görülen fikir, kavram   sergilenirdi de. Bu şekilde düşününce, geleceğin
        ve teorilerin farklı şekillerde sunulması önemlidir. Bu   okullarının daha ziyade birer çocuk müzesini
        sayede, gençlerin birbirinden farklı zekâlarına hitap   andıracağına inanıyorum.
        ederek, daha fazla öğrenciye ulaşılabilir. Dolayısıyla,
        dil bilimini ve mantıksal zekâyı ön planda tutan   Bu bağlamda, Danimarka’nın Sonderborg kentindeki
        geleneksel okullara ek olarak, öğrencilerin müzikal,   Danfoss Üniversitesi’nin Explorama bölümüne
        uzamsal, bedensel, doğal, sosyal ve içsel zekâlarını   dikkatinizi çekmek istiyorum. Bu eğlence parkı, farklı
        da geliştirecek eğitim ortamları yaratmak gerekiyor.   tipte zekâların nasıl işlediğine tanıklık etmek için
        Bu farklı zekâ tiplerinin değerlendirilmesine yönelik   tasarlanmış gördüğüm en iyi yer.
        fırsatlar sağlamak, bu ortamların biçimleri veya
        yapımlarında kullanılan malzemelerden daha   Explorama’da yer alan onlarca oyun, egzersiz ve
        önemlidir. Yani, uzamsal zekâyı teşvik etmek için   test, farklı zekâ türlerinin ayrı ayrı veya bir arada
        fazladan bir alan ayırmaya gerek yok; eldeki küçük,   çalışmasını sağlıyor. Sunduğu bu aktivitelerle
        büyük, iki boyutlu, üç boyutlu, somut ve soyut   çocuklar kadar her yaştan yetişkinlere de hitap
        mekânların kullanılması bunun için yeterlidir.  eden Explorama, resmi bir eğitim ortamı olmasa
                                                     da, insanlara kendi zekâları hakkında önemli bilgiler
        Çocuklar arasında farklılıklar olduğu gerçeğini   veriyor.
        kabullendiğimizde okulların neye benzeyeceği
        üzerine:                                     Eğitimin gelecekte nasıl bir yol izleyeceği üzerine:
        Okullar her zamankinden daha bireysel bir hal alırdı.   Gelecekte, sabah 8’den akşam 15:30’a kadar
        Geçmişte bireysel eğitim, yalnızca en varlıklı kişilerin   sınıflarda verilen eğitimin yerini, günün her saati
        erişebildiği bir lükstü. Varlıklı kişiler özel hocalar   sanal ortamda verilen eğitim alacak. Ayrıca medya
        tutabilir ve istedikleri zaman seyahat edebilirdi   merkezleriyle birlikte, yeni dijital ortamlarda kendini
        (gerçi bugün çok daha hızlı seyahat etmemiz   etkili bir biçimde ifade etme becerilerine yönelik
        mümkün). Öncelikle, bu yeni okullarda her çocuğun   eğitim de önem kazanmayı sürdürecek.
        kendi bilgisayarı (masaüstü, dizüstü, vs.) olurdu ve   Uyarlamada kullanılan kaynak: BMD’den Angelica Fox
        her çocuk, rahat edeceği bir biçimde eğitim alma   ile yapılan söyleşi ve “Why Multiple Intelligences Theory
        şansı bulurdu. Genç öğrenciler, öğrenilen, üretilen,   Continues to Thrive” [Çoklu Zekâ Kuramı Neden Gelişmeyi
        eleştirilen şeylere dair kendi notlarını tutardı. Bu   Sürdürüyor?]
        notların bazıları dijital ortamda saklanırdı, ancak   Geniş bilgi için: www.dpu.dk

        64 |  İŞLEYEN ZİHİNLER
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71