Page 66 - Üçüncü Öğretmen
P. 66
SÖYLEŞİ
HOWARD GARDNER
TÜM ÖĞRENCİLER İÇİN AKILLI ALANLAR
Howard Gardner, Harvard Eğitim Bilimleri Enstitüsü’nde algı ve eğitim
profesörü olarak görev yapıyor. 2005’te Foreign Policy ve Prospect
dergilerinin dünyanın en etkili 100 düşünüründen biri olarak seçtiği Gardner,
yaklaşık 20 kitap ve yüzlerce makalenin de yazarı. Gardner, her insanda
standart psikometrik araçlarla ölçülebilen tek bir zekâ olduğunu savunan
geleneksel algıya karşılık geliştirdiği Çoklu Zekâ Kuramı ile tanınıyor.
Çoklu Zekâ Kuramı’nın eğitim ortamlarına öğrenci ve öğretmenlerin tasarladığı bilimsel,
etkilerine ilişkin olarak: sanatsal ve tarihi açıdan önem taşıyan çalışmalar
Öğretmeye ve öğrenmeye değer görülen fikir, kavram sergilenirdi de. Bu şekilde düşününce, geleceğin
ve teorilerin farklı şekillerde sunulması önemlidir. Bu okullarının daha ziyade birer çocuk müzesini
sayede, gençlerin birbirinden farklı zekâlarına hitap andıracağına inanıyorum.
ederek, daha fazla öğrenciye ulaşılabilir. Dolayısıyla,
dil bilimini ve mantıksal zekâyı ön planda tutan Bu bağlamda, Danimarka’nın Sonderborg kentindeki
geleneksel okullara ek olarak, öğrencilerin müzikal, Danfoss Üniversitesi’nin Explorama bölümüne
uzamsal, bedensel, doğal, sosyal ve içsel zekâlarını dikkatinizi çekmek istiyorum. Bu eğlence parkı, farklı
da geliştirecek eğitim ortamları yaratmak gerekiyor. tipte zekâların nasıl işlediğine tanıklık etmek için
Bu farklı zekâ tiplerinin değerlendirilmesine yönelik tasarlanmış gördüğüm en iyi yer.
fırsatlar sağlamak, bu ortamların biçimleri veya
yapımlarında kullanılan malzemelerden daha Explorama’da yer alan onlarca oyun, egzersiz ve
önemlidir. Yani, uzamsal zekâyı teşvik etmek için test, farklı zekâ türlerinin ayrı ayrı veya bir arada
fazladan bir alan ayırmaya gerek yok; eldeki küçük, çalışmasını sağlıyor. Sunduğu bu aktivitelerle
büyük, iki boyutlu, üç boyutlu, somut ve soyut çocuklar kadar her yaştan yetişkinlere de hitap
mekânların kullanılması bunun için yeterlidir. eden Explorama, resmi bir eğitim ortamı olmasa
da, insanlara kendi zekâları hakkında önemli bilgiler
Çocuklar arasında farklılıklar olduğu gerçeğini veriyor.
kabullendiğimizde okulların neye benzeyeceği
üzerine: Eğitimin gelecekte nasıl bir yol izleyeceği üzerine:
Okullar her zamankinden daha bireysel bir hal alırdı. Gelecekte, sabah 8’den akşam 15:30’a kadar
Geçmişte bireysel eğitim, yalnızca en varlıklı kişilerin sınıflarda verilen eğitimin yerini, günün her saati
erişebildiği bir lükstü. Varlıklı kişiler özel hocalar sanal ortamda verilen eğitim alacak. Ayrıca medya
tutabilir ve istedikleri zaman seyahat edebilirdi merkezleriyle birlikte, yeni dijital ortamlarda kendini
(gerçi bugün çok daha hızlı seyahat etmemiz etkili bir biçimde ifade etme becerilerine yönelik
mümkün). Öncelikle, bu yeni okullarda her çocuğun eğitim de önem kazanmayı sürdürecek.
kendi bilgisayarı (masaüstü, dizüstü, vs.) olurdu ve Uyarlamada kullanılan kaynak: BMD’den Angelica Fox
her çocuk, rahat edeceği bir biçimde eğitim alma ile yapılan söyleşi ve “Why Multiple Intelligences Theory
şansı bulurdu. Genç öğrenciler, öğrenilen, üretilen, Continues to Thrive” [Çoklu Zekâ Kuramı Neden Gelişmeyi
eleştirilen şeylere dair kendi notlarını tutardı. Bu Sürdürüyor?]
notların bazıları dijital ortamda saklanırdı, ancak Geniş bilgi için: www.dpu.dk
64 | İŞLEYEN ZİHİNLER