Page 68 - Üçüncü Öğretmen
P. 68

KONSEPT                                      ÖRNEK OLAY İNCELEMESİ
        MÜZELERDE ÖĞRENİM                            HENRY FORD MÜZESİ

        EĞİTİM ALANINDA ÇALIŞAN BİR SANAT PROFESÖRÜ,   DEARBORN, ABD
        OKULLARA MÜZELERDEN İLHAM ALMALARINI TAVSİYE   YALNIZCA KAYNAKLARINI DEĞİL, BİNASINI DA BİR
        EDİYOR.                                      OKULLA PAYLAŞAN BİR MÜZE




        Aktif öğrenim, insanın kendisine sunulan bilgi
        ve deneyimlerle etkileşime geçmek için ufkunu
        açmasıyla gerçekleşir. Bir sanat müzesini ziyaret
        edenler, sanat eserlerine dair kendi sorularını
        sormak, fikir ve izlenimlerini oluşturmak, kendi
        yargılarına varmak, yorumlarını geliştirmek ve kendi
        kişisel bağlantılarını kurmak suretiyle aktif olarak
        öğrenmiş olurlar. Bu tarz davranışlara “aktif öğrenim”
        adı verilmesinin sebebi, öğrenen kişinin mevcut
        bilgiyi –buna kişinin kendi düşünceleri, duyguları ve
        izlenimleri de dahildir– yeni fikirler kurmak amacıyla
        kullanmasından ileri gelir. Yapılan araştırmalar,
        önlerine çıkan bilgi ve deneyimlerle aktif bir biçimde   Michigan eyaletinin Dearborn kentindeki Henry
        ilgilenme fırsatı bulan kişilerin, bu fırsat zaman   Ford Müzesi’nin 12 dönümlük arazisinde kolaylıkla
        zaman pasif bilgi aktarımlarıyla kesiliyor olsa da,   yolunuzu kaybetmeniz mümkün. Müzeyi gezen
        öğrendikleri bilgileri daha uzun süre hatırladıklarını   ziyaretçiler, Rosa Parks’ın ünlü protestosunu
        gösteriyor. Bu, algıya dair bilinen ve müzeler için   gerçekleştirdiği otobüs ve Abraham Lincoln’ün Ford
        olduğu kadar, okullar için de geçerli bir gerçektir.  Tiyatrosu’nda suikasta kurban gittiği sırada oturduğu
                                                     koltuk gibi, Amerikan tarihinden izler taşıyan daha
        Birer aktif öğrenim sahnesi olan müzeler, barındırdıkları   binlerce parçadan oluşan ve otomotiv devi Henry
        bilgiyi talep edilmeden sunuyor olmalarıyla okullardan   Ford’un bir araya getirdiği koleksiyonu inceleme fırsatı
        ayrılır. Müzelerde, ziyaretçiler kendi istedikleri tempoda   buluyor. Müzenin bir ucunda ise ziyaretçileri, etrafı
        gezinebilir ve kendi programlarını oluşturabilirler.   camlarla çevrili ve müzedeki diğer sergileri andıran bir
        Duvardaki açıklama metinlerini okumak, sesli   manzara karşılıyor. Daha yakından bakan ziyaretçiler
        kılavuzları dinlemek, sergide önerilen bir rotayı takip   için burası, öğrencilerin İngilizce, matematik, fen, tarih
        etmek veya kendi yollarını izlemek gibi seçeneklerin   ve sanat dersi aldığı ve ABD’nin dört bir yanındaki
        tümü, ziyaretçinin kendisine bağlıdır. Müzeler   benzerlerini andıran bir lise. Aradaki tek fark ise, bu
        öğrenmeye davet eder, öğrenmeyi şart koşmaz;   lisenin öğrencilerinin haftada birkaç kez kitaplarını
        bu sebepten de çoğu zaman “özgür seçim” veya   bırakarak, müzeyi ve birçoğu Henry Ford’un satın
        gayri resmi eğitim ortamları olarak nitelendirilirler.   aldığı ve burada yeniden bir araya getirilen 82 tarihi
        Sundukları öğrenim tecrübesinin bu isteğe bağlı yanı,   yapıya ev sahipliği yapan 90 dönümlük Greenfield
        aynı zamanda iyi eğitimin genel özelliklerinden biridir.   Köyü’nü gezmeye başlamaları. Burada grafik hesap
        Araştırmalar, kendi eğitim aktivitelerini kişiselleştirme,   makinelerini kullanmayı yeni öğrenen lise birinci sınıf
        yani biçimini veya yönünü belirlemek için seçim yapma   öğrencileri, anket yaparak müze ziyaretçilerinin en
        şansı olan kişilerde, öğrenimin çok daha verimli ve   sevdikleri sergiyi öğreniyor ve bu sonuçların grafiğini
        anlamlı olduğunu gösteriyor. Sanat müzelerinde aktif   oluşturuyorlar. Lise üçüncü sınıf öğrencileri ise
        öğrenim ve kişiselleştirme, ayrılmaz bir ikilidir. Kendi   biyoloji projeleri için köydeki iki çiftliği inceleyerek,
        eğitimimizden sorumlu olduğumuz zaman, kendi   tarım hakkında bilgi ediniyor ve burada öğrendiklerini
        aklımıza hitap etme fırsatları bulmamız çok daha kolay   kullanarak, Mars’ta kullanılabilecek bir çiftlik
        olur, özellikle de ilgi çekici nesne ve tecrübelerle dolu   tasarlamaya çalışıyorlar.
        bir ortamdaysak.                             Kaynak: “Creating Classrooms: It Takes a Village — and a
                                                     Museum” [Bir Sınıf Yaratmak İçin Bir Köy Lazım  — Bir de
        Uyarlamada kullanılan kaynak: “Learning in Museums” [Mü-
                                                     Müze], www.edutopia.org
        zelerde Öğrenim] Geniş bilgi için: www.collegeart.org
        66 |  İŞLEYEN ZİHİNLER
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73