Page 62 - Üçüncü Öğretmen
P. 62
BAĞLAM KONSEPT
NÖROLOJİK GELİŞİMDE SAĞ BEYİN, YENİ ZİHİN
SIÇRAMA NOKTALARI BİR EĞİTİM PROFESÖRÜ, GENÇ BİREYLERİN
YARATICI KEŞİF YAPMA İHTİYAÇLARININ NÖROLOJİK
BİR ZİHİNSEL GELİŞİM UZMANI, GÜÇLÜ ZİHİNLERİN
GELİŞİMİ İÇİN YARATICI MÜCADELELER VE AKIL TEMELLERİNİ İNCELİYOR.
HOCALARI GEREKTİĞİNE DAİR KANITLAR SUNUYOR.
Beynin üst kısmında yer alan serebrum, bilinçli düşünce
ve davranışları yönetir. Beynin arka kısmındaki duyusal
algıyı yöneten bölgeler, mevcut sorunları tanımlayıp
yorumlarken; beynin ön lobu bu sorunlara uygun yanıtı
belirleyip uygular. Beynin sol ve sağ yarımkürelerinin
görevi ise henüz tam olarak anlaşılabilmiş değildir.
BECERİ DÜZEYİ (YÜKSEK DESTEK) Elkhonon Goldberg, 2005 tarihli The Wisdom Paradox
İDEAL SEVİYE
[Bilgelik Paradoksu] adlı kitabında, zorlu bir durumla
FONKSİYONEL SEVİYE karşılaşıldığında beynin sorması gereken en önemli
sorunun “Bu sorunla daha önce karşılaştım mı?”
(DÜ ÜK DESTEK)
olması gerektiğini belirtiyor. Goldberg, çoğu insanda sağ
beynin yeni zorlukları incelemek ve yaratıcı çözümler
üretmekle, sol beynin ise bilindik sorunları incelemek
YA (0-28 ARASI) »
ve yerleşmiş alışkanlıkları yürütmekle görevli olduğunu
öne sürüyor.
Beynin bir büyüme döngüsüne girmesi ne anlama
geliyor? Beynin, korteks olarak adlandırılan dış Çocuklar ve gençler pek çok yeni zorlukla karşılaştıkları
katmanlarını ele alalım. Korteks, beynin geri için, gençlerde sağ beyin çok daha aktif bir biçimde
kalan kısımlarıyla arasındaki muazzam bağlantı görev yapar. İnsan yaşlandıkça, zamanla karşılaşılan
ağı sayesinde, mantık yürütme ve düşünme pek çok farklı soruna yönelik geliştirilen rutin çözümler
becerileri üzerinde önemli rol oynar. Nöronlar sinyal repertuarı genişler. Bir sorunla karşılaştığımızda beynin
iletirken ufak miktarlarda elektrik enerjisi ortaya her iki yanı devreye girse de, ilerleyen yaşla beraber sol
çıkarır. Kortekste gerçekleşen elektriksel aktivite beynin rolü artar ve beynin bu tarafı, daha güçlü bir hale
miktarında dönem dönem bazı artışlar görülür. Bu gelir. Yeni sorunları anlamak ve bunlara çözüm üretmek,
artışlar, müzik yeteneği veya uzamsal düşünme gibi fazla enerji gerektirir; bu yüzden halihazırda geliştirmiş
yeni beceriler ortaya çıktığında yaşanır. Elektriksel olduğumuz çözümleri kullanma eğilimindeyiz. Yani,
aktivitede ve buna eşlik eden bağlantı sayısındaki belirlediğimiz yollara bağlı kalıyoruz.
artış, gelişimde yeni bir aşamaya tekabül eder.
Fiziksel gelişimde dramatik sıçramalar yaşandığı Okulları, yaşça büyük ve yanıtları bilen insanlar
gibi, öğrenmede de gelişigüzel sıçramalar yönetir; öğrenciler ise, karşılaştıkları zorlukları
keşfetmek isteyen genç bireylerdir. Dolayısıyla, okullar
görülebilir. Bir çocuk yeni becerileri ve kavramları çoğu kez öğrencilere, henüz sormadıkları ve onları
yalnızca bir kere öğrenmez; aksine, bunları tekrar duygusal olarak etkilemeyen soruların yanıtlarını
tekrar, artan bir olgunlukta yeniden öğrenir. Ancak verir. Öğrencilerin temel beceriler kazanmaları ve
zihinsel gelişimdeki sıçramalar yalnızca ideal kültürel miraslarını öğrenmeleri elbette gereklidir,
öğrenme koşullarında, yani iyi bir öğretmen veya ancak eğitimcilerin önlerindeki asıl mücadele, didaktik
danışmanın desteğiyle gerçekleşebilir. Yukarıdaki eğitim ile yaratıcı keşif arasında dengeyi tutturup
şekilde, çocukların soyut düşünme becerilerinin, eğitim standartları ve değerlendirme programlarına
aldıkları desteğe bağlı olarak nasıl değiştiği yansıtmaktır.
görülebilir. Uygulamada kullanılan kaynak: “Cognitive Neuroscience Discov-
Uyarlamada kullanılan kaynak: “What’s the Brain Got to eries and Educational Practices” [Zihinsel Nörolojide Keşifler ve
do with it?” [Beynin Bununla Ne İlgisi Var?] Eğitim Uygulamaları] Geniş bilgi için: www.aasa.org
Geniş bilgi için: www.uknow.gse.harvard.edu
60 | İŞLEYEN ZİHİNLER