Page 62 - Üçüncü Öğretmen
P. 62

BAĞLAM                                       KONSEPT
        NÖROLOJİK GELİŞİMDE                          SAĞ BEYİN, YENİ ZİHİN
        SIÇRAMA NOKTALARI                            BİR EĞİTİM PROFESÖRÜ, GENÇ BİREYLERİN
                                                     YARATICI KEŞİF YAPMA İHTİYAÇLARININ NÖROLOJİK
        BİR ZİHİNSEL GELİŞİM UZMANI, GÜÇLÜ ZİHİNLERİN
        GELİŞİMİ İÇİN YARATICI MÜCADELELER VE AKIL   TEMELLERİNİ İNCELİYOR.
        HOCALARI GEREKTİĞİNE DAİR KANITLAR SUNUYOR.

                                                     Beynin üst kısmında yer alan serebrum, bilinçli düşünce
                                                     ve davranışları yönetir. Beynin arka kısmındaki duyusal
                                                     algıyı yöneten bölgeler, mevcut sorunları tanımlayıp
                                                     yorumlarken; beynin ön lobu bu sorunlara uygun yanıtı
                                                     belirleyip uygular. Beynin sol ve sağ yarımkürelerinin
                                                     görevi ise henüz tam olarak anlaşılabilmiş değildir.
       BECERİ DÜZEYİ  (YÜKSEK DESTEK)                Elkhonon Goldberg, 2005 tarihli The Wisdom Paradox
                     İDEAL SEVİYE

                                                     [Bilgelik Paradoksu] adlı kitabında, zorlu bir durumla

                              FONKSİYONEL SEVİYE     karşılaşıldığında beynin sorması gereken en önemli
                                                     sorunun “Bu sorunla daha önce karşılaştım mı?”
                                  (DÜ ÜK DESTEK)
                                                     olması gerektiğini belirtiyor. Goldberg, çoğu insanda sağ
                                                     beynin yeni zorlukları incelemek ve yaratıcı çözümler
                                                     üretmekle, sol beynin ise bilindik sorunları incelemek
                  YA  (0-28 ARASI) »
                                                     ve yerleşmiş alışkanlıkları yürütmekle görevli olduğunu
                                                     öne sürüyor.
        Beynin bir büyüme döngüsüne girmesi ne anlama
        geliyor? Beynin, korteks olarak adlandırılan dış   Çocuklar ve gençler pek çok yeni zorlukla karşılaştıkları
        katmanlarını ele alalım. Korteks, beynin geri   için, gençlerde sağ beyin çok daha aktif bir biçimde
        kalan kısımlarıyla arasındaki muazzam bağlantı   görev yapar. İnsan yaşlandıkça, zamanla karşılaşılan
        ağı sayesinde, mantık yürütme ve düşünme     pek çok farklı soruna yönelik geliştirilen rutin çözümler
        becerileri üzerinde önemli rol oynar. Nöronlar sinyal   repertuarı genişler. Bir sorunla karşılaştığımızda beynin
        iletirken ufak miktarlarda elektrik enerjisi ortaya   her iki yanı devreye girse de, ilerleyen yaşla beraber sol
        çıkarır. Kortekste gerçekleşen elektriksel aktivite   beynin rolü artar ve beynin bu tarafı, daha güçlü bir hale
        miktarında dönem dönem bazı artışlar görülür. Bu   gelir. Yeni sorunları anlamak ve bunlara çözüm üretmek,
        artışlar, müzik yeteneği veya uzamsal düşünme gibi   fazla enerji gerektirir; bu yüzden halihazırda geliştirmiş
        yeni beceriler ortaya çıktığında yaşanır. Elektriksel   olduğumuz çözümleri kullanma eğilimindeyiz. Yani,
        aktivitede ve buna eşlik eden bağlantı sayısındaki   belirlediğimiz yollara bağlı kalıyoruz.
        artış, gelişimde yeni bir aşamaya tekabül eder.
        Fiziksel gelişimde dramatik sıçramalar yaşandığı   Okulları, yaşça büyük ve yanıtları bilen insanlar
        gibi, öğrenmede de gelişigüzel sıçramalar    yönetir; öğrenciler ise, karşılaştıkları zorlukları
                                                     keşfetmek isteyen genç bireylerdir. Dolayısıyla, okullar
        görülebilir. Bir çocuk yeni becerileri ve kavramları   çoğu kez öğrencilere, henüz sormadıkları ve onları
        yalnızca bir kere öğrenmez; aksine, bunları tekrar   duygusal olarak etkilemeyen soruların yanıtlarını
        tekrar, artan bir olgunlukta yeniden öğrenir. Ancak   verir. Öğrencilerin temel beceriler kazanmaları ve
        zihinsel gelişimdeki sıçramalar yalnızca ideal   kültürel miraslarını öğrenmeleri elbette gereklidir,
        öğrenme koşullarında, yani iyi bir öğretmen veya   ancak eğitimcilerin önlerindeki asıl mücadele, didaktik
        danışmanın desteğiyle gerçekleşebilir. Yukarıdaki   eğitim ile yaratıcı keşif arasında dengeyi tutturup
        şekilde, çocukların soyut düşünme becerilerinin,   eğitim standartları ve değerlendirme programlarına
        aldıkları desteğe bağlı olarak nasıl değiştiği   yansıtmaktır.
        görülebilir.                                 Uygulamada kullanılan kaynak: “Cognitive Neuroscience Discov-
        Uyarlamada kullanılan kaynak: “What’s the Brain Got to   eries and Educational Practices” [Zihinsel Nörolojide Keşifler ve
        do with it?” [Beynin Bununla Ne İlgisi Var?]   Eğitim Uygulamaları] Geniş bilgi için: www.aasa.org
        Geniş bilgi için: www.uknow.gse.harvard.edu
        60 |  İŞLEYEN ZİHİNLER
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67