Page 60 - Üçüncü Öğretmen
P. 60
şu: Pek çok kişi özümüze dönmemiz gerektiğini
Böylece, okullarda tiyatroyu yaygınlaştırma söylüyor, ama bu argümanlarını, ekonominin eski
fikriyle ilgilenmeye başladım. Okullarda tiyatroyu haline dayandırıyorlar. Oysa geleceğin ekonomisi
yaygınlaştırmak için çalışanların da, bunu tıpkı de, bugünün ekonomisi de, tümüyle yenilikçiliğe
sanat ve müziği yaygınlaştırmak için mücadele ve yaratıcılığa dayanıyor. Ben özümüze dönmemiz
edenler gibi yaptıklarını işte o zaman fark ettim. gerektiğini söylerken, bir sonraki adımımızı
Ancak, farklı amaçlarla mücadele edenler belirlemekten bahsediyorum. Benim için ilk
birbirleriyle iletişim halinde değildi. Sonunda adım, eğitimdeki hiyerarşinin ortadan kalkması.
Birleşik Krallık’ta “Okullarda Sanat” adlı büyük bir Sanata, bilime, beşeri bilimlere, teknolojiye
projenin başına geçtim. Son günlerde ise bilim, ve beden eğitimine, diğer derslerle eşit ağırlık
teknoloji ve beşeri bilimlerde yaratıcı yaklaşımları verilmesi gerekiyor. Dolayısıyla, öğrencilerin
inceliyorum. eğitim gördükleri tesislerde bu dersler için
ayrılan kaynakların, diğer derslerle eşit düzeyde
Bazı insanlar da, sizinki gibi hikâyelere karşılık olması gerekiyor. Bazı derslerin, bunlara ayrılan
olarak “Başlangıçta sanat eğitimi almasına izin tesisler daha gösterişli olduğu için daha fazla
verilmediği halde sonrasında her şey yoluna gir- tercih edilmeye başladığı ortaya çıkarsa, neye
miş, o halde eğitim sistemini neden değiştirme- önem verildiğine dair son derece güçlü bir mesaj
miz gereksin?” diyorlar. Buna yanıtınız nedir? olur bu. Okulun sunduğu fiziksel çevre, öğretim
Başkaları “Benim için sonradan her şey programı açısından hayati bir önem taşıyor.
yoluna girdi” derken, ben genellikle tereddüt
ediyorum. Keşke, ben de onlar kadar kendime İkinci adım da, gerçek yenilikçilik ve yaratıcılığın,
güvenebilsem. Elbette, bazıları için her şey yoluna farklı disiplinlerin çakıştığı, bir araya geldiği
giriyor, peki ya bu kadar şanslı olmayan çoğunluk? ve birbirine karıştığı noktalardan doğması. Bu
yüzden, farklı branşların
Eğer eğitimde yeni uygulamalar istiyorsak, bunları iç içe geçmesine izin
mümkün kılacak tesislere ihtiyacımız var. veren, farklı disiplinlerden
kişilerin bir arada
California’da geçtiğimiz yıl eyalet üniversitelerine çalışabileceği okullar tasarlamanız gerekiyor.
yapılan toplam harcama 3,5 milyar dolardı. Aynı Üçüncü adım ise, en azından benim için, eğer
yıl eyalet hapishane sistemi için yapılan toplam eğitimde yeni uygulamalar istiyorsak, bunları
harcama ise 9 milyar dolar. California’da her mümkün kılacak tesislere ihtiyacımız olduğunu
yıl doğan potansiyel suçlu sayısının, potansiyel bilmek. Bunlar öğrencilerin öğretmen karşısında
üniversite mezunlarından daha fazla olduğuna belirli bir düzende oturacakları değil, gönüllerince
inanmak istemiyorum. Büyük müzisyenlerin, toplanıp bir araya gelebilecekleri, esnek alanlar
büyük yazarların hayatlarına bakıp evet, onlar olmalı. Binanın sağladığı fiziksel çevre son
için her şey yoluna girmiş diyebilirsiniz; ancak derece önemli, ancak bir kurumu kurum yapan,
bu insanların çoğu, bugün oldukları yere sistem o kurumdaki insanların kanıksadığı düşünce
sayesinde değil, sisteme rağmen gelmeyi yapılarıdır. Bir kurum, insanlar ve o insanların
başardı. Sistemi değiştirebilseydik, fazladan kaç düşünce yapılarından meydana gelir. Bir kültürü
kişiyi daha böyle yetiştirebilir, geliştirebilirdik? değiştirmek istiyorsanız, değiştirmeniz gereken
Kendisiyle geçinemediği için başkalarıyla da iki şey vardır: alışkanlıklar ve yaşam alanları;
geçinemeyen bunca insan olmasıydı, bugün çok yani zihinsel alışkanlıklar ve insanların faaliyet
daha iyi koşullarda yaşamaz mıydık? gösterdikleri fiziksel çevre.
Yani “öze dönüş” kavramını yeni baştan
tanımlamayı ve yaratıcılığı bu özün bir parçası
haline getirmeyi öneriyorsunuz. Burada mesele
58 | İŞLEYEN ZİHİNLER