Page 60 - Üçüncü Öğretmen
P. 60

şu: Pek çok kişi özümüze dönmemiz gerektiğini
        Böylece, okullarda tiyatroyu yaygınlaştırma   söylüyor, ama bu argümanlarını, ekonominin eski
        fikriyle ilgilenmeye başladım. Okullarda tiyatroyu   haline dayandırıyorlar. Oysa geleceğin ekonomisi
        yaygınlaştırmak için çalışanların da, bunu tıpkı   de, bugünün ekonomisi de, tümüyle yenilikçiliğe
        sanat ve müziği yaygınlaştırmak için mücadele   ve yaratıcılığa dayanıyor. Ben özümüze dönmemiz
        edenler gibi yaptıklarını işte o zaman fark ettim.   gerektiğini söylerken, bir sonraki adımımızı
        Ancak, farklı amaçlarla mücadele edenler     belirlemekten bahsediyorum. Benim için ilk
        birbirleriyle iletişim halinde değildi. Sonunda   adım, eğitimdeki hiyerarşinin ortadan kalkması.
        Birleşik Krallık’ta “Okullarda Sanat” adlı büyük bir   Sanata, bilime, beşeri bilimlere, teknolojiye
        projenin başına geçtim. Son günlerde ise bilim,   ve beden eğitimine, diğer derslerle eşit ağırlık
        teknoloji ve beşeri bilimlerde yaratıcı yaklaşımları   verilmesi gerekiyor. Dolayısıyla, öğrencilerin
        inceliyorum.                                 eğitim gördükleri tesislerde bu dersler için
                                                     ayrılan kaynakların, diğer derslerle eşit düzeyde
        Bazı insanlar da, sizinki gibi hikâyelere karşılık   olması gerekiyor. Bazı derslerin, bunlara ayrılan
        olarak “Başlangıçta sanat eğitimi almasına izin   tesisler daha gösterişli olduğu için daha fazla
        verilmediği halde sonrasında her şey yoluna gir-  tercih edilmeye başladığı ortaya çıkarsa, neye
        miş, o halde eğitim sistemini neden değiştirme-  önem verildiğine dair son derece güçlü bir mesaj
        miz gereksin?” diyorlar. Buna yanıtınız nedir?  olur bu. Okulun sunduğu fiziksel çevre, öğretim
        Başkaları “Benim için sonradan her şey       programı açısından hayati bir önem taşıyor.
        yoluna girdi” derken, ben genellikle tereddüt
        ediyorum. Keşke, ben de onlar kadar kendime   İkinci adım da, gerçek yenilikçilik ve yaratıcılığın,
        güvenebilsem. Elbette, bazıları için her şey yoluna   farklı disiplinlerin çakıştığı, bir araya geldiği
        giriyor, peki ya bu kadar şanslı olmayan çoğunluk?   ve birbirine karıştığı noktalardan doğması. Bu
                                                                         yüzden, farklı branşların
        Eğer eğitimde yeni uygulamalar istiyorsak, bunları               iç içe geçmesine izin
        mümkün kılacak tesislere ihtiyacımız var.                        veren, farklı disiplinlerden
                                                                         kişilerin bir arada
        California’da geçtiğimiz yıl eyalet üniversitelerine   çalışabileceği okullar tasarlamanız gerekiyor.
        yapılan toplam harcama 3,5 milyar dolardı. Aynı   Üçüncü adım ise, en azından benim için, eğer
        yıl eyalet hapishane sistemi için yapılan toplam   eğitimde yeni uygulamalar istiyorsak, bunları
        harcama ise 9 milyar dolar. California’da her   mümkün kılacak tesislere ihtiyacımız olduğunu
        yıl doğan potansiyel suçlu sayısının, potansiyel   bilmek. Bunlar öğrencilerin öğretmen karşısında
        üniversite mezunlarından daha fazla olduğuna   belirli bir düzende oturacakları değil, gönüllerince
        inanmak istemiyorum. Büyük müzisyenlerin,    toplanıp bir araya gelebilecekleri, esnek alanlar
        büyük yazarların hayatlarına bakıp evet, onlar   olmalı. Binanın sağladığı fiziksel çevre son
        için her şey yoluna girmiş diyebilirsiniz; ancak   derece önemli, ancak bir kurumu kurum yapan,
        bu insanların çoğu, bugün oldukları yere sistem   o kurumdaki insanların kanıksadığı düşünce
        sayesinde değil, sisteme rağmen gelmeyi      yapılarıdır. Bir kurum, insanlar ve o insanların
        başardı. Sistemi değiştirebilseydik, fazladan kaç   düşünce yapılarından meydana gelir. Bir kültürü
        kişiyi daha böyle yetiştirebilir, geliştirebilirdik?   değiştirmek istiyorsanız, değiştirmeniz gereken
        Kendisiyle geçinemediği için başkalarıyla da   iki şey vardır: alışkanlıklar ve yaşam alanları;
        geçinemeyen bunca insan olmasıydı, bugün çok   yani zihinsel alışkanlıklar ve insanların faaliyet
        daha iyi koşullarda yaşamaz mıydık?          gösterdikleri fiziksel çevre.

        Yani “öze dönüş” kavramını yeni baştan
        tanımlamayı ve yaratıcılığı bu özün bir parçası
        haline getirmeyi öneriyorsunuz. Burada mesele


        58 |  İŞLEYEN ZİHİNLER
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65