Page 58 - Üçüncü Öğretmen
P. 58
SÖYLEŞİ
SIR KEN ROBINSON
YARATICILIK MÜCADELESİ
Sir Ken Robinson, yaratıcılık, yenilikçilik ve insan kaynaklarının gelişimi
alanlarında dünya çapında kabul görmüş bir öncü. Faaliyetlerini Los
Angeles’tan yürüten Robinson, Avrupa ve Asya’daki devletlerle, uluslararası
kuruluşlarla, Fortune 500 şirketleriyle, kâr amacı gütmeyen kuruluşlarla ve
dünyanın önde gelen kültür kurumlarından bazılarıyla ortak çalışmalar yaptı.
Ses getiren makale ve kitapların yazarı olan Robinson’un eserleri arasında,
Birleşik Krallık hükümeti için kaleme aldığı 1998 tarihli rapor, All Our Futures:
Creativity, Culture, and Education [Tüm Geleceklerimiz: Yaratıcılık, Kültür ve
Eğitim] ve yeni kitabı The Element: A New View of Human Capacity [Öz ]
*
da yer alıyor. Robinson’a göre, gelecekte karşılaşabileceğimiz zorluklara
göğüs germek için, okulları yaratıcılığımızı geliştirecek şekilde yeniden
tasarlamalıyız.
Bildiğimiz anlamıyla okulların belirli bir Bir profesör, yazar ve danışmansınız, ancak bu
zamanda, belirli bir amaç için tasarlandığından gerçeği ilk kez kendi öğrenciliğiniz sırasında fark
bahsediyorsunuz. Bunu biraz açar mısınız? Devlet ettiğinizi söylüyorsunuz. Eğitim hayatınız nasıldı?
okulları temel olarak 18. ve 19. yüzyıllarda, Sanayi Okulun bazı yönlerini seviyor olsam da, yapmayı
Devrimi’nin ihtiyaçlarını karşılamak için ortaya çok istediğim, ancak fırsat bulamadığım şeyler
çıktı. Bugünkü eğitim sistemi bu endüstriyel de vardı. Okulda müzik eğitimi alamadım, çünkü
modelin çıkarlarını temsil etmekle kalmıyor, onları benim bölümümün dersleri arasında yoktu.
benimsiyor da. Öncelikle, bu sistemde çok yoğun Sanatla ilgilenmek istedim, ancak daha önemli
bir tektipleşme görülüyor. İkincisi, eğitim modeli olduğu varsayılan derslerle çakıştığı için, bu da
aktarım üzerine kurulu. Öğretmenler öğretiyor, mümkün olmadı. Sonunda öğretmenlerimizden
öğrenciler öğreniyor. Bu yöntem, çocukların en birini tiyatro oyunları sahnelemeye ikna
kayda değer ortak noktaları “üretim tarihleri”ymiş ettiğimizde 16 yaşıma gelmiştim. Bu, bana
gibi, yaş gruplarına göre verilen eğitimin en yepyeni bir kapı açtı. İnsanlarla birlikte çalışmada,
verimli yöntem olduğu fikriyle pekiştiriliyor. Bu geleneksel akademik yöntemin ötesinde bir süreç
eğitim sisteminin üçüncü önemli özelliği ise, keşfetmemi sağladı.
konular arasındaki hiyerarşi. Tepede fen bilgisi ve
matematik var, ardından dil dersleri geliyor, sanat İngilizce ve tiyatro eğitimi aldım ve öğretmenliğe
dersleri ise hiyerarşinin en altında yer alıyor. başladım. O zamanlar sanat çalışmaları, aka-
demik çalışmalardan daha düşük bir statüde
Okul binaları da bu sistemin bir yansıması. değerlendiriliyordu. Bunun sebebini hiç
Farklı dersler için farklı sınıflar var. Sınıf düze- anlamıyordum, çünkü bana sorarsanız sanat
ninde öğrenciler topluca, kendilerine hitap eden yapmak, sanat tarihi çalışması yapmak kadar
öğretmene dönük oturuyorlar. Geniş sınav salonları karmaşık bir işti, roman yazmak ise romanlar
var. Tam bir fabrika modeli bu. hakkında yazmaktan bir parça daha zordu.
* Ken Robinson, Öz, Çev. Kadir Yigitus, Doğan Kitap, İstanbul, 2010.
56 | İŞLEYEN ZİHİNLER