Page 184 - Üçüncü Öğretmen
P. 184

KONSEPT
        ÇOCUĞUN GENİŞLEYEN DÜNYASI

        BİR ARAŞTIRMACI, ÇOCUKLARIN ÇİZDİĞİ HARİTALARINI
        OKUYARAK İHTİYAÇLARI OLAN ÖĞRENİM ORTAMINA İLİŞKİN
        İPUÇLARINI TOPLUYOR.

















        Rebecca, 5 yaşında                           Matthew, 7 yaşında
















        Heather, 9 yaşında                           Travis, 11 yaşında

        ABD, İngiltere ve Karayipler’den toplanan yüzlerce   On iki ile 15 yaşları arasında, haritaların kapsamı
        çocuğun çizdiği semt haritalarının analizi ve yine bu   genişlemeye devam ediyor ve daha soyut hale
        çocukların katılımıyla yapılan söyleşi ve okul gezileri,   geliyor, ancak tercih edilen yerler artık, çoğunlukla
        çocuk ile genişleyen dünyası arasındaki ilişkinin belli   ormanlık alanlardan uzakta, kentte yer alıyor.
        kalıplarda seyrettiği sonucunu ortaya çıkardı.  Alışveriş merkezleri, şehir merkezindeki yemek
                                                     yerleri ve parklar önem kazanmaya başlıyor.
        Dört yaşından yedi yaşına kadarki çocukların harita-
        larının merkezinde evleri yer alıyor; oyun alanlarının   Bu aşamalardan her birinde çocuklar, kendilerine
        büyük kısmı da evin görme ya da işitme mesafesinde   yakın ve bilinebilir bir dünyada olmayı, burada
        yer alıyor. Bu yaştaki çocuklar hikâyelerinde genelde,   hem yalnız kalabilmeyi hem de etkileşim
        bahçelerinde yaşayan solucanlardan, sincaplardan   halinde olmayı arzuluyorlar. Biz ise onları bu
        ve güvercinlerden bahsediyor; bu hayvanlara karşı bir   güçlendirici ortamlardan koparıp sonra da
        koruma içgüdüsü besliyorlar.                 uzaktaki ekosistemlerle ve çevre sorunlarıyla
                                                     uğraşmalarını bekliyoruz. Halbuki çabamız daha
        Sekiz ile 11 yaşları arasında ise çocukların coğrafi   ziyade, çocukları yaşadıkları yerin flora, fauna ve
        menzilleri hızla genişliyor. Haritaları sayfadan taşıyor   karakterini tanımaya sevk etme yönünde olmalı.
        ve hatta araştırdıkları yeni araziyi haritalayabilmek   Bunun için işe okulun arkasındaki ağaçlıktan,
        için sayfalarına ilaveler yapmaları gerekiyor. Bu   mahallenin sokak ve dükkânlarından başlamalıyız.
        dönemdeki çocukların haritasında, evlerinin yerinin   Uyarlamada kullanılan kaynak: “Beyond Ecophobia”
        ufaldığını, önemsizleştiğini ve çoğunlukla kenarda   [Ekofobiyi Aşmak] Geniş bilgi için: www.orionmagazine.org
        bir yerde kaldığını görüyoruz. Haritalarının şimdiki
        ana odak noktası “keşfe açık topraklar”.

        182 |  DUYULAR ALEMİ
   179   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189