Page 188 - Üçüncü Öğretmen
P. 188
Hellerup Okulu’nun ana girişine, okul bahçesi sağlıyor. Bunun yanında, “İnmek mi istersin, çıkmak
boyunca yayılan bitki örtüsünün gözler önüne mı; zıplamak mı, durmak mı; oturmak mı, ayakta
serildiği, çarpıcı zıt renklere boyanmış ufak durmak mı?” gibi sorular sordurarak, hareketi
tümseklerin ve atlama taşları bulunan bir havuzun tetikliyor ve pek çok duyuyu devreye sokuyor. Bu
olduğu eğitim amaçlı, özel bir arazi boyunca sayede, çocukların seçim yapmalarına ve beden
yürüyerek varıyorsunuz. Okula varır varmaz, farkındalıklarını artırmalarına imkân sağlanmış
ayakkabılarınızı çıkarıyorsunuz. Böylelikle, hem oluyor.
öğrencilerin hem de öğretmenlerin her gün okula
geldiklerinde ayakkabılarını çıkartıp terlik ya Hellerup’ın binası ahşap ağırlıklı döşenmiş;
da çoraplarıyla kalarak yarattığı ortama siz de merdivenler, balkonlar ve binanın etrafındaki
katkıda bulunmuş oluyorsunuz. Daha o andan panellerin hepsi ahşaptan yapılmış. Ahşabın
itibaren, duyusal donanımınızı tetikleyen bir sağladığı sıcak atmosfere bir de terlikler eklenince,
fark hissediyorsunuz. Ayakkabılarınız olmadan, bir dinginlik ve huzur hissi yaratılması daha kolay
gerçekliğe karşı kullandığınız kalkanlardan birini oluyor. Ahşap da duyulara hitap eden dokunsal bir
ortadan kaldırmış oluyorsunuz. Artık yere daha malzemedir. Betondan bir merdivene oturmakla
yakın temas ediyor, ayaklarınızı farklı şekilde ahşap merdivene oturmanın hissi birbirinden çok
hissediyorsunuz. Ayakkabılarınız olmadan, kendinizi farklıdır.
evinizde hissediyorsunuz. Hellerup Okulu’na Dersler temel olarak, öğrencilerin daha sessiz
atılan ilk adım, böylece, okula fiziksel değişikliler köşelerde bulunan “ev alanları”nda yapılıyor.
aracılığıyla zihinsel olarak hazırlandığınız, Sabit sınıflardan oluşan geleneksel okul yapısına
farkındalığınızı artıran bir sürece dönüşüyor. Kendi daha organik bir alternatif sağlayan “ev alanları”,
kendinize, “şimdi okul evrenine giriyorum, artık günlük okul yaşamlarında çocuklar için üs görevi
duyularım öğrenmeye hazır” demiş oluyorsunuz.
görüyor. Birden fazla sınıfı barındırabilecek genişlik
ve açıklıkta tasarlanan (330 ile 400 metrekare
Ayakkabılarınızı çıkarıp içeri girdiğinizde, sizi arası) bu alanlar, taşınabilir raflar ve sergilenebilir
okulun merkezi ve kalbi niteliğinde olan avlunun duvarlarla kendi içinde bölümlere ayrılabiliyor.
içerisindeki geniş merdivenler karşılıyor. Bu Yerleşim, öğrencinin yaşına göre düzenlenebiliyor
merdivenlerin, bir kattan diğerine geçişi sağlamak ve sınıflar, “ev alanları”nın yönetimini büyük ölçüde
dışında pek çok kullanım alanı bulunuyor. ellerine alıp, kendilerine özgü bir şekle sokabiliyorlar.
Merdivenlerde hareket, oturma, eğitim, takım Hellerup Okulu’nda, çağdaş öğrenme şekilleri ile
çalışması, sunum ve eğlenceye yönelik çok çeşitli fiziksel organizasyon, birbirine bir elmanın iki yarısı
faaliyetler yapılıyor; ayrıca film gösterimleri için
de kullanılıyor. Pek çok öğrenci öğle yemeklerini kadar uyuyor. Uyarlamada kullanılan kaynak: Without
shoes, without inhibitions — ready for learning [Ayakkabısız,
de burada yiyor. Merdivenler, farklı farklı pek çok kısıtlamasız - öğrenmeye hazırız] Geniş bilgi için: www.
öğrenme imkânı yaratılabilecek esnek bir alan arkitema.com
186 | DUYULAR ALEMİ