Page 180 - Üçüncü Öğretmen
P. 180

STRATEJİ
        DUYULARA SESLENEN BİR

        ATÖLYE ÇALIŞMASI TASARLAMAK
        BİR TASARIMCI, ÇOCUKLARIN DUYULARINI HAREKETE GEÇİREN
        ORTAMLAR YARATMANIN PÜF NOKTALARINI ANLATIYOR.


        Çocuklar duyular bakımında bir laboratuvar gibidirler; her duyuları diğerlerini
        harekete geçirir. Çocukların sinestezi yeteneği vardır; sıcaklığı “görür,” ışığa
        “dokunur,” kokuları “tadarlar”. Çocukluğun geçtiği ortam, devasa bir duyu
        atölyesi olup öğrenmenin hem vazgeçilmez bir parçasını hem de etkin bir
        öğesini oluşturur. Bir yandan sürekli farklılaşan, esnek, değişebilir uzamlar
        tasarlamak, bir yandan da bu uzamlara bir kimlik kazandırmak zor bir iştir.
        En faydalı sonuçları veren tasarım süreçlerinde ise renkten, ışıktan, sesten ve

        kokulardan faydalanılmıştır. Mekânın görüntüsünü veren şey malzemesinin
        duyusal zenginliğidir.


                                                     Renk
                                                     Pek çok tonu olan, ince ayrımlı aralıkta renkler
                                                     kullanın. Birbirine benzer renklerin farklı tonlarını
                                                     üst üste kullanarak, canlılık ve çeşitlilik hissi
                                                     yaratabilir bunun yanında, birbirine zıt renkler de
                                                     kullanabilirsiniz.





                                                     Işık
                                                     Sunacağınız ortamda akkor lamba, florasan, buharlı
                                                     lamba, halojen gibi farklı aydınlatma kaynakları
                                                     olsun. Işık yer yer gölgeler oluşturabilsin. Ortamda
                                                     hem yoğun hem dağıtılmış ışığın ve de sıcak beyaz,
                                                     serin beyaz, gül beyazı gibi farklı renk “sıcaklık”la-
                                                     rının olmasını sağlayın. Işığın yoğunluğu ve rengi
                                                     personel ve öğrenciler tarafından değiştirebilmeli.


                                                     Materyaller
                                                     Pürüzlü ve pürüzlü, ıslak ve kuru, mat, parlak, yarı
                                                     saydam ve şeffaf yüzeyleri bir arada kullanarak
                                                     birden fazla duyuya hitap eden bir ortam yaratın.
                                                     Ortama zamanla değişime uğrayan (tahta, taş,
                                                     çiçek, kumaş) ya da değişmez (cam, çelik)
                                                     unsurlar da katın.



                                                     Uyarlamada kullanılan kaynak: “Space to play, room to
                                                     grow” [Oyun alanı, büyüme fırsatı]
                                                     Geniş bilgi için: www.childreninscotland.org.uk


        178 |  DUYULAR ALEMİ
   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185