Page 180 - Üçüncü Öğretmen
P. 180
STRATEJİ
DUYULARA SESLENEN BİR
ATÖLYE ÇALIŞMASI TASARLAMAK
BİR TASARIMCI, ÇOCUKLARIN DUYULARINI HAREKETE GEÇİREN
ORTAMLAR YARATMANIN PÜF NOKTALARINI ANLATIYOR.
Çocuklar duyular bakımında bir laboratuvar gibidirler; her duyuları diğerlerini
harekete geçirir. Çocukların sinestezi yeteneği vardır; sıcaklığı “görür,” ışığa
“dokunur,” kokuları “tadarlar”. Çocukluğun geçtiği ortam, devasa bir duyu
atölyesi olup öğrenmenin hem vazgeçilmez bir parçasını hem de etkin bir
öğesini oluşturur. Bir yandan sürekli farklılaşan, esnek, değişebilir uzamlar
tasarlamak, bir yandan da bu uzamlara bir kimlik kazandırmak zor bir iştir.
En faydalı sonuçları veren tasarım süreçlerinde ise renkten, ışıktan, sesten ve
kokulardan faydalanılmıştır. Mekânın görüntüsünü veren şey malzemesinin
duyusal zenginliğidir.
Renk
Pek çok tonu olan, ince ayrımlı aralıkta renkler
kullanın. Birbirine benzer renklerin farklı tonlarını
üst üste kullanarak, canlılık ve çeşitlilik hissi
yaratabilir bunun yanında, birbirine zıt renkler de
kullanabilirsiniz.
Işık
Sunacağınız ortamda akkor lamba, florasan, buharlı
lamba, halojen gibi farklı aydınlatma kaynakları
olsun. Işık yer yer gölgeler oluşturabilsin. Ortamda
hem yoğun hem dağıtılmış ışığın ve de sıcak beyaz,
serin beyaz, gül beyazı gibi farklı renk “sıcaklık”la-
rının olmasını sağlayın. Işığın yoğunluğu ve rengi
personel ve öğrenciler tarafından değiştirebilmeli.
Materyaller
Pürüzlü ve pürüzlü, ıslak ve kuru, mat, parlak, yarı
saydam ve şeffaf yüzeyleri bir arada kullanarak
birden fazla duyuya hitap eden bir ortam yaratın.
Ortama zamanla değişime uğrayan (tahta, taş,
çiçek, kumaş) ya da değişmez (cam, çelik)
unsurlar da katın.
Uyarlamada kullanılan kaynak: “Space to play, room to
grow” [Oyun alanı, büyüme fırsatı]
Geniş bilgi için: www.childreninscotland.org.uk
178 | DUYULAR ALEMİ