Page 144 - Üçüncü Öğretmen
P. 144

bitkisi ve evcil hayvanıyla bir türlü kurtulamadığı birkaç   80’lerin sonlarında ve 90’larda ekonomik durgunluk
        zararlısı olan insanların oluşturduğu bir dünyada   baş gösterdiğinde, okulun en ciddiyetsiz buldukları
        yaşıyoruz. Ben küçükken böcekleri çok severdim.   yanlarından kesinti yapıldı, yani spordan ve doğadan.
        Şimdi ise şöyle bir sahne gördüğümde içime   Bence artık okul gezilerine çok daha fazla kaynak
        dokunuyor: Çocuk elinde çekirge ya da karıncalarla   ayırmanın vakti geldi; bu, çocukların ormanda
        geliyor, anne babasının buna tepkisi: “Hemen çıkar   geçireceği, ya da balık ağlarıyla oyalanabileceği bir
        onu buradan!” şeklinde oluyor. Çocuklarımıza doğadan   günden ibaret bile olabilir. Çocukları örneğin, en
        ya korkmayı ya da nefret etmeyi öğretiyoruz.   yakındaki suyoluna götürelim. Bunlar iyi yatırımlardır.


        “Çocuğunuzun bir bataklıkta oynamasına izin   Fiziğin Taosu kitabının yazarı, biliminsanı Fritjof Capra,
        verir miydiniz?” sorusuyla başlayan bir makalenizi   Berkeley, California’da çocukların ekosistemdeki
        okumuştum. Bataklık benim oyun alanımdı. Çocukken   yerlerinin farkına varmalarını amaçlayan Eko-
        Leamington’ta bir bataklıkta oynardım. Oraya   Okuryazarlık Merkezi’ni açtı. Capra, ister matematik
        bayılırdım. Sulak alanlar, gezegende biyoçeşitliliğin   olsun ister İngilizce, tüm derslerde daima ekolojik
        en fazla olduğu ekosistemler arasında; halbuki biz   bir açı yakalanmasını amaçlayan, anaokulundan 12.
                                                                           sınıfa kadar öğrencilere
        Buradan çıkartılacak en önemli ders, çevrenin dışarıda, bizim      yönelik bir program
        ise burada, içerde olduğumuz anlayışının bir yanılgı olduğu-       geliştirdi.
        dur. Çevre dört bir tarafımızda olandır; çevre içimizdedir.
                                                                           Derneğiniz aynı
                                                                           zamanda çocuklar için
        buraların iğrenç ve pis kokulu yerler olduğunu farz   The Nature Challenge [Doğanın Daveti] başlıklı bir
        ediyor, kurutmayı ve doldurmayı tercih ediyoruz. Bu   eğitim programı hazırladı. Fritjof’un programı, elbette
        elbette ki trajik bir durum; çünkü bataklık gören   çok daha kapsamlı; ancak tabii bu tür bir materyali
        herhangi bir çocuğa sorsanız, size oranın büyülü bir   öğretmenlere verdiğinizde ânında kavramaları
        yer olduğunu söyleyecektir.                  da harika bir olay. Bu program, faal öğretmenler
                                                     arasında çok tutuldu. Çok da sürdürülebilir
        Okullara nasıl yeniden sihir katacağız? Çoğu   olmayan okulları daha sürdürülebilir hale getirmeye
        çocuk için yaşanacak en büyülü tecrübe, bir   çalışmak yerine, böyle bir öğretim programını alıp
        civcivin yumurtadan çıkmasını görmektir. Sınıfa bir   sürdürülebilirliğe yönelik özel tasarlanmış bir okula
        kuluçka makinesi kurarak çocuklara farklı evrelerde   uyarladığınızı düşünsenize.
        yumurtalar göstermek hiç de zor değil. Bana
        göre yaşanacak en nefes kesici tecrübe, bir kral   Çocuklarla görüşmek için yaptığınız seyahatlerde
        kelebeğinin kendini, üstünde altın yaldızlı benekleri   sürdürülebilirlikle ilgili önemli fikirler vaat eden ne
        olan güzelim, yeşil bir krizalite dönüştürmesini   gibi öğrenim ortamlarıyla karşılaştınız? Toronto’nun
        ve bir kelebeğin kozadan çıkmasını izlemektir. Bir   kuzeyindeki bir okulda, kanalizasyonun yerinde arı-
        kelebeğin kozadan çıkmasını görmesi, çocuğun   tıldığını ve şeffaf plastik borulardan geçirildiğini gör-
        hayatını değiştiren tecrübelerden olacaktır. Sınıflarda   müştüm; yani borulardan geçenleri görebiliyordunuz.
        öğrencilere bu gibi fırsatlar sunmalıyız.    Bunun son derece merak uyandırıcı bir uygulama ol-
                                                     duğunu düşünüyorum. Bence okul dediğiniz, dünyayı
        Essex County Okul Yönetimi, okul binasının   olduğu gibi görebileceğiniz bir yer olmalı. Hem çocuk-
        kendisini bir eğitim aracına dönüştürmekten   lar, çiş ve kakalarından bahsetmeyi severler; anne
        bahsediyor. Ben meseleye elbette enerji ve sarfiyat   babaları gibi takıntılı değildirler. Bana göre öğrenilme-
        bakımından yaklaşıyorum; bu bakımdan, o binadan   si gereken en önemli ders, çevrenin dışarıda, bizim
        öğrenilebilecek pek çok ders olduğuna inanıyorum.   ise burada, içerde olduğumuz anlayışının bir yanılgı
        Ancak, bir binayı zemininden ayrı düşünmek de akıl   olduğudur. Çevre dört bir tarafımızda olandır; çevre
        almaz bir şey; okulun bulunduğu Essex County ise   içimizdedir. Vücudumuzun yüzde altmışı sudan oluşu-
        maalesef biyoçeşitlilik bakımından harap durumda.   yor; içtiğiniz su dünyanın her yerinden geliyor. Besine
        Bölgede hiçbir şey kalmamış, her yer çiftlik olmuş.   ihtiyacınız oluyor, başka bir canlı varlığı alıp kendi
        70’li yıllarda çocukların kamp yapmaya gittiği ve   bedeninize katıyorsunuz. Bunlar çok basit dersler gibi
        doğayla iç içe olduğu programlar düzenlenirdi; ancak   görünse de, gerçekte çok derin mesajlar içeriyor.

        142 |  SÜRDÜRÜLEBİLİR OKULLAR
   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149