Page 148 - Üçüncü Öğretmen
P. 148

ÖRNEK OLAY İNCELEMESİ
        KVERNHUSET ORTAOKULU
        FREDRIKSTAD, NORVEÇ
        BİNASI ÇEVRESEL BİR EĞİTİM ARACI
        OLARAK MODELLENMİŞ BİR OKUL





























        Kvernhuset Ortaokulu, şehir merkezinin dışında,   elemanları sayesinde, su boruları görülebiliyor.
        bir çam ormanında, arazisinde granitten bir kaya   Bir çatı bahçesiyle geri dönüşümlü malzemeden
        parçası yükselen yeni bir binaya taşındı. Burada   yapı elemanlarının kullanıldığı yeşil kısımda ise
        amaç, çevre çalışmaları için öğretim aracı olarak   doğal büyüme ve geri dönüşüm süreçleri izleniyor.
        kullanılabilecek iç ve dış mekânlar yaratmaktı.
                                                     Üçüncü kademede de, ekoloji çalışmalarını
        Bunun için, üç kademeli bir çözüm uygulandı.   destekleyecek teraryum ve akvaryum gibi
        İlk kademede arazinin mevcut özellikleri olan   unsurlar, ortak kullanım alanlarında ise çevre
        kayalardan, ormandan ve de ağaçların arasından   sorunlarıyla ilgili poster ve resimler kullanılıyor.
        süzülen ışıktan faydalanılması amaçlandı. Okulun
        arazisinde çam ağaçlarının olduğu yerler binanın   Okul böylelikle, etkili bir öğretim aracı haline
        içerisinden işaretlendi, ağaç gövdelerinden bazıları   gelmiş oldu. Gelen ziyaretçilere okulu gezdirme
        olduğu gibi bırakılırken, ortak kullanım alanı da   ve çeşitli özeliklerini tanıtma görevini bizzat
        doğal kaya oluşumlarıyla döşeli bırakıldı. Zemine   öğrenciler üstleniyor. Ortaokul öğrencileri için
        açılmış ufak, üstü kapalı girintilere, öğrencilerin   tasarlanmış olan tesis, bir yandan bilimsel
        dikkatini çekecek ve akıllarında soru uyandıracak   çalışmaları destekleyecek kadar ciddi bir
        balık ve hayvan iskeletleri ve taş parçaları gibi   faaliyet alanı sunarken yaşı küçük çocukların
        çeşitli numuneler yerleştirildi.             faydalanabileceği kadar da basit temel
                                                     prensiplerde işliyor.
        İkinci kademede binanın belirli kısımlarından
        çevreyi izlemeye odaklanılacak şekilde faydalanıldı.   Uyarlamada kullanılan kaynak: “Bringing the outside
        İzleme üç kısımda uygulanıyor: Güneş enerjisine   inside” [Dışarıyı içeriye taşımak] Geniş bilgi için: www.
        yoğunlaşan sarı kısımda, binanın yalıtımını   childreninscotland.org.uk
        gösteren cam kaplı yapı elemanları bulunuyor. Suya
        odaklanılan mavi kısımda, yine cam kaplı yapı


        146 |  SÜRDÜRÜLEBİLİR OKULLAR
   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153