Page 152 - Üçüncü Öğretmen
P. 152
SÖYLEŞİ
DAVID GODRI
ÖĞRENCİLERİN YÜRÜTTÜĞÜ BİR
SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK PROGRAMI
David Godri, lisedeyken kurduğu, kâr amacı gütmeyen ve öğrencilerin yürüttüğü
bir organizasyon olan SWITCH’in (Değişim Yolunda Güneş ve Rüzgâr Enerjisi
Girişimleri) müdürüdür. SWITCH’in amacı, yenilenebilir enerji kaynakları üreterek
Toronto’daki okulların şehrin enerji şebekesine bağımlılığını azaltmaktır. 2008’de
Youth in Motion’ın Top 20 Under 20 [Yirmi Yaşın Altındaki En İyi Yirmi] ödülüne
layık görülen Godri, şu anda Toronto Üniversitesi’nin inşaat mühendisliği
programında, kentsel çevrede sürdürülebilirlik alanında çalışmaktadır. Godri,
William Lyon Mackenzie Lise’sindeyken SWITCH’i kurmuş olmanın pek çok
bakımdan çok öğretici bir tecrübe olduğunu söylüyor.
William Lyon Mackenzie 1500 öğrencili tipik bir sonra bir-bir buçuk saati burada geçiriyorlardı. İlk
liseydi. Okul çok eskiydi, enerji bakımından da çok iki haftada, gelen öğrenci sayısı üç ya da dörtten
verimsizdi; 1960’larda inşa edilmişti. Yenilenebilir 70’e yükseldi. Bence bu kadar çok öğrencinin ilgi
enerji, her zaman ilgi duyduğum bir konu olmuştur; göstermesinin sebebi, bunun bir öğrenci projesi
bir gün öğretmenlerimden birine bu konuda olmasıydı. Eğer projeyi bir öğretmen ya da okul
nasıl bir değişim yaratılabileceğini danıştım. müdürü yürütseyde, bu kadar ilgi görmeyebilirdi.
Okula birkaç güneş paneli, bir de rüzgâr türbini Biz SWITCH’i hayata geçirmeden önce, okulda
kurma fikri ortaya çıktı. Böylece işe koyuldum. çevre konulu bir ders açılmış ve yalnızca iki öğrenci
Bütün yaz çalışarak bir proje oluşturdum. Okulun kaydolmuştu. Şimdi ise bu dersi almış olan birçok
açıldığı ilk gün, projeyi öğretmenimin masasına öğrenci var.
koydum. Ertesi gün, müdüre hanımla görüşmem
gerektiğini söylediklerinde, ilk önce başımın belada Eğer okul arazisinde türbinleriniz varsa, tek bir
olduğunu sandım; halbuki, pek de fena bir öğrenci okulda yüksek miktarda enerji üretebileceğinizi
değildim! Neyse ki müdire hanım büyük destek göstermiş olursunuz; öğrenciler de elektriğin
verdi. Arkasından ekibe tüm okul personeli katıldı. nasıl üretildiğini öğrenirler. Benim de bunu tam
Yalnız okulun mülkiyeti yönetim kuruluna ait manasıyla anlamam, elektrik düğmesine basarak
olduğu için, projenin onların onayından da geçmesi olmadı. Ancak pratik deneyim kazandıktan sonra
gerekti; yani bürokrasiyle epey bir uğraşıldı. anlamaya başladım. Asıl yapmak istediğim
Kurulun karşına çıktığımda, kendimi Birleşmiş ise en verimli rüzgâr türbininin seçileceği
Milletler’de gibi hissettim; ne de olsa, etrafımda bir enerji tasarım yarışması düzenlemek.
bir masa dolusu yönetim kurulu üyesi, arkamda Böylelikle, yalnızca gerekli olan öğretim
seyirciler ve beni gösteren iki kocaman ekran programını başlatmayı ve her şeyin nasıl
bana bakıyordu. Aslında, ben hep sınıfın çekingen işlediğini öğretmekle kalmayıp gelecekte neler
çocuğu olmuşumdur, ama bu sefer kendi kendime, yapılabileceğini de öğretmiş oluruz. Eğer eve gidip
“Tamam, bu işi bir şekilde kıvırmam lazım, çünkü de anne babalarına, “Bakın, bunu okulda yaptık,
bu projeyi ancak böyle gerçekleştirebiliriz,” dedim. burada da yapabiliriz” diyecek öğrencileriniz olursa,
Sonra da konuşmamı yaptım. Kurul üyelerinden yerleşim bölgelerine doğru genişleyebilirsiniz;
gördüğüm destek inanılmazdı. sonra bir bakmışsınız ki tüm şehriniz, bir dereceye
kadar da olsa, yenilenebilir enerji kaynaklarını
SWITCH olarak düzenlediğimiz toplantılara kullanmaya başlamış. Bu sayede enerji üretimi
öğrenciler de gelmeye başladı; her hafta, okuldan yeniden gerçek kullanıcılarına devredilmiş olur.
150 | SÜRDÜRÜLEBİLİR OKULLAR