Page 152 - Üçüncü Öğretmen
P. 152

SÖYLEŞİ
        DAVID GODRI
        ÖĞRENCİLERİN YÜRÜTTÜĞÜ BİR
        SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK PROGRAMI




        David Godri, lisedeyken kurduğu, kâr amacı gütmeyen ve öğrencilerin yürüttüğü
        bir organizasyon olan SWITCH’in (Değişim Yolunda Güneş ve Rüzgâr Enerjisi
        Girişimleri) müdürüdür. SWITCH’in amacı, yenilenebilir enerji kaynakları üreterek
        Toronto’daki okulların şehrin enerji şebekesine bağımlılığını azaltmaktır. 2008’de
        Youth in Motion’ın Top 20 Under 20 [Yirmi Yaşın Altındaki En İyi Yirmi] ödülüne
        layık görülen Godri, şu anda Toronto Üniversitesi’nin inşaat mühendisliği
        programında, kentsel çevrede sürdürülebilirlik alanında çalışmaktadır. Godri,

        William Lyon Mackenzie Lise’sindeyken SWITCH’i kurmuş olmanın pek çok
        bakımdan çok öğretici bir tecrübe olduğunu söylüyor.

        William Lyon Mackenzie 1500 öğrencili tipik bir   sonra bir-bir buçuk saati burada geçiriyorlardı. İlk
        liseydi. Okul çok eskiydi, enerji bakımından da çok   iki haftada, gelen öğrenci sayısı üç ya da dörtten
        verimsizdi; 1960’larda inşa edilmişti. Yenilenebilir   70’e yükseldi. Bence bu kadar çok öğrencinin ilgi
        enerji, her zaman ilgi duyduğum bir konu olmuştur;   göstermesinin sebebi, bunun bir öğrenci projesi
        bir gün öğretmenlerimden birine bu konuda    olmasıydı. Eğer projeyi bir öğretmen ya da okul
        nasıl bir değişim yaratılabileceğini danıştım.   müdürü yürütseyde, bu kadar ilgi görmeyebilirdi.
        Okula birkaç güneş paneli, bir de rüzgâr türbini   Biz SWITCH’i hayata geçirmeden önce, okulda
        kurma fikri ortaya çıktı. Böylece işe koyuldum.   çevre konulu bir ders açılmış ve yalnızca iki öğrenci
        Bütün yaz çalışarak bir proje oluşturdum. Okulun   kaydolmuştu. Şimdi ise bu dersi almış olan birçok
        açıldığı ilk gün, projeyi öğretmenimin masasına   öğrenci var.
        koydum. Ertesi gün, müdüre hanımla görüşmem
        gerektiğini söylediklerinde, ilk önce başımın belada   Eğer okul arazisinde türbinleriniz varsa, tek bir
        olduğunu sandım; halbuki, pek de fena bir öğrenci   okulda yüksek miktarda enerji üretebileceğinizi
        değildim! Neyse ki müdire hanım büyük destek   göstermiş olursunuz; öğrenciler de elektriğin
        verdi. Arkasından ekibe tüm okul personeli katıldı.   nasıl üretildiğini öğrenirler. Benim de bunu tam
        Yalnız okulun mülkiyeti yönetim kuruluna ait   manasıyla anlamam, elektrik düğmesine basarak
        olduğu için, projenin onların onayından da geçmesi   olmadı. Ancak pratik deneyim kazandıktan sonra
        gerekti; yani bürokrasiyle epey bir uğraşıldı.   anlamaya başladım. Asıl yapmak istediğim
        Kurulun karşına çıktığımda, kendimi Birleşmiş   ise en verimli rüzgâr türbininin seçileceği
        Milletler’de gibi hissettim; ne de olsa, etrafımda   bir enerji tasarım yarışması düzenlemek.
        bir masa dolusu yönetim kurulu üyesi, arkamda   Böylelikle, yalnızca gerekli olan öğretim
        seyirciler ve beni gösteren iki kocaman ekran   programını başlatmayı ve her şeyin nasıl
        bana bakıyordu. Aslında, ben hep sınıfın çekingen   işlediğini öğretmekle kalmayıp gelecekte neler
        çocuğu olmuşumdur, ama bu sefer kendi kendime,   yapılabileceğini de öğretmiş oluruz. Eğer eve gidip
        “Tamam, bu işi bir şekilde kıvırmam lazım, çünkü   de anne babalarına, “Bakın, bunu okulda yaptık,
        bu projeyi ancak böyle gerçekleştirebiliriz,” dedim.   burada da yapabiliriz” diyecek öğrencileriniz olursa,
        Sonra da konuşmamı yaptım. Kurul üyelerinden   yerleşim bölgelerine doğru genişleyebilirsiniz;
        gördüğüm destek inanılmazdı.                 sonra bir bakmışsınız ki tüm şehriniz, bir dereceye
                                                     kadar da olsa, yenilenebilir enerji kaynaklarını
        SWITCH olarak düzenlediğimiz toplantılara    kullanmaya başlamış. Bu sayede enerji üretimi
        öğrenciler de gelmeye başladı; her hafta, okuldan   yeniden gerçek kullanıcılarına devredilmiş olur.

        150 |  SÜRDÜRÜLEBİLİR OKULLAR
   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157