Page 146 - Üçüncü Öğretmen
P. 146

DEĞERLENDİRME
        OKULLARI SÜRDÜRÜLEBİLİR
        KILACAK UNSURLAR
        SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK ÖZELLİKLERİNDE ÇITAYI YÜKSEK
        PERFORMANSLI OKULLAR İÇİN İŞBİRLİĞİ (CHPS) BELİRLER.



        Çevreye Duyarlı Arazi Kullanımı              Bakım ve İşletim Kolaylığı
        Okulun arazisindeki mevcut doğal alanlar     Binanın sistemleri basit ve kullanımları kolaydır.
        olabildiğince korunur, zarar görmüş olanlar ıslah   Sınıfların sıcaklık ve aydınlatma kontrolü,
        edilir; yağmur suyu kaçakları en aza indirilir ve   öğretmenlerin elindedir ve öğretmenlerin bu
        erozyon kontrol altına alınır.               ayarları en verimli şekilde kullanabilecekleri
                                                     eğitimleri vardır.
        Enerji Tasarrufu
        Okulun ısıtma/havalandırma/klima (HVAC)      İlham Veren Mimari
        sisteminde yüksek verim sağlayan ekipman     Okul bir övünç kaynağı olmalı ve toplum için
        kullanılır; sistem, tesisin tahmini talebini   gerçek bir değer olarak görülmelidir.
        karşılamaya uygun boyutta olur ve sistem
        performansını artıran kontrol seçeneklerini sağlar.   Öğretici Bir Bina
        Yüksek verimli lambalar ve balastların kullanıldığı   Okul enerji, su, ve malzeme verimliliği gibi
        aydınlatma sistemi, her odadaki aydınlatma   önemli konseptleri bünyesinde toplayarak, geniş
        armatürlerinin sayısını optimize edip en üst   çeşitlilikte bilimsel, matematiksel ve sosyal
        seviyede sistem performansı sağlayan kontrol   meseleyi aydınlatma aracı haline gelir. Mekanik
        seçenekleri sunarak, elektrikle aydınlatma ile   ve aydınlatmayla ilgili ekipman ve kontroller,
        doğal aydınlatma stratejilerini başarılı bir şekilde   enerji kullanımı ve tasarrufuyla ilgili dersleri
        entegre eder. Okulun duvar, zemin, çatı ve   örneklemede kullanılabilir; doğal aydınlatma
        pencereleri, uygun olduğu kadar, enerji tasarrufu   sistemleri ise öğrencilerin güneşin günlük ve
        da sağlar. Binanın dış cephesi yalıtım seviyelerini,   senelik hareketlerini anlamalarına yardımcı
        camlamayı, gölgelemeyi, termal kütleyi, hava   olabilir.
        kaçaklarını ve açık renkli dış yüzeyleri entegre ve
        optimize eder.                               Değişen İhtiyaçlara Göre Uyarlanabilirlik
                                                     Okul, yeni teknolojileri benimseyebilecek,
        Malzeme Tasarrufu                            demografik ve sosyal değişimlere cevap
        Okul mümkün olduğunca dayanıklı, toksik      verebilecek niteliktedir.
        olmayan, sürdürülebilir üretim süreçlerinden elde   Uyarlamada kullanılan kaynak: “What is a High Performance
        edilmiş, içeriğinin geri dönüşüm seviyesi yüksek   High School?” [Yüksek Performanslı Lise Nedir?] Geniş
        ve kendisi de kolaylıkla geri dönüştürülebilir   bilgi için: www.chps.net
        malzeme ve ürünlerden oluşur.

        Su Tasarrufu
        Okulun ihtiyaçlarını karşılamak için kullanılacak
        su, mümkün olduğunca araziden temin edilir.
        Arazideki su kaçakları kontrol altına alınıp azaltır;
        temiz su, mümkün olduğunca verimli tüketilir; atık
        su ise elverişli olduğu ölçüde iyileştirilir ve tekrar
        kullanılır.






        144 |  SÜRDÜRÜLEBİLİR OKULLAR
   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151