Page 142 - Üçüncü Öğretmen
P. 142

SÖYLEŞİ
                               DAVID SUZUKI
                               OKULLARI YENİDEN

                               DOĞAYLA BULUŞTURMAK





        Ödüllü bir biliminsanı ve çevreci olan David Suzuki, doğayı koruyacak ve

        bir nesil boyu sürdürülebilirlik sağlayacak çözümler sunmayı amaçlayan
        David Suzuki Derneği’nin de yayın sorumlusu ve kurucu ortağıdır. On yedisi

        çocuklara yönelik 43 kitabın yazarı olan Suzuki, doğa bilimlerinin karmaşık
        noktalarını merak uyandıran ve kolayca anlaşılır şekilde açıklama
        becerisiyle ün yapmıştır. UNESCO’nun Kalinga Bilimin Popülerleştirilmesi

        Ödülü ile Birleşmiş Milletler Çevre Programı Madalyasını kazanan Suzuki,
        sürdürülebilir ekoloji alanında bir dünya lideri olarak tanınır. Suzuki,

        okuyacağınız söyleşisinde, yalnızca okulların değil, çocukların da doğal
        dünyayla bağını yeniden tesis etmemiz gerektiğini savunuyor.


        Essex County, Ontario’da “Dr. David Suzuki Devlet   yeşil okullar açılıyor. On seneyi aşkın bir süredir
        Okulu” isminde bir okul inşa ediliyor. Buraya isminizi   çocuklardan nasıl geri dönüşüm yaptıkları hakkında
        vermeyi neden kabul ettiniz? Ben çocukluğumun dört   mektuplar alıyorum. Kızlarımız ilkokuldayken — ki
        senesini Leamington’da (Essex County) geçirdim;   [kızım] Severn 28 yaşına geldi, yani oldukça eski bir
        dolayısıyla oralarla bir bağım var. Bir okula ismimi   tarihten bahsediyorum —, gittikleri okulun zemininin
        verme teklifini senelerdir alıyorum; şimdiye kadar   tamamıyla beton ve asfalt kaplı olmasına çok
        bunların hepsini geri çevirmemin sebebi, arkamda   üzülmüştük. Bunun için bir yeşillendirme komitesi
        bana adanmış anıtlar bırakmaya çok da meraklı   kurmuş ve okula organik meyve ağaçları dikmiştik.
        olmamamdı. Ancak bu son teklif, beni cezbetti.   Bu ağaçları yerleştirebilmek için betona delikler
        Burada bir yeşil okul modeli oluşturulmaya çalışılıyor;   açmamız gerekmişti. Ama asıl önemlisi, sıra sıra
        okulun Essex County’de olmasının anne babamın da   yerleştirdiğimiz çiçek kasaları oldu; bunlar çok büyük
        hoşlarına gideceğini düşünerek kabul ettim.    kasalardı. Başka bir gün de, şu ufak traktörlerden
                                                     kiraladık  — çocuklar buna bayıldı —  ve birkaç tepe
        Bu okulun, Kanada’nın Enerji ve Çevre Dostu   düzleyip, toprağı sürerek bahçemizi oluşturmaya
        Tasarımda Liderlik Yeşil Bina Derecelendirme   başladık. Bu bence, okul çağındaki her çocuğun
        Sistemi’nin en yüksek kademesi olan LEED Platin   yaşaması gereken bir tecrübe. Genç yaşlarında
        sertifikalı ilk okulu olacağı söyleniyor. Bakın bu iyi   hayatlarının çoğunu okul bahçesinde ve çevresinde
        haber! Aslında, tüm binalar mümkün olan en yüksek   geçirecekler; bizse bu binaları, steril biyolojik
        LEED standardında inşa edilmeli. Hatta bu, standart   çöllere inşa ediyoruz. Okul bahçesinin betonunu
        uygulama haline gelmeli. Ayrıca, bugün LEED Platin   kırdığımızda, beton dökülmeden önce toprağa tarım
        dediğimiz seviyenin, önümüzdeki birkaç senede LEED   ilacı dökülmüş olduğunu gördük. Dolayısıyla, bir de
        Bronz seviyesine denk geleceğini düşünüyorum.   toprağı ıslah etmek durumunda kaldık.

        Sizce bunun gibi bir okul ne denli bir dönüm noktası   Günümüzde çocukların en çok ihtiyacı olan şey,
        olacaktır? Bunun bir dönüm noktası olduğunu   doğayla yeniden bağ kurmak. Kanada’da, çocukların
        düşünmüyorum; neticede, bugün her tarafta    %80’inden fazlası büyük şehirlerde büyüyecek. Birkaç

        140 |  SÜRDÜRÜLEBİLİR OKULLAR
   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147