Page 84 - Üçüncü Öğretmen
P. 84

SÖYLEŞİ
                               DR. DIETER BREITHECKER

                               BEDEN-BEYİN BAĞLANTISI








        Bir kinetik ve spor bilimcisi olan Dr. Dieter Breithecker, okul

        mobilyalarıyla öğrencilerin bedensel gelişimi arasındaki ilişki konusunda
        Avrupa’nın önde gelen uzmanı. Almanya’nın Giessen kentindeki Justus-

        Liebig Üniversitesi’nde spor ve pedagoji eğitimi alan Breithecker,
        1981’den beri çalıştığı Eyalet Duruş ve Egzersiz Enstitüsü’nün bugün
        başkanlığını yapıyor. Almanya ve Avrupa’da Active School’da ders veren

        Breithecker, okul dinamikleri hakkında makaleler, konuşmalar ve son
        zamanlarda da videolar hazırlıyor. Breithecker’e göre, okul çağındaki

        çocukların bedensel gereksinimlerine dair geleneksel düşüncelerimizi
        tümüyle değiştirmemiz gerekiyor.


        Çocuklar ve hareketlilik konusundaki         30 dakikada dağıldığını gösteriyor. İlkokuldaki bir
        konuşmalarınızda “gizli öğretim programı” adını   çocuğun dikkatinin dağılması için beş veya en çok
        verdiğiniz bir şeyden bahsediyorsunuz. Bunu açıklar   on dakika yeterli; gençlerde ise bu süre, 15 ile 20
        mısınız? Öncelikle, çocuklar ve gençler yerlerinde   dakika arasında değişiyor. Farklı ülkelerde okul
        duramaz. Bunu her an görebilirsiniz. Fırsatını   çağındaki çocuklarla pek çok araştırma yaptık ve
        buldukları anda hareket etmeye başlar, bir şeylere   sonuç hep aynı oldu: Çocuklar, sabah girdikleri
        tırmanır, otururken bile sandalyelerinde ileri geri   dördüncü dersten sonra dikkatlerini toplayamıyorlar.
        sallanırlar. Biz yetişkinler ise bu tarz bir hareketliliğe   Ancak, sıkılan bir öğrenciye ayağa kalkıp vestibüler,
        karşı empati kuramıyoruz. Onlara “Kamburunu   yani denge sistemini çalıştıracak bir egzersiz
        çıkarma, böylesi duruşun için daha iyi” veya “rahat   yapmasını, örneğin beş veya on saniye boyunca tek
        dur ve konsantre ol” diyoruz. Bu, kökleşmiş bir   ayağı üzerinde durmasını söylediğinizde, yeniden
        eğitim tarzı, ancak bunlar yanlış sözler.    konsantre olmaya başlıyor. Sandalyede sallanan
                                                     bir çocuk da, aslında aynı şekilde, vestibüler
        Yetişkinlerin çocukları bu şekilde yönlendirmesine   sistemini çalıştırıyor. Denge sistemini çalıştırmanın,
        de “oturma tuzağı” adını veriyorsunuz. Evet, çünkü   nörotrofin gibi beyin aktivitesi üzerinde inanılmaz
        çocukların bu şekilde öğrendikleri şey, doğal   bir rolü olan hormonların salgılanmasına yol açtığını
        olmayan bir davranış. Yetişkinler bile uzun süre   keşfettik. Bugünün yetişkinleri, çocukluklarında
        oturduklarında ağrı ve sakatlanmalara davetiye   okuldan sonra fiziksel olarak oldukça hareketliydi,
        çıkarıyorlar. Ancak konu çocuklar olduğunda, bu aynı   ancak bugün çocuklar günde ortalama bir saat
        zamanda beyin gelişimiyle ilgili riskler de taşıyor.   hareket ediyor ve günün sekiz-on saatini oturarak
                                                     geçiriyorlar.
        Beden hareket etmediği zaman beyinsel aktivitenin
        de azaldığını söylüyorsunuz. Bu düşüncenizin   Bugünkü çocuklar ve önceki nesil arasındaki
        kaynağı nedir? Bir öğretmen olarak kendi     farktan bahsettiniz. Siz nerede okudunuz?
        tecrübelerim bana, bir yetişkinin dikkatinin 25 ile   Nasıl bir öğrencilik hayatınız oldu? Almanya’nın

        82 |  HAREKETLİ BEDENLER
   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89