Page 83 - Üçüncü Öğretmen
P. 83

İtalyan doktor, eğitimci ve kendi adını alan eğitim metodunun kurucusu
            Maria Montessori (1870-1952), çocuk gelişimi ve çocuklara yönelik

            eğitim sistemleriyle ilgili teorilerini, engelli çocukları gözlemleyerek
            geliştirdi. Uzun ömrü boyunca, her kapasiteden çocukla çalışan

            ve gözlem yapan Montessori, kitaplarında, makalelerinde ve
            konuşmalarında sayısız kez aynı konuya değindi: aktivitenin, özellikle
            fiziksel aktivitenin, öğrenme üzerindeki rolüne. Bu konuda öğreneceğimiz

            çok şey olduğuna dair inancı tamdı.



            Montessori, ilk kez 1949’da yayımlanan ve halen basılan kitabı The
                                                 *
            Absorbent Mind’da [Emici Zihin]  şöyle diyor: “Zihinsel gelişim söz
            konusu olduğunda, ‘Hareketliliğin zihinsel gelişimle ne ilgisi var?’

            diye soran pek çok kişi oluyor. Zihinsel faaliyeti düşündüğümüzde,
            hareketsiz bir şekilde oturan insanlar hayal ediyoruz. Halbuki zihinsel
            gelişim, hareketliliğe bağlıdır. Eğitim teori ve uygulamalarında bu fikrin

            benimsenmesi büyük önem taşımaktadır”.


            Her geçen gün daha fazla eğitimci, Montessori’nin, “eğitimcinin görevi,

            ‘çocuğun, hareketsizliği iyi, hareketliliği ise kötüyle ilişkilendirmesi’nin
            önüne geçmektir” fikrini savunuyor; ancak bu eğitimcilerin büyük bir

            bölümü için kendilerinin çalıştığı ve sorumluluklarındaki çocukların
            bulunduğu fiziksel çevrenin bu fikre pek faydası dokunmuyor. Betonla
            kaplı okul bahçeleri ve hareketsiz mobilyalar, Montessori’nin yaptığı

            uyarının tam aksi yönde bir görüntü çiziyor. Ancak, bu bölümde de
            anlatıldığı üzere, umutlar tükenmiş değil. Biliminsanları, araştırmacılar,

            tasarımcılar ve yetkililer birlikte çalışarak, Montessori’nin ifadesiyle
            “Çocuğun çevresi, hareketliliği ve gelişimi arasında neredeyse
            matematiksel bir bağlantı olduğuna” dair yeni kanıtlar sunuyorlar.







            * Maria Montessori, Emici Zihin, çev. Okhan Gündüz, Kaknüs, İstanbul 2015.
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88