Page 36 - Üçüncü Öğretmen
P. 36

BAĞLAM
        ÖNCELİK TEMEL İHTİYAÇLARDA
        BİR ÇOCUK HAKLARI ORGANİZASYONU, TEMEL
        İHTİYAÇLAR KARŞILANMADAN EĞİTİMİN NEDEN
        BAŞLAYAMAYACAĞINI PSİKOLOJİNİN ÖNCÜLERİNDEN
        BİRİNİN FİKİRLERİNDEN YARARLANARAK AÇIKLIYOR.


        Abraham Maslow (1908–1970) hümanist psikoloji akımının öncülerindendir.
        Maslow, insanları ihtiyaçların yönlendirdiği ve ihtiyaçlardan biri karşılandığında,
        bir diğerine geçildiği savını öne sürmüştür. Bazı ihtiyaçların diğerlerine kıyasla
        öncelikli olduğunu fark eden Maslow, insan gelişiminin beş aşamasına karşılık
        gelen İhtiyaçlar Hiyerarşisi’ni tasarlamıştır. Tabanında beslenme gibi temel
        ihtiyaçların, tepesinde ise üst benliğin ihtiyaçlarının yer aldığı piramit şeklindeki
        bu hiyerarşi, fizyolojik ihtiyaçlardan başlayıp, güvenlik ihtiyacı, ait olma ihtiyacı,

        özsaygı ihtiyacı gibi basamaklardan geçerek, insan varlığının zirvesindeki kendini
        gerçekleştirme ihtiyacıyla sonlanmaktadır.


        Peki, bu teori çocuklarda nasıl işliyor?
        Mikroskobik amiplerden görkemli mavi balinalara   5      Kendini Gerçekleştirme
        tüm canlı organizmaların olduğu gibi, çocukların         İç Yetenekler, Yaratıcılık
        da kendilerine özgü ihtiyaçları vardır. Çocukların       ve Tatmin Hissi
        kendilerinin veya aileleri ile toplumun desteğiyle
        karşılanan bu ihtiyaçlar, sağlıklı bir gelişim ve
        yetişkinlik dönemi için sağlam bir temel oluşturur.   4  Özsaygı
        Karşılanmayan ihtiyaçlar çocuğun evde, okulda ve         Başarı, Uzmanlık,
        yetişkinliğe geçişinde çeşitli zorluklara yol açan       Kabul Edilme ve Saygı Görme
        dezavantajlar yaratır.

        İlk aşama, temel fizyolojik ihtiyaçlardan oluşur.   3    Aidiyet/Sevgi
        Bir çocuk için bu ihtiyaçlar gıda, su ve uykudur.        Arkadaşlar, Aile,
        Fizyolojik ihtiyaçların karşılanmasından sonraki         Eş, Sevgili
        adım emniyet ve güvenlik ihtiyaçlarıdır. Yetişkinler
        güvenlik ihtiyaçlarını yalnızca acil durumlarda
        düşünme eğiliminde olsalar da, çocuklar çoğu             Emniyet
        zaman emniyet ve güvenlikleri için sürekli       2       Güvenlik, İstikrar,
        endişelidirler. Çocuk için bu ihtiyaçlar evde,           Korkusuzca Yaşayabilme
        okulda ve mahallede aynı ölçüde önemlidir.
        Diğer tüm ihtiyaçlar karşılandıktan sonra, kendini
        gerçekleştirme çabası başlar.                            Fizyolojik
        Uyarlamada kullanılan kaynak: “Maslow’s Hierarchy of   1  Yiyecek, Su,
        Needs” [Maslow’un İhtiyaçlar Hiyerarşisi] Geniş bilgi için:   Barınak, Isınma
        www.investinginchildren.on.ca









        34 |  TEMEL İHTİYAÇLAR
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41