Page 36 - Üçüncü Öğretmen
P. 36
BAĞLAM
ÖNCELİK TEMEL İHTİYAÇLARDA
BİR ÇOCUK HAKLARI ORGANİZASYONU, TEMEL
İHTİYAÇLAR KARŞILANMADAN EĞİTİMİN NEDEN
BAŞLAYAMAYACAĞINI PSİKOLOJİNİN ÖNCÜLERİNDEN
BİRİNİN FİKİRLERİNDEN YARARLANARAK AÇIKLIYOR.
Abraham Maslow (1908–1970) hümanist psikoloji akımının öncülerindendir.
Maslow, insanları ihtiyaçların yönlendirdiği ve ihtiyaçlardan biri karşılandığında,
bir diğerine geçildiği savını öne sürmüştür. Bazı ihtiyaçların diğerlerine kıyasla
öncelikli olduğunu fark eden Maslow, insan gelişiminin beş aşamasına karşılık
gelen İhtiyaçlar Hiyerarşisi’ni tasarlamıştır. Tabanında beslenme gibi temel
ihtiyaçların, tepesinde ise üst benliğin ihtiyaçlarının yer aldığı piramit şeklindeki
bu hiyerarşi, fizyolojik ihtiyaçlardan başlayıp, güvenlik ihtiyacı, ait olma ihtiyacı,
özsaygı ihtiyacı gibi basamaklardan geçerek, insan varlığının zirvesindeki kendini
gerçekleştirme ihtiyacıyla sonlanmaktadır.
Peki, bu teori çocuklarda nasıl işliyor?
Mikroskobik amiplerden görkemli mavi balinalara 5 Kendini Gerçekleştirme
tüm canlı organizmaların olduğu gibi, çocukların İç Yetenekler, Yaratıcılık
da kendilerine özgü ihtiyaçları vardır. Çocukların ve Tatmin Hissi
kendilerinin veya aileleri ile toplumun desteğiyle
karşılanan bu ihtiyaçlar, sağlıklı bir gelişim ve
yetişkinlik dönemi için sağlam bir temel oluşturur. 4 Özsaygı
Karşılanmayan ihtiyaçlar çocuğun evde, okulda ve Başarı, Uzmanlık,
yetişkinliğe geçişinde çeşitli zorluklara yol açan Kabul Edilme ve Saygı Görme
dezavantajlar yaratır.
İlk aşama, temel fizyolojik ihtiyaçlardan oluşur. 3 Aidiyet/Sevgi
Bir çocuk için bu ihtiyaçlar gıda, su ve uykudur. Arkadaşlar, Aile,
Fizyolojik ihtiyaçların karşılanmasından sonraki Eş, Sevgili
adım emniyet ve güvenlik ihtiyaçlarıdır. Yetişkinler
güvenlik ihtiyaçlarını yalnızca acil durumlarda
düşünme eğiliminde olsalar da, çocuklar çoğu Emniyet
zaman emniyet ve güvenlikleri için sürekli 2 Güvenlik, İstikrar,
endişelidirler. Çocuk için bu ihtiyaçlar evde, Korkusuzca Yaşayabilme
okulda ve mahallede aynı ölçüde önemlidir.
Diğer tüm ihtiyaçlar karşılandıktan sonra, kendini
gerçekleştirme çabası başlar. Fizyolojik
Uyarlamada kullanılan kaynak: “Maslow’s Hierarchy of 1 Yiyecek, Su,
Needs” [Maslow’un İhtiyaçlar Hiyerarşisi] Geniş bilgi için: Barınak, Isınma
www.investinginchildren.on.ca
34 | TEMEL İHTİYAÇLAR

