Page 40 - Üçüncü Öğretmen
P. 40

ÖRNEK UYGULAMA                               DİYALOG
        KAPALI ORTAMDAKİ HAVA                        KAPALI ORTAMDAKİ
        KALİTESİYLE EĞİTİMDE                         HAVA KALİTESİNE DAİR
        FIRSATLAR YARATMAK                           GÖRÜŞLER

        KANADA’DAN BİR HABER, SAĞLIKLI BİR OKULU     BİR VELİ, BİR ÖĞRENCİ VE BİR OKUL İDARECİSİ
        YALNIZCA BİR AMAÇ OLARAK KABULLENMEYİP, DERS   OKULLARDAKİ HAVA KALİTESİNİN ÖNEMİNE
        PROGRAMININ DA BİR PARÇASI HALİNE GETİREN BİR   DEĞİNİYOR.
        ÖĞRETMENİN HİKÂYESİNİ ANLATIYOR.

        ABD Çevre Koruma Ajansı, “Okullar           “Astım hastası çocukların velileri
        İçin Araçlar” başlıklı bir set              olarak, astım krizlerini önlemek için
        hazırladı. Aşağıda, Kanada’nın Doğu         büyük çaba gösteriyoruz. Peki, okula
        sahilindeki Nova Scotia eyaletindeki        gittiklerinde ne olacak? Kapalı Ortam

        bir okulun bu seti nasıl uyguladığını       Hava Kalitesini artırmak için okul da
        göreceksiniz.                               aktif olarak rol oynayabilir.” — Tennesseeli
                                                    bir öğrenci velisi
        Eyaletin ekonomik olarak geri kalmış bir
        bölgesindeki okulun ciddi havalandırma ve ısıtma   “Kapalı ortamda hava kalitesi
        problemleri vardı. Bazı sınıflar fazla sıcakken,   konusunda katılımcılığa ve doğru
        diğerleri hiç ısınmıyordu ve okulda baş ağrısı,   alışkanlıklara teşvik eden bir genç
        halsizlik, göz yorgunluğu ve astım krizi şikâyetleri   olunca, yaratılan etkinin dalga dalga
        yaygındı. Bir kimya öğretmeninin liderliğinde   arttığını kendi gözlerimle gördüm.
        öğrenciler, okuldaki kapalı ortamı gözlemlemek   Bir gencin böylesine teknik ve
        amacıyla bir yıllık bir proje başlattılar. Okulda farklı   çoğunlukla yetişkinlerin uğraştığı
        bölgelerin sıcaklığını ölçerek küçük çaplı ve hızlı   bir meseleyle ilgilenmesi size tuhaf
        değişiklikler yapmayı başardılar. Ardından, “Okullar
        İçin Araçlar” hakkında bir sunum hazırlayıp,   gelebilir, ama ben gençlerden daha iyi
        yapılacak işler listesini okul görevlilerine dağıttılar.   katılımcılar düşünemiyorum. Yaratıcı
        Liste daha sonra öğrencilere verildi. Öğrenciler,   potansiyelimiz var, tek gereken bunun
        öğretmenlerin ve teknik personelin yardımıyla   teşvik edilmesi.” — Washington’dan bir öğrenci
        sonuçları değerlendirip sorunları önemlerine göre
        sıraladılar. Öğrenciler, Kapalı Ortam Hava Kalitesi   “Kapalı Ortamda Hava Kalitesi
        konusunu bilim fuarında işleyerek, başlattıkları   hakkında ilerici bir yaklaşım
        girişim ve ilk sonuçlar hakkında topluma bilgi   sürdürmek, yalnızca öğrencilerimize
        verdiler. Yılın sonuna gelindiğinde, okulda hava   yeni başarıların yolunu açmakla
        kalitesine bağlı şikâyetlerin sayısı, 1000’den   kalmıyor; yaptığımız işte dikkatimizi
        ona düşmüştü. Uyarlamada kullanılan kaynak: Indoor   dağıtacak konulardan, yükümlülüklerin
        Air Quality in Canadian Schools: Final Report [Kanada
        Okullarında Kapalı Ortam Hava Kalitesi: Nihai Rapor] Geniş   yol açabileceği sorunlardan ve
        bilgi için: www.ahprc.dal.ca                halkla ilişkilerle ilgili endişelerden de
                                                    kurtulmamıza yardımcı oluyor. Aileleri
                                                    ve toplumu da bu konuya dahil ederek,
                                                    ufak sorunlardan kaynaklanabilecek
                                                    tartışmalardan kaçınmayı ve tüm
                                                    dikkatimizi sınıflara yöneltmeyi

                                                    başardık.” — Illinoisli emekli bir okul idarecisi
                                                    Uyarlamada kullanılan kaynak: “Actions to Improve Indoor
                                                    Air Quality” [Kapalı Ortamlarda Hava Kalitesini Artıracak
                                                    Eylemler] Geniş bilgi için: www.epa.gov
        38 |  TEMEL İHTİYAÇLAR
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45