Page 44 - Üçüncü Öğretmen
P. 44
REHBER
ARZULANAN SESLERİ GELİŞTİRECEK
STRATEJİLER
THE NOISE POLLUTION CLEARING HOUSE (SES KİRLİLİĞİ TAKAS
DAİRESİ), SINIF AKUSTİĞİNİN ÖĞRENİM ÜZERİNDEKİ HAYATİ
ETKİSİNİ VE BUNUN NASIL GELİŞTİRİLEBİLECEĞİNİ AÇIKLIYOR.
Konuşmayı algılama hakkında yapılan araştırmalar, Sınıfta iyi işitme için Arzulanmayan sesleri
yetişkin bir dinleyicinin, bir cümlenin bağlamını gerekenler: kontrol altına almak için
anlamasına yetecek kadar kelimeyi duyduktan • Sessiz bir ortam (trafik yapılması gerekenler:
• Okulların otoyollar,
gürültüsünden, yan
sonra, tam olarak duyamadığı kelime veya hecelerin sınıfların seslerinden, demiryolları ve
oluşturduğu boşluğu zihninden doldurabildiğini havalandırma havalimanlarından uzağa
kurulması
gösteriyor. Çocuklar ise, kelime dağarcıkları daha sistemlerinin • Dışarıdan gelen sesleri
seslerinden uzak)
dar olduğu için, net biçimde duyamadıkları kelimeleri • Yankı ve yansıma en aza indirmek
zihinlerinde tamamlamak konusunda daha zayıflar. seslerinin kontrol altına • Sınıflar arası gürültüyü
Benzer şekilde, yabancı dili İngilizce olan veya dikkat alınması en aza indirmek
• Sessiz havalandırma
eksikliğinden mustarip kişilerin gürültülü sınıflarda sistemleri tasarlamak
önemli bir dezavantajı vardır. Ayrıca, işitme duyusu
normal çocuklar da, çeşitli hastalıklar yüzünden
geçici işitme kayıpları yaşayabilir. Orta kulak iltihabı
çocuklukta görülen en yaygın hastalıklardandır.
Uyarlamada kullanılan kaynak: “Classroom Design for Good
Hearing” [İyi İşitmeye Yönelik Sınıf Tasarımı] Geniş bilgi için:
www.quietclassrooms.org
Tavan: Gürültü azaltma
katsayısı 0,70 veya daha
yüksek olan tavan döşemesi
Duvarların Üstü: Ses
emici veya ses dağıtan Mobilyalar: Sesi emecek,
özellikte, kumaş kaplı yumuşak mobilyalar
paneller
Ön Cephe Duvarları: Sesi
sınıfın arkasına kadar
yansıtacak sert duvar
Zemin: Halı gibi,
sesi emen mater- Arka Cephe Duvarları:
yaller
Ses emici nitelikte,
kumaş kaplı paneller
42 | TEMEL İHTİYAÇLAR