Page 38 - Üçüncü Öğretmen
P. 38

DEĞERLENDİRME
        OKUL ÇAĞINDAKİ ÇOCUKLARDA
        FİZYOLOJİK HASSASİYET
        TEMEL İHTİYAÇLARI KARŞILAMAYAN BİR EĞİTİM ORTAMININ,
        YETİŞKİNLERDEN ZİYADE ÇOCUKLAR İÇİN NEDEN DAHA RİSKLİ
        OLDUĞUNA DAİR SEBEPLER




        Çocuklarda bedensel
        gelişim sona ermemiştir.                                            Dinleme ve işitme,
        Henüz olgunluğa eriş-                                               gelişimsel becerilerdir.
        memiş beyin ve akciğer-                                             Konuşmaya odaklanma
        leri, ortamdaki zehirli                                             yeteneği, 13-15 yaşla-
        maddeler ve parçacık-                                               rına kadar tamamen
        ların neden olabileceği                                             olgunlaşmaz. Çocukla-
        kalıcı hasara ve kronik
        hastalıklara daha açıktır.                                          rın konuşulanları doğru
        Yeterince gelişmemiş                                                anlamaları için heceleri
        olan bağışıklık sistemleri                                          net bir biçimde duyma-
        ise zehirlerin vücutların-                                          ları gerekir. Bu sesleri,
        daki etkisini azaltamaz.                                            yüksek bir fısıltıdan
                                                                            daha gürültülü sesler
                                                                            çıkaran aygıtlar bastı-
                                                                            rabilir.

        Çocukların metabolizma
        hızları yetişkinlerin-
        kinden daha yüksek
        olduğu için, yetişkinlere                                           Çocukların çevrelerindeki
        kıyasla, daha sık nefes                                             tehlikeleri tanımlamaları
        alırlar. Ayrıca daha                                                ve bunlardan kaçınmaları
        fazla fiziksel aktivi-                                              daha zordur.
        tede bulunurlar. Bütün
        bunlar, havadaki zararlı
        parçacıklara daha fazla
        maruz kalmalarına yol
        açar.                                                               Çocuklar, doğrudan
                                                                            görüş alanlarında yer
                                                                            almayan tehlikeleri
                                                                            daha zor fark ederler.
                                                                            Yetişkinlerde çevresel
        Kurşun ve cıva gibi                                                 görüş 180 dereceyken,
        metaller ve radon gibi                                              ilkokul birinci sınıfa
        gazlar, havadan ağır                                                giden bir çocukta bu
        oldukları için zemine                                               yalnızca 120 derecedir.
        çöker. Çocuklar, daha                                               Çocuğun duyuları, on
        kısa boylu oldukları için,                                          yaşına dek kritik bir
        zemine yakın havayı                                                 gelişme sürecinden
        solurlar. Çocuklar yerde                                            geçer ve bu, çocuk
        oyun oynar ve çoğu                                                  gelişimini tamamlayana
        zaman yemekten önce                                                 kadar sürer.
        ellerini yıkamazlar.

                                                                          Uyarlamada kullanılan kaynak:
                                                                          “Healthy and Safe School Environment,
                                                                          Part II, Physical School Environment”
                                                                          [Sağlıklı ve Güvenli Okul Ortamı, İkinci
                                                                          Bölüm, Okulun Fiziki Ortamı] ve Duruş
                                                                          ve Egzersiz Gelişiminden Sorumlu
                                                                          Federal Enstitü Başkanı Dr. D. Breithec-
                                                                          ker’ın çalışmaları. Geniş bilgi için:
                                                                          www.ashaweb.org

        36 |  TEMEL İHTİYAÇLAR
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43