Page 38 - Üçüncü Öğretmen
P. 38
DEĞERLENDİRME
OKUL ÇAĞINDAKİ ÇOCUKLARDA
FİZYOLOJİK HASSASİYET
TEMEL İHTİYAÇLARI KARŞILAMAYAN BİR EĞİTİM ORTAMININ,
YETİŞKİNLERDEN ZİYADE ÇOCUKLAR İÇİN NEDEN DAHA RİSKLİ
OLDUĞUNA DAİR SEBEPLER
Çocuklarda bedensel
gelişim sona ermemiştir. Dinleme ve işitme,
Henüz olgunluğa eriş- gelişimsel becerilerdir.
memiş beyin ve akciğer- Konuşmaya odaklanma
leri, ortamdaki zehirli yeteneği, 13-15 yaşla-
maddeler ve parçacık- rına kadar tamamen
ların neden olabileceği olgunlaşmaz. Çocukla-
kalıcı hasara ve kronik
hastalıklara daha açıktır. rın konuşulanları doğru
Yeterince gelişmemiş anlamaları için heceleri
olan bağışıklık sistemleri net bir biçimde duyma-
ise zehirlerin vücutların- ları gerekir. Bu sesleri,
daki etkisini azaltamaz. yüksek bir fısıltıdan
daha gürültülü sesler
çıkaran aygıtlar bastı-
rabilir.
Çocukların metabolizma
hızları yetişkinlerin-
kinden daha yüksek
olduğu için, yetişkinlere Çocukların çevrelerindeki
kıyasla, daha sık nefes tehlikeleri tanımlamaları
alırlar. Ayrıca daha ve bunlardan kaçınmaları
fazla fiziksel aktivi- daha zordur.
tede bulunurlar. Bütün
bunlar, havadaki zararlı
parçacıklara daha fazla
maruz kalmalarına yol
açar. Çocuklar, doğrudan
görüş alanlarında yer
almayan tehlikeleri
daha zor fark ederler.
Yetişkinlerde çevresel
Kurşun ve cıva gibi görüş 180 dereceyken,
metaller ve radon gibi ilkokul birinci sınıfa
gazlar, havadan ağır giden bir çocukta bu
oldukları için zemine yalnızca 120 derecedir.
çöker. Çocuklar, daha Çocuğun duyuları, on
kısa boylu oldukları için, yaşına dek kritik bir
zemine yakın havayı gelişme sürecinden
solurlar. Çocuklar yerde geçer ve bu, çocuk
oyun oynar ve çoğu gelişimini tamamlayana
zaman yemekten önce kadar sürer.
ellerini yıkamazlar.
Uyarlamada kullanılan kaynak:
“Healthy and Safe School Environment,
Part II, Physical School Environment”
[Sağlıklı ve Güvenli Okul Ortamı, İkinci
Bölüm, Okulun Fiziki Ortamı] ve Duruş
ve Egzersiz Gelişiminden Sorumlu
Federal Enstitü Başkanı Dr. D. Breithec-
ker’ın çalışmaları. Geniş bilgi için:
www.ashaweb.org
36 | TEMEL İHTİYAÇLAR