Page 34 - Üçüncü Öğretmen
P. 34

yaratıcı oyunlar oynamalarına imkân sağlamalı.   her yönünü kapsayacak biçimde, bilinçli olarak
        Okul, birliktelik hissi yaratmalı. Çocukların yaşlarına   genişletmek. Örneğin, okul bahçesindeki oyuncak-
        uygun araç ve kaynaklar sunmalı. Özellikle ilk   ların basınç işlemi görmemiş ahşaptan yapılma-
        yıllarda, çocukların yetişmesine ve korunmasına   sını sağlamak veya okul bahçesinde haşere ilacı
        katkıda bulunacak bir fiziksel yapısı olmalı. Burada   kullanmak yerine, entegre bir haşere mücadelesi
        “koruma” derken kastettiğim, küçük yaştaki   yürütmek. Sonuç aynı olacak, ama bunu doğal bir
        çocukların kullanacağı öğrenim araçlarının örneğin   şekilde, hiçbir şeyi zehirlemeden yapmış olacağız.
        dijital ekranların doğru seçilmesi anlamına bile   Her çocuk bunu destekleyecektir. Demokratik bir
        gelebilir. Biz, dijital ağırlıklı bir dünyada yaşıyoruz,   eğitim ortamı yaratmak istiyorsak, bunu göz önün-
        çok erken yaşlarda dijital görsellerle karşılaşmanın,   de bulundurmalıyız. Bir çocuk oyunu hangi yönde
        çocukların görsel becerilerinin gelişmesini   kullanır? Akıl yürütebilecek yaştaki tüm çocukların,
        engellediğini gösteren muazzam miktarda kanıt var.    soruyu anladıkları takdirde zehirli olmayan seçene-
                                                     ği tercih edeceklerine bahse girerim.
        İnsancıl, barışçıl ve sürdürülebilir bir kültürü ancak
        çocuklara saygı gösteren bir toplum yaratabilir.                   Bahsettiğiniz adımlar-
                                                                           dan bazıları yalnızca
                                                                           daha bilinçli olmamızı
        Kariyeriniz boyunca, çocuk gelişimi hakkında yo-  gerektiriyor, diğerleri ise yeni masraflar yaratıyor.
        ğun çalışmalar yaptınız. Sizce sağlıklı ve güvenli   Peki, bu tür seçenekleri destekleyenler, finansal
        bir ortam, öğrenmeyi nasıl teşvik ediyor? İlk önce   kararları veren kişileri nasıl ikna edecekler? Fiyat
        “neler öğreniyoruz?” sorusunu sormalıyız. Biz bir   her ne kadar önemli olsa da, tam maliyet fiyatlan-
        yandan içimizdeki dünyayı, yani duygu ve dürtü dün-  dırmasında piyasaya süreceğiniz bir ürünün sosyal
        yasını, bir yandan da dışımızdaki dünyayı –yalnızca   ve çevresel etkisini de hesaba kattığınızda, zehirli
        onunla etkileşimimizi değil–, çevremizdeki mater-  bir ürünü piyasaya sürmenin bedelinin karşılanama-
        yalleri de öğreniyoruz. Zemin neden yapılmış? Eğer   yacağını göreceksiniz. Bir parti zehirli sütü, zehirli
        zeminde halı varsa, yün gibi organik malzemeler-  olduğunu bile bile marketlerde satışa çıkaramayız.
        den mi üretilmiş? Oyuncaklar hangi malzemeden   Peki, çocuk emziren annelerin sütünün, inek sütün-
        yapılmış? Masa hangi malzemeden yapılmış? Kâğıt   de olsa ürünün satışını yasaklatacak miktarlarda
        nasıl beyazlatılmış? Doğaya zarar vermeyen hidro-  zehirli madde içerdiği bir dünyayı nasıl hoş görebi-
        jen peroksitle mi, yoksa havayı ve suyu zehirleyen   liriz? Burada, neden zararsız olan yolu seçmemiz
        klor kullanılarak mı? Kâğıt beyazlatma sürecinde   gerektiğiyle ilgili çıkarılacak dersler var. Bunların
        kullanılan zehirli kimyasallar en nihayetinde kanımı-  alternatifi yok. Mesele son derece basit. Doğru
        za, bedenimize karışıyor. Gördüğünüz gibi, çocuğun   olan yolu seçmenin getirdiği kısa vadeli maliyetin
        çevresinde olup biten her şey, bir öğrenme fırsatı;   gözümüzü korkutmasına izin vermemeliyiz. Çocuk
        o an ona “öğrettikleriniz” değil yalnızca.   için doğru olanı yaparken, bize uzun vadeli ihtiyaçlar
                                                     yol göstermeli.
        Okullarda sağlık ve güvenlik konusu genellikle
        temel anlamda değerlendiriliyor, yani sağlığa
        zararlı nesnelerin, malzemelerin ve davranışların
        okullardan uzak tutulması gerektiği şeklinde. Siz   raffinews.com sitesinde sıralanan dokuz
        ise bunların daha geniş anlamda ele alınması    çocuğa saygı prensibi şöyledir:
        taraftarısınız. Evet, çünkü çocuk burada en sa-
        vunmasız aktör konumunda. Çocukluğun ilk yılları,   •Saygı ve sevgi  •Şiddetsizlik
        davranışlarını ve sağlığını hayat boyu şekillendiren   •Çeşitlilik  •Güvenli ortamlar
        bir tecrübe. Yani burada asıl bahsettiğimiz şey,   •Duyarlı toplum  •Sürdürülebilirlik
        öğrenciyi yetiştirmeye yönelik doğal içgüdüyü alıp,   •Bilinçli ebeveynlik  •Etik ilkelere uygun
        bunu çocuğun eğitim gördüğü fiziksel çevrenin   •Duygusal zekâ        ticaret


        32 |  TEMEL İHTİYAÇLAR
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39