Page 34 - Üçüncü Öğretmen
P. 34
yaratıcı oyunlar oynamalarına imkân sağlamalı. her yönünü kapsayacak biçimde, bilinçli olarak
Okul, birliktelik hissi yaratmalı. Çocukların yaşlarına genişletmek. Örneğin, okul bahçesindeki oyuncak-
uygun araç ve kaynaklar sunmalı. Özellikle ilk ların basınç işlemi görmemiş ahşaptan yapılma-
yıllarda, çocukların yetişmesine ve korunmasına sını sağlamak veya okul bahçesinde haşere ilacı
katkıda bulunacak bir fiziksel yapısı olmalı. Burada kullanmak yerine, entegre bir haşere mücadelesi
“koruma” derken kastettiğim, küçük yaştaki yürütmek. Sonuç aynı olacak, ama bunu doğal bir
çocukların kullanacağı öğrenim araçlarının örneğin şekilde, hiçbir şeyi zehirlemeden yapmış olacağız.
dijital ekranların doğru seçilmesi anlamına bile Her çocuk bunu destekleyecektir. Demokratik bir
gelebilir. Biz, dijital ağırlıklı bir dünyada yaşıyoruz, eğitim ortamı yaratmak istiyorsak, bunu göz önün-
çok erken yaşlarda dijital görsellerle karşılaşmanın, de bulundurmalıyız. Bir çocuk oyunu hangi yönde
çocukların görsel becerilerinin gelişmesini kullanır? Akıl yürütebilecek yaştaki tüm çocukların,
engellediğini gösteren muazzam miktarda kanıt var. soruyu anladıkları takdirde zehirli olmayan seçene-
ği tercih edeceklerine bahse girerim.
İnsancıl, barışçıl ve sürdürülebilir bir kültürü ancak
çocuklara saygı gösteren bir toplum yaratabilir. Bahsettiğiniz adımlar-
dan bazıları yalnızca
daha bilinçli olmamızı
Kariyeriniz boyunca, çocuk gelişimi hakkında yo- gerektiriyor, diğerleri ise yeni masraflar yaratıyor.
ğun çalışmalar yaptınız. Sizce sağlıklı ve güvenli Peki, bu tür seçenekleri destekleyenler, finansal
bir ortam, öğrenmeyi nasıl teşvik ediyor? İlk önce kararları veren kişileri nasıl ikna edecekler? Fiyat
“neler öğreniyoruz?” sorusunu sormalıyız. Biz bir her ne kadar önemli olsa da, tam maliyet fiyatlan-
yandan içimizdeki dünyayı, yani duygu ve dürtü dün- dırmasında piyasaya süreceğiniz bir ürünün sosyal
yasını, bir yandan da dışımızdaki dünyayı –yalnızca ve çevresel etkisini de hesaba kattığınızda, zehirli
onunla etkileşimimizi değil–, çevremizdeki mater- bir ürünü piyasaya sürmenin bedelinin karşılanama-
yalleri de öğreniyoruz. Zemin neden yapılmış? Eğer yacağını göreceksiniz. Bir parti zehirli sütü, zehirli
zeminde halı varsa, yün gibi organik malzemeler- olduğunu bile bile marketlerde satışa çıkaramayız.
den mi üretilmiş? Oyuncaklar hangi malzemeden Peki, çocuk emziren annelerin sütünün, inek sütün-
yapılmış? Masa hangi malzemeden yapılmış? Kâğıt de olsa ürünün satışını yasaklatacak miktarlarda
nasıl beyazlatılmış? Doğaya zarar vermeyen hidro- zehirli madde içerdiği bir dünyayı nasıl hoş görebi-
jen peroksitle mi, yoksa havayı ve suyu zehirleyen liriz? Burada, neden zararsız olan yolu seçmemiz
klor kullanılarak mı? Kâğıt beyazlatma sürecinde gerektiğiyle ilgili çıkarılacak dersler var. Bunların
kullanılan zehirli kimyasallar en nihayetinde kanımı- alternatifi yok. Mesele son derece basit. Doğru
za, bedenimize karışıyor. Gördüğünüz gibi, çocuğun olan yolu seçmenin getirdiği kısa vadeli maliyetin
çevresinde olup biten her şey, bir öğrenme fırsatı; gözümüzü korkutmasına izin vermemeliyiz. Çocuk
o an ona “öğrettikleriniz” değil yalnızca. için doğru olanı yaparken, bize uzun vadeli ihtiyaçlar
yol göstermeli.
Okullarda sağlık ve güvenlik konusu genellikle
temel anlamda değerlendiriliyor, yani sağlığa
zararlı nesnelerin, malzemelerin ve davranışların
okullardan uzak tutulması gerektiği şeklinde. Siz raffinews.com sitesinde sıralanan dokuz
ise bunların daha geniş anlamda ele alınması çocuğa saygı prensibi şöyledir:
taraftarısınız. Evet, çünkü çocuk burada en sa-
vunmasız aktör konumunda. Çocukluğun ilk yılları, •Saygı ve sevgi •Şiddetsizlik
davranışlarını ve sağlığını hayat boyu şekillendiren •Çeşitlilik •Güvenli ortamlar
bir tecrübe. Yani burada asıl bahsettiğimiz şey, •Duyarlı toplum •Sürdürülebilirlik
öğrenciyi yetiştirmeye yönelik doğal içgüdüyü alıp, •Bilinçli ebeveynlik •Etik ilkelere uygun
bunu çocuğun eğitim gördüğü fiziksel çevrenin •Duygusal zekâ ticaret
32 | TEMEL İHTİYAÇLAR

