Page 226 - Üçüncü Öğretmen
P. 226

SÖYLEŞİ
                               JAMES DYSON

                               İNOVASYON LİSESİ








        James Dyson tasarım ve mühendislik konularına eğitimini tamamladığı
        Royal College of Art’ta [Kraliyet Sanat Akademisi] ilgi duymaya başladı.
        Mezun olduktan sonra, mühendislik firması Rotork’ta çalışmaya başlayarak,
        yüksek hızlı bir çıkartma aracı olan Deniz Traktörü’nü tasarladı. Dyson kendi

        girişimleriyle geliştirdiği Ballbarrow (toplu el arabası) ile 1977 yılının Yapı
        Tasarım İnovasyon Ödülü’nü kazandı. Bundan beş sene ve 5127 prototip
        sonrasında, şu anda 40’tan fazla ülkede satılan, emiş gücünü kaybetmeme
        özelliğine sahip elektrik süpürgesi Dual Cyclone’a son şeklini verdi. Dyson
        ayrıca, James Dyson Vakfı ismiyle bir hayır kurumu kurdu; 2007 yılında ise
        Dyson Tasarım İnovasyon Okulu’nu açma planlarını açıkladı. Bu girişimin
        hayata geçirilmesi, öngörülemeyen imar sorunları dolayısıyla şu anda askıya

        alınmış durumda. Ancak okulla ilgili yapmak istediklerini anlattığı söyleşisinde
        de savunduğu gibi Dyson, uygulamalı bilim ve teknoloji eğitiminin gençleri
        katılıma teşvik edeceğinden ve ekonomileri hareketlendireceğinden emin.


        Birleşik Krallık’ta verilen bilim ve teknoloji eğitiminin   mantığı ideal kabul edilir oldu. Aldığınız eğitim size
        durumuna eleştirel yaklaşıyorsunuz. Nedenini   genelde, sınavlarınızda başarılı olursanız üniversiteye
        öğrenebilir miyiz? Mühendislik, fizik ve teknoloji   gideceğiniz, böylece fabrikalara ve tüm o berbat ve
        alanlarında eğitim alan kişi sayısı gün geçtikçe   kirli işlere bulaşmak zorunda kalmayacağınız fikrini
        azalıyor. Refahımızı teknoloji üretme ve dünyaya ithal   aşılar. Ayrıca, son elli sene içerisinde aşırı güçlenen
        etme becerimizin belirlediğini düşünecek olursak,   medyanın da, mühendisliği cazip bir meslek olarak
        bunun önemli bir kayıp olduğunu düşünüyorum.   yansıtmış olduğunu söyleyemeyiz. Benim önerdiğim
        Ürünlerinizin üretimini Çin’de, montajını Malezya’da   çözüm, mühendisliği ilginç ve heyecan verici bir hale
        yaptırıyor olabilirsiniz ama bunlar Amerikan,   getirmek.
        Kanadalı, İngiliz ya da Japon şirketleri tarafından
        geliştirildiği ve teknolojinin asıl sahibi bu şirketler   Kurduğunuz hayır kuruluşu James Dyson Vakfı,
        olduğu sürece, ürün o ülkeden ithal edilecek ve   verdiği ödüller, burslar ve atölyelerle, çok sayıda
        o ülkeye gelir sağlayacaktır. Eleştirimin temelinde   eğitim girişimine destek oluyor.  Bu doğru. Dışarıdaki
        yatan mali sebep budur. Ne de olsa, “Mühendislik   faaliyetlerimiz sırasında sınıfları ziyaret ettik.
        zaten kimsenin ilgisini çekmiyor, boş verelim gitsin”   Çocukların 9-10 yaşlarından itibaren, özellikle 12 ila
        diyebilirsiniz. Peki, bu alanda işler neden yolunda   15 yaşlarında bilime büyük ilgi duyduğunu gördük.
        gitmiyor dersiniz? Son elli seneyi bir kenara koyarsak,   Bilimi gerçekten çok seviyorlar; bu alanda yaratıcı ve
        Dickens’ın döneminden bu yana, aristokrasinin ve   araştırmacı oluyorlar. Modeller oluşturmak istiyorlar;
        eğitimli sınıfının, hatta işçi sınıfının bile insanları   bir şeylerin doğruluğunu kanıtlamaya can atıyorlar.
        bir şeyler üretmekten uzaklaştırdığını gördük.   Düzenlediğimiz atölyeler sırasında yaptığımız
        Arkasından internet şirketlerinde patlama yaşandı ve   anketler, bu çocukların üçte ikisinin mühendisliği ana
        “Hiçbir şey üretmenize gerek yok, akıllı olun yeter”   ders olarak almak istediğini, ancak alamadıklarını

        224 |  EĞİTİMİN YENİDEN YAPILANDIRILMASI
   221   222   223   224   225   226   227   228   229   230   231