Page 225 - Üçüncü Öğretmen
P. 225
Kitabımızı, Abraham Maslow’un çocuklar da dahil tüm insanların hayatta
kalmak ve gelişmek için nelere ihtiyacı olduğunu işleyen çığır açıcı
yapıtından esinlendiğimiz “Temel İhtiyaçlar” başlıklı bölümle açmıştık. Son
bölümümüzde yine Maslow’un “sahip olduğumuz araçların edindiğimiz
bilgiyi etkilediği” görüşünden yola çıkıyoruz. Maslow, kariyerine köpek ve
maymunların davranışlarını inceleyerek başlamış, insanların psikolojik
süreçlerine dair keşifleriyle iz bırakmış öncü bir biliminsanıydı. Anılarını
kaleme aldığı kitabında, bu süreçlerin “güvenilir bilgiye ulaşmak için
kullanılan mevcut düzeneğe” uymadığını açıklamıştır. Maslow’un
düzenekten kastettiği, 1930’ların bilimsel yöntem ve kavramlarıydı ve bu
gözlemini, çekiç ve çivi örneğiyle pekiştirmişti.
Çocukluk yılları, kişisel bilgisayar ve elektronik yardım araçlarının
yaygınlaşmasından önceye, yani öğrenme araçlarının kurşunkalem ve
spiralli defterden, tebeşir ve kara tahtadan ibaret olduğu döneme denk
gelenler, doğal olarak, öğrenmeye tamamen zihinsel bir etkinlik olarak
bakacaktır; okullara giren teknolojik araçlar onlar için birer oyuncak, süs
eşyası ya da oyalanma aracıdır. Bilgi çağına ayak uydurmaya çabalayanlar
ise atölyeleri ve pratik yoluyla elde edilmiş becerileri modası geçmiş ve
gereksiz bulacak, hepsini bir kenara bırakmak isteyecektir. Okullarımızı
düzleştiren şey, işte bu çekiç ve çivi benzetmesiyle anlatılan düşünme
şeklidir. Atölye ve stüdyoları kaldıran pek çok okul, yerlerine koya koya
şimdiden kullanılmaz hale gelen bilgisayar laboratuvarlarını koydular.
Önümüzdeki sonbaharda anaokuluna başlayacak bir çocuk ismini
yazamasa da, internete girmeyi muhtemelen bilecektir. Bu kitabın
son bölümünde mühendis, girişimci, eğitimci, araştırmacı ve okul
idarecilerinin öykülerine yer veriliyor. Bu öyküler, öğrenimin kendisinin
şimdiden yeniden şekillenmiş olduğunu ve artık günümüzün teknolojik
açıdan gelişmiş öğrencilerine uygun esneklik ve akıcılıkta öğrenme
ortamları yaratmamız gerektiğini inandırıcı bir şekilde ortaya koyuyor.
Bugün bir anaokulu öğrencisinin okulu bitirdiğinde adım atacağı
dünya hakkında bütün bilebileceğimiz -Maslow’un açıklamasını kendi
kelimelerimize ifade edecek olursak- bu dünyanın bilgi edinmek için
bizim hayal edebileceğimizin ötesinde mekanizmalarının olacağıdır.