Page 212 - Üçüncü Öğretmen
P. 212

KONUŞMA
        BİLGİ NESLİ İÇİN OKULLAR İNŞA
        ETMEK
        ESKİ ABD EĞİTİM BAKANI RICHARD RILEY’E GÖRE
        AMERİKA’NIN GELECEĞİ OKULLARINDAN GEÇİYOR.


        Okul ve üniversitelerimiz, dünya liderleri olarak bize her zaman güç
        vermiştir. Ancak sırrımız ortaya çıktı ve dünyanın geri kalanı da okullarına
        devasa yatırımlarda bulunmaya başladı. Gelecek için küresel bir eğitim
        yarışı içerisindeyiz.

        Merkez Bankası Başkanı Alan Greenspan ülkenin   yollarından biridir. Bu konuda ilerleme kaydetmiş
        gayri safi milli hasılasını düşünedursun, ben de   sayılırız. Ancak daha yapılması gereken pek çok şey
        gayri safi akli hasılamızı, yani biyoteknolojinin ve   var.
        hayal edilebilecek tüm yeni bilgi endüstrilerinin   Bugünün öğretmenlerinin ve çocuklarının bir ayakları
        geliştirilebilmesi için ihtiyacımız olan beyin gücünü ve   gelecekte, diğer ayakları geçmiştedir. İnternet, cep
        yaratıcı dehayı düşünüyorum.                 telefonları, kısa mesaj teknolojisi, MP3 çalarlar,
                                                     çocuklarımızın hayatının her alanına girmiş durumda.
        Ne yazık ki gayri safi akli hasılamızın trend çizgilerinin   Çocuklar arkadaşlarıyla beraber karmaşık oyunların
        pek çoğu, yanlış yöne yönelmiş durumda. Uluslararası   inceliklerini çözmek için ekran başında bazen
        Matematik ve Fen Eğilimleri Araştırması’nın (TIMMS)   saatlerini harcıyorlar; gündelik etkinlikleri, gelecekte
        sağladığı veriler, okula eşit koşullarda başladıkları   yapacakları işlerin habercisi niteliğinde. Ancak çoğu
        halde Amerikalı öğrencilerin, avantajı ABD’ye denk   zaman çocuklarımız okula ayak basıp, dünyadan
        diğer ülkelerin öğrencilere kaptırdıklarını açıkça   yalıtılmış sınıflarına giderek, anne babalarına ve hatta
        gösteriyor. Gerçekten de, öğrencilerimizin üçte biri,   büyük anne babalarına bile tanıdık gelecek sıralara
        yani senede 1,2 milyonu, lise çağına gelene kadar   oturduklarında, geçmişe adım atmış oluyorlar.
        okulu bırakmış oluyor. Düşük gelirli okulların pek
        çoğunda, mezuniyet oranı %50’nin altında kalıyor.   Bilgi Nesli ev, okul ve işyeriyle çizilen sınırların
                                                     ötesine geçen, 21. yüzyıla özgü geniş bir dizi öğrenim
                   *
        Dünya Düzdür  adlı çoksatan kitabın yazarı Thomas   fırsatına erişim sağlayabilmelidir. Süratle değişen
        Friedman’in anlattıklarına göre, 1946 ile 1964   günümüz dünyasında onları başarıya götürecek
        arasında doğan nüfus yetişme çağındayken, anne   bilgi, iletişim, düşünce ve ortak çalışma yoluyla
        babaları onlara yemeklerini bitirmeleri gerektiğini,   problem çözme becerilerini geliştirmeye sevk edecek
        çünkü Hindistan’daki aç çocukların yaşadığını   okullara ihtiyaçları vardır. Okulların yapımında da yeni
        söylermiş. Bugünlerde ise bu nüfus kendi     yöntemlerden faydalanmalıyız. Yeni okulların yapımına
        çocuklarına, eğitimlerini tamamlamaları gerektiğini,   senede yaklaşık 30 milyar ABD Doları harcıyoruz ve
        çünkü Hindistan’daki çocukların işlere aç olduğunu   bunların pek çoğu 2050’ye değil de, 1950’ye uygun
        söylüyor.                                    şekilde inşa ediliyor.

        Seattle’daki devlet okullarının eski idarecisi merhum   İçinde bulunduğumuz hayat boyu öğrenme çağında,
        John Stanford, “Zafer sınıfta kazanılır,” derdi. Onun bu   bu yeni Bilgi Nesli oluşturan gençler, okula tekrar
        mantrası, bugün benim de mantram oldu.       tekrar geri dönerek öğrenimlerini sürdürebilmeliler.
                                                     İşte bu yüzden, eski fabrika modeli tesislerden
        Okullarımızı bizi başarıya götürecek şekilde   vazgeçerek, 21. yüzyılın toplu öğrenme merkezleri
        düzenlemeyi, ancak inşa ediliş ve işleyiş şekillerine   olacak nitelikte okullar inşa etmeliyiz.  Uyarlamada
        tamamen farklı bir gözle bakarak başarabiliriz. Daha   kullanılan kaynak: “Creating America’s First Learning
        küçük öğrenme ortamları yaratmak, öğretmenlerin   Generation” [ABD’nin İlk Bilgi Neslini Yaratılması] Geniş bilgi
        işlerini yapmasına yardımcı olmanın akıllıca   için: www.nctaf.org/documents/Riley.05Symp.pdf

        * Thomas Friedman, Dünya Düzdür: Yirmi Birinci Yüzyılın Kısa Tarihi, çev. Levent Cinemre, Boyner, İstanbul, 2006.
        210 |  HERKES İÇİN EĞİTİM
   207   208   209   210   211   212   213   214   215   216   217