Page 212 - Üçüncü Öğretmen
P. 212
KONUŞMA
BİLGİ NESLİ İÇİN OKULLAR İNŞA
ETMEK
ESKİ ABD EĞİTİM BAKANI RICHARD RILEY’E GÖRE
AMERİKA’NIN GELECEĞİ OKULLARINDAN GEÇİYOR.
Okul ve üniversitelerimiz, dünya liderleri olarak bize her zaman güç
vermiştir. Ancak sırrımız ortaya çıktı ve dünyanın geri kalanı da okullarına
devasa yatırımlarda bulunmaya başladı. Gelecek için küresel bir eğitim
yarışı içerisindeyiz.
Merkez Bankası Başkanı Alan Greenspan ülkenin yollarından biridir. Bu konuda ilerleme kaydetmiş
gayri safi milli hasılasını düşünedursun, ben de sayılırız. Ancak daha yapılması gereken pek çok şey
gayri safi akli hasılamızı, yani biyoteknolojinin ve var.
hayal edilebilecek tüm yeni bilgi endüstrilerinin Bugünün öğretmenlerinin ve çocuklarının bir ayakları
geliştirilebilmesi için ihtiyacımız olan beyin gücünü ve gelecekte, diğer ayakları geçmiştedir. İnternet, cep
yaratıcı dehayı düşünüyorum. telefonları, kısa mesaj teknolojisi, MP3 çalarlar,
çocuklarımızın hayatının her alanına girmiş durumda.
Ne yazık ki gayri safi akli hasılamızın trend çizgilerinin Çocuklar arkadaşlarıyla beraber karmaşık oyunların
pek çoğu, yanlış yöne yönelmiş durumda. Uluslararası inceliklerini çözmek için ekran başında bazen
Matematik ve Fen Eğilimleri Araştırması’nın (TIMMS) saatlerini harcıyorlar; gündelik etkinlikleri, gelecekte
sağladığı veriler, okula eşit koşullarda başladıkları yapacakları işlerin habercisi niteliğinde. Ancak çoğu
halde Amerikalı öğrencilerin, avantajı ABD’ye denk zaman çocuklarımız okula ayak basıp, dünyadan
diğer ülkelerin öğrencilere kaptırdıklarını açıkça yalıtılmış sınıflarına giderek, anne babalarına ve hatta
gösteriyor. Gerçekten de, öğrencilerimizin üçte biri, büyük anne babalarına bile tanıdık gelecek sıralara
yani senede 1,2 milyonu, lise çağına gelene kadar oturduklarında, geçmişe adım atmış oluyorlar.
okulu bırakmış oluyor. Düşük gelirli okulların pek
çoğunda, mezuniyet oranı %50’nin altında kalıyor. Bilgi Nesli ev, okul ve işyeriyle çizilen sınırların
ötesine geçen, 21. yüzyıla özgü geniş bir dizi öğrenim
*
Dünya Düzdür adlı çoksatan kitabın yazarı Thomas fırsatına erişim sağlayabilmelidir. Süratle değişen
Friedman’in anlattıklarına göre, 1946 ile 1964 günümüz dünyasında onları başarıya götürecek
arasında doğan nüfus yetişme çağındayken, anne bilgi, iletişim, düşünce ve ortak çalışma yoluyla
babaları onlara yemeklerini bitirmeleri gerektiğini, problem çözme becerilerini geliştirmeye sevk edecek
çünkü Hindistan’daki aç çocukların yaşadığını okullara ihtiyaçları vardır. Okulların yapımında da yeni
söylermiş. Bugünlerde ise bu nüfus kendi yöntemlerden faydalanmalıyız. Yeni okulların yapımına
çocuklarına, eğitimlerini tamamlamaları gerektiğini, senede yaklaşık 30 milyar ABD Doları harcıyoruz ve
çünkü Hindistan’daki çocukların işlere aç olduğunu bunların pek çoğu 2050’ye değil de, 1950’ye uygun
söylüyor. şekilde inşa ediliyor.
Seattle’daki devlet okullarının eski idarecisi merhum İçinde bulunduğumuz hayat boyu öğrenme çağında,
John Stanford, “Zafer sınıfta kazanılır,” derdi. Onun bu bu yeni Bilgi Nesli oluşturan gençler, okula tekrar
mantrası, bugün benim de mantram oldu. tekrar geri dönerek öğrenimlerini sürdürebilmeliler.
İşte bu yüzden, eski fabrika modeli tesislerden
Okullarımızı bizi başarıya götürecek şekilde vazgeçerek, 21. yüzyılın toplu öğrenme merkezleri
düzenlemeyi, ancak inşa ediliş ve işleyiş şekillerine olacak nitelikte okullar inşa etmeliyiz. Uyarlamada
tamamen farklı bir gözle bakarak başarabiliriz. Daha kullanılan kaynak: “Creating America’s First Learning
küçük öğrenme ortamları yaratmak, öğretmenlerin Generation” [ABD’nin İlk Bilgi Neslini Yaratılması] Geniş bilgi
işlerini yapmasına yardımcı olmanın akıllıca için: www.nctaf.org/documents/Riley.05Symp.pdf
* Thomas Friedman, Dünya Düzdür: Yirmi Birinci Yüzyılın Kısa Tarihi, çev. Levent Cinemre, Boyner, İstanbul, 2006.
210 | HERKES İÇİN EĞİTİM