Page 202 - Üçüncü Öğretmen
P. 202

BAĞLAM                                       KONSEPT
        HER BEYİN FARKLIDIR                          EVRENSEL TASARIM VE
        UYGULAMALI ÖZEL TEKNOLOJİ MERKEZİ’NDEN       EĞİTİMDE EVRENSEL TASARIM
        ALINAN BEYİN GÖRÜNTÜLERİ, HERKESİN BEYNİNİN   BU İKİ TASARIM ORGANİZASYONU ERİŞİLEBİLİRLİĞİN
        FARKLI ŞEKİLLERDE İŞLEDİĞİNİ GÖSTERİYOR.     TANIM VE TASARIMINI YENİDEN YAZIYOR.

                                                     Geçici bir moda ya da akımdan ibaret olmayan
                                                     evrensel tasarım, genel anlamda bakıldığında in-
                                                     san becerilerinin özel değil, sıradan olduğu inan-
                                                     cından yola çıkan kalıcı bir tasarım yaklaşımıdır.
                                                     Evrensel tasarım; engellileri, yaşlıları, çocukları
                                                     ve ortalamanın dışında kalan diğer tüm grupları
                                                     barındırmaya uygun ve aynı zamanda tüm kulla-
                                                     nıcıların faydalanabileceği türden tasarımdır. Ne
                                                     de olsa, görme bozukluğu olanların okuyabileceği
                                                     stereo ekipman etiketlerinin sağladığı okuma ko-
                                                     laylığından herkes yararlanacak; gürültülü yerler-
                                                     deki ses düzeyi ayarlanabilir genel kullanıma açık
                                                     telefonlar, herkese kullanım kolaylığı sağlayacak;
                                                     merdivensiz bina girişlerinden ise eşya taşıyanlar
        Bu üç fonksiyonel manyetik rezonans görüntüsü,
        aynı basit parmak vurma görevini yerine getiren üç   ile bebek arabası ya da tekerlekli sandalye kulla-
        kişinin beyin faaliyetinin farklı yollar izlediğini gös-  nanlar eşit şekilde faydalanacaklar.
        teriyor. Bu görev yerine getirilirken gösterilen beyin
        faaliyeti seviyeleri, farklı renklerle gösteriliyor.   Eğitimde Evrensel Tasarım çerçevesinde, herkes
        Mavi renk, düşük ile orta seviye arasında; kırmızı,   için iyileştirilmiş erişim anlayışı benimsenerek,
        yüksek seviyede; sarı renk ise son derece yüksek   öğretim programı materyallerine ve öğretim
        seviyede faaliyete işaret ediyor. Sonuçlarda bu üç   yöntemlerine uyarlanır. Öğretmenin amacı, her
        kişiden her birinin beyninin kendine özel bir şekil-  öğrenciye birtakım beceriler kazandırmak ve dersi
        de çalıştığını görüyoruz.                    anlamasını sağlamaktır; ancak, her çocuğun aynı
                                                     şekilde öğrenmesi mümkün değildir. Geleneksel
        Uyarlamada kullanılan kaynak: “Brain Imaging Showing
                                                     öğretim programı materyalleri genelde, bu he-
        Individual Differences” [Bireysel Farklılıkları Gösteren Beyin
                                                     defin gerçekleştirilmesi için gereken esnekliği
        Görüntüleri]
                                                     ancak bir raddeye kadar sağlayabilecek nite-
        Daha fazla bilgi için: www.cast.org
                                                     likte olur. Evrensel tasarımlı öğretim programı
                                                     ise tasarıma şu üç esneklik prensibini de dahil
                                                     ederek, bu sınırlamaların üstesinden gelir: Birden
                                                     fazla sunum yöntemi, birden fazla katılım seçene-
                                                     ği ve birden fazla ifade şekli. Tasarımın kendisiyle
                                                     sağlanan bu esneklik, öğrencilere daha geniş bir
                                                     dizi seçenek sunar; bu sayede öğrenci öğretim
                                                     programına değil, öğretim programı öğrenciye
                                                     uyum sağlar. Uyarlamada kullanılan kaynak: “About
                                                     Universal Design” [Evrensel Tasarım Hakkında]
                                                     Geniş bilgi için: www.udeducation.org








        200 |  HERKES İÇİN EĞİTİM
   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207