Page 204 - Üçüncü Öğretmen
P. 204
RAPOR KONSEPT
ENGELLİ ÖĞRENCİLERİN ENGELLİ TASARIMCILARIN
KATILIMININ SAĞLANMASI KATILIMININ SAĞLANMASI
ARAŞTIRMACILAR, ENGELLİ ÖĞRENCİLERİN ENGELLERİ BİR DESTEK KURULUŞU, ÇEŞİTLİLİĞE UYGUN TASARIM
SAPTADIĞINI VE BUNLAR İÇİN DİĞER ÖĞRENCİLERİN KONUSUNDA ENGELLİ TASARIMCILARDAN DAHA
AKLINA GELMEYECEK ÇÖZÜMLER ÜRETEBİLDİKLERİNİ DONANIMLI GRUP OLMADIĞINI SAVUNUYOR.
SÖYLÜYOR.
Kapsayıcı okul ortamları yaratmak için; fiziksel 1990’ların engelli hakları mantrası olan “Biz
erişim mümkün olmalı, en elverişli eğitsel ve Olmadan Bizim Adımıza Asla” günümüz tasarım
sosyal deneyimlerin yaşanmasına olanak verilmeli endüstrisinde hiç olmadığı kadar geçerlilik kazandı.
ve öğrenciyi iyi yetiştirecek koşullar oluşturulmalı. Bu sloganla, politikacılardan ve diğer karar
Bunlar sağlanamazsa, engelli öğrenciler, mercilerinden, tasarıma ilişkin kararlardan en çok
diğerleriyle eşit bir eğitim alma hakkından mahrum etkilenen kişileri kendi sorunlarına çözüm getirme
edilmiş olur. ve herkesin yararına olacak daha iyi fırsatlar
yaratma sürecine dahil etmeleri isteniyor. Peki, bu
İhtiyacımız olan, genel okul ortamlarında kapsayıcılık
ve tam katılımın önündeki engellerin, bunlardan neden gerekli?
en çok etkilenen engelli öğrenciler tarafından Yaşamlarımız, hislerimiz, istek ve arzularımız
belirlendiği deneysel çalışmalardır. Ciddi fiziksel hakkında bize ancak engelliler bir anlayış
engelleri olan öğrencilere ayak bağı olacak mimari aktarabilir. Geçmişte kişisel tarihin gücünü, çeşitli
öğeleri ortadan kaldıran şekilde tasarlanmış bir kültürler içinde; örneğin Afrika ve İspanyol kökenli
okulda bile, öğrencilerin %83’ü kimi barınma
ihtiyaçlarının karşılanmadığını bildirmiştir. Amerikalıların, kadınların pratiğinde görmüşüzdür.
Engelli aile üyelerimiz ve arkadaşlarımız ile
Biz de bu yüzden, fiziksel engelli öğrencilerin ve bize yardımcı olmaya çalışan profesyoneller,
velilerinin düşüncelerinden yola çıkarak, sekiz farklı hayatlarımızla empati kurup, belli katkılar
okul ortamı içerisinde erişilebilirliği ve kapsayıcılığı sağlayabilseler de, tasarım bilgisiyle engellilik
engelleyici veya kolaylaştırıcı unsurları inceledik. anlayışını sezgi yoluyla kaynaştıramazlar.
Bu sekiz okulun öğrencilerinin, okul ortamlarında
kapsayıcılığı engelleyen ve kolaylaştıran unsurların Konutların, peyzajın, işyerlerinin ve okulların
hepsini tespit ve ifade edebildiklerini gördük. Hatta, planlama ve tasarımına engelli tasarımcılar
onlara yalnızca yapısal ve yaklaşımsal engelleri katkıda bulunduğunda, kişisel engellilik deneyimi
sorduğumuz halde, kasıtlı olmayan yaklaşımsal ile profesyonel tasarım becerilerinin bir bileşimini
engeller ile değerler sistemine ilişkin konulardan elde etmiş oluruz. Bu yolu izlediğimizde, yapı
politika ve prosedür meselelerine kadar. Öğrenciler, ve ürünlerin işlevsel kullanımında çoğulculuk,
sonuç olarak koşulların iyileştirilmesi için şu dört sonradan hesaba katılan bir unsur olmaktan
çözümü önerdiler: Fiziksel yapılarda erişilebilirliği çıkarak, tasarım ve kullanım sürecine temelden
arttıracak şekilde değişiklikler yapılması; engelliliğe entegre edilmiş olur. Ayrıca, estetik açıdan
dair farkındalık programlarının artırılarak, olumsuz bakıldığında da, çoğul yapıdaki dünyamızın
yaklaşımların daha çok ele alınması; bilgi ya da güzellik ile işlevin bir arada düşünüldüğü yeni
anlayış eksikliğinin giderilmesi için öğretmenlere uğraşlara ve yeni fikirlere ihtiyacı olduğunu
ve personele verilen kapsayıcılık eğitimlerinin görüyoruz. Engelli olmayan eğitimli tasarımcılar
artırılması ve son olarak da, daha kapsayıcı eğitim da muhtemelen yavaş yavaş bu gibi çeşitliliği
politikalarının geliştirilmesi. Öğrencilerin kapsayıcı barındırmaya yönelik çözümler üreteceklerdir;
çevreler üzerine yapılacak değerlendirmelere katkıda
halbuki engelli tasarımcıların başından itibaren
bulunmalarına izin ve teşvik verilmelidir. Uyarlamada dahil olması durumunda süreç, daha düzenli
kullanılan kaynak: “Barriers and facilitators to inclusive
education as reported by students with physical disabilities ve daha tutarlı şekilde işleyecektir. Uyarlamada
and their parents” [Engelli öğrencilerin velilere göre kapsayıcı kullanılan kaynak: Building a World Fit For People: Designers
eğitimi engelleyici ve kolaylaştırıcı unsurlar] Geniş bilgi için: with Disabilities at Work [İnsana Layık Bir Dünya İnşa Etmek:
www.questia.com Engelli Tasarımcılar İş Başında] Geniş bilgi için: www.
adaptiveenvironments.org
202 | HERKES İÇİN EĞİTİM