Page 200 - Üçüncü Öğretmen
P. 200

826 Valencia ismini, Mission District’te bulunduğu   işlerin apayrı bir tarafta olmadığını söylüyorsunuz?
        mağazanın adresinden alıyor ve burada bir mağaza   Evet, kesin bir duygusal ya da sembolik ayrım yok.
        da işletiyorsunuz. Evet; eğlenceli, komik ve sıcak bir   Tabii, çocuklar oradayken yabancıların merkeze
        ortamı olan korsan temalı bir mağazamız var.   girişini engellemek için bir kapı var. Ciddi bir sınır
                                                     sayabileceğimiz tek nokta, öğrencinin ödevini
        Mağazaya gelenler nelerle karşılaşıyor? Bir tarafında   hakkıyla yapmış, tamamlamış ve anlamış olması; bu
        birbirinden farklı, çılgın şekilleri olan enfes ahşap   konuya ciddiyetle yaklaşıyoruz. Ama sonuçta bu da,
        çekmeceler dizili duruyor. Çekmecelerin her birinde,   öğretmenlerin yardımıyla neşe içerisinde yapılıyor ve
        ihtiyacınız olabilecek farklı korsan malzemelerini   çocuklar çıkardıkları işten gurur duyuyor. Oyun, zor
        bulabiliyorsunuz. Yerde kapak şeklinde kapılar   ödevleri yapmak için yalnızca bir araç görevi görüyor;
        bulunuyor, tavandan ise paspaslar sarkıyor. Her yerde   yani yapılacakların zor olmadığı anlamına gelmiyor.
        üzerinde esprili sözlerin olduğu, çerçeveli muhteşem
        antika levhalar asılı. Mağazada tahta bacaklar, camdan   New York’taki süper kahraman temalı mağazadan
        gözler ve o gözlerin bakımını nasıl bakmanız gerektiğini   bahsettiniz. 826 National’ın şu anda ABD’nin toplam
        anlatan el yapımı kitapçıklar da bulabiliyorsunuz.   yedi şehrinde yazma merkezleri bulunuyor; görünüşe
        Ayrıca öğrencilere ait tonla profesyonel yayın, kitap,   göre, mağazalar da bu konseptin ayrılmaz bir parçası
        dergi, harita, korsan gömlekleri ve korsan çorapları   haline geldi. Bunun nedeni nedir? Bunun iki nedeni
        da görecekleriniz arasında. Yani korsanlığa heves   var. Mağazalar gerçekten de para kazandırıyor; birden
        edenlerin ihtiyacı olan her şeyi burada bulmanız   fazla gelir kaynağınızın olması da, vakıfların ve diğer
        mümkün.                                      yatırımcıların sizi ciddiye alması bakımından önemli.
                                                     İlginç olan bir diğer nokta da, Mission’da faaliyet
        Çocukların mağazaya tepkileri nasıl oluyor? İlk   gösteren onca kâr amacı gütmeyen kuruluş arasında
        başta biraz şaşkınlık yaşıyorlar, sonradan yüzleri   bir tek bizim kapımızın herkese açık olması. Dolayısıyla
        gülüyor. Mağazanın hemen fark edilen sıcak ve muzip   mağaza, hem finansal bir araç hem de bir sosyal
                                                                          yardım vesilesi olması
        Oyun, zor ödevleri yapmak için yalnızca bir araç görevi görü-     bakımından son derece
        yor; yani yapılacakların zor olmadığı anlamına gelmiyor.          önemli. Mağazaya yoldan
                                                                          geçerken uğrayan binlerce
                                                                          kişi var. Başta içeriye, “A,
        havası, aslında tüm yaş gruplarına hitap ediyor. Yedi   ne değişik bir yer! Şu deri kaplı defterlerden bir tane
        yaşındakilerin, büyük kum fıçısını karıştırarak bir şiir   alayım,” diye girenler, sonrasında, “Demek burada
        ya da öyküyle takas edebilecekleri hazineleri aramak   öğrencilere özel ders de veriyorsunuz! Belki ben de
        hoşlarına gidebilir. On beş yaşındakiler, duvarlardaki   gönüllü olabilirim,” ya da “Benim de vakıflardan birinde
        levhalarda yazılı esprileri keşfedebilir. Otuz beş ya da   görevli birini tanıyan bir arkadaşım var,” gibi yorumlar
        75 yaşındakiler ise kitap ya da dergileri karıştırmaktan   yapabiliyorlar. Bir gün içerisinde, bu şekilde yüzlerce
        keyif alabilir. Ülkenin her tarafındaki şubelerinde   temas kurduğumuz oluyor. Mağazaları bu yüzden
        olduğu gibi, bu mağazanın da harika olan tarafı,   yayaların geçtiği yollarda açıyoruz.
        içerde her gruba hitap edebilecek bir şeylerin olması.
        Örneğin New York’taki süper kahraman temalı 826   Devlet okullarının kaynaklarının çok sınırlı olduğunu
        mağazasında, bir pelerin deneme makinesi bulunuyor.   düşünürsek, sizce 826’nın yarattığı havayı ya da bir
        Üzerinize bir pelerin alarak bir platforma çıkıyorsunuz.   benzerini yakalamak için ne gibi yollar izleyebilirler?
        Burada çalıştırdıkları pervane sayesinde, pelerinin   Zamanında devlet okullarında öğretmenlik yaptığım
        aerodinamiğinin vücut şeklinize uygun olup olmadığını   için, 146 hatta 172 öğrenciniz ve de ağır bir ders
        görebiliyorsunuz. Mağazaların her birinin kendine   programınız varken, bunu başarmanın çok zor olduğunu
        has bir hoşluğu var ve hepsi de kurumsallıktan   biliyorum. Hatta o günlerde o kadar yoruluyordum
        uzak mekânlar. Burası bir telafi merkezi değil. Yani   ki, öğrenmenin zevkli bir süreç olması gerektiğini
        öğrenciye, “derslerden geri kaldım, yine şu eğitim   unutabiliyordum. 826, insanların bu zevki hatırlamasına
        merkezine gitmem gerekecek” gibi bir his yaşatmıyor.   yardımcı olabilir mi bilmem ama eğer okullar ile
        Mağazaların sağladığı uçuk kaçık ortam, tüm merkezin   çevre halkı ortak hareket etmenin yollarını bulabilir
        atmosferini ve kültürünü etkiliyor.          ve bu sayede, bir şeyler öğrenmenin kendimizi iyi
                                                     hissetmemizi sağladığını, o “Hah!” dediğimiz anlama
        Yani mağaza ile eğitim merkezi arasında keskin bir   ânının nasıl eğlenceli olduğunu hatırlayabilirlerse,
        ayrım olmadığını, eğlenceli işlerin bir tarafta, ciddi   çocuklara ilham kaynağı olacaklarını düşünüyorum.



        198 |  HERKES İÇİN EĞİTİM
   195   196   197   198   199   200   201   202   203   204   205