Page 200 - Üçüncü Öğretmen
P. 200
826 Valencia ismini, Mission District’te bulunduğu işlerin apayrı bir tarafta olmadığını söylüyorsunuz?
mağazanın adresinden alıyor ve burada bir mağaza Evet, kesin bir duygusal ya da sembolik ayrım yok.
da işletiyorsunuz. Evet; eğlenceli, komik ve sıcak bir Tabii, çocuklar oradayken yabancıların merkeze
ortamı olan korsan temalı bir mağazamız var. girişini engellemek için bir kapı var. Ciddi bir sınır
sayabileceğimiz tek nokta, öğrencinin ödevini
Mağazaya gelenler nelerle karşılaşıyor? Bir tarafında hakkıyla yapmış, tamamlamış ve anlamış olması; bu
birbirinden farklı, çılgın şekilleri olan enfes ahşap konuya ciddiyetle yaklaşıyoruz. Ama sonuçta bu da,
çekmeceler dizili duruyor. Çekmecelerin her birinde, öğretmenlerin yardımıyla neşe içerisinde yapılıyor ve
ihtiyacınız olabilecek farklı korsan malzemelerini çocuklar çıkardıkları işten gurur duyuyor. Oyun, zor
bulabiliyorsunuz. Yerde kapak şeklinde kapılar ödevleri yapmak için yalnızca bir araç görevi görüyor;
bulunuyor, tavandan ise paspaslar sarkıyor. Her yerde yani yapılacakların zor olmadığı anlamına gelmiyor.
üzerinde esprili sözlerin olduğu, çerçeveli muhteşem
antika levhalar asılı. Mağazada tahta bacaklar, camdan New York’taki süper kahraman temalı mağazadan
gözler ve o gözlerin bakımını nasıl bakmanız gerektiğini bahsettiniz. 826 National’ın şu anda ABD’nin toplam
anlatan el yapımı kitapçıklar da bulabiliyorsunuz. yedi şehrinde yazma merkezleri bulunuyor; görünüşe
Ayrıca öğrencilere ait tonla profesyonel yayın, kitap, göre, mağazalar da bu konseptin ayrılmaz bir parçası
dergi, harita, korsan gömlekleri ve korsan çorapları haline geldi. Bunun nedeni nedir? Bunun iki nedeni
da görecekleriniz arasında. Yani korsanlığa heves var. Mağazalar gerçekten de para kazandırıyor; birden
edenlerin ihtiyacı olan her şeyi burada bulmanız fazla gelir kaynağınızın olması da, vakıfların ve diğer
mümkün. yatırımcıların sizi ciddiye alması bakımından önemli.
İlginç olan bir diğer nokta da, Mission’da faaliyet
Çocukların mağazaya tepkileri nasıl oluyor? İlk gösteren onca kâr amacı gütmeyen kuruluş arasında
başta biraz şaşkınlık yaşıyorlar, sonradan yüzleri bir tek bizim kapımızın herkese açık olması. Dolayısıyla
gülüyor. Mağazanın hemen fark edilen sıcak ve muzip mağaza, hem finansal bir araç hem de bir sosyal
yardım vesilesi olması
Oyun, zor ödevleri yapmak için yalnızca bir araç görevi görü- bakımından son derece
yor; yani yapılacakların zor olmadığı anlamına gelmiyor. önemli. Mağazaya yoldan
geçerken uğrayan binlerce
kişi var. Başta içeriye, “A,
havası, aslında tüm yaş gruplarına hitap ediyor. Yedi ne değişik bir yer! Şu deri kaplı defterlerden bir tane
yaşındakilerin, büyük kum fıçısını karıştırarak bir şiir alayım,” diye girenler, sonrasında, “Demek burada
ya da öyküyle takas edebilecekleri hazineleri aramak öğrencilere özel ders de veriyorsunuz! Belki ben de
hoşlarına gidebilir. On beş yaşındakiler, duvarlardaki gönüllü olabilirim,” ya da “Benim de vakıflardan birinde
levhalarda yazılı esprileri keşfedebilir. Otuz beş ya da görevli birini tanıyan bir arkadaşım var,” gibi yorumlar
75 yaşındakiler ise kitap ya da dergileri karıştırmaktan yapabiliyorlar. Bir gün içerisinde, bu şekilde yüzlerce
keyif alabilir. Ülkenin her tarafındaki şubelerinde temas kurduğumuz oluyor. Mağazaları bu yüzden
olduğu gibi, bu mağazanın da harika olan tarafı, yayaların geçtiği yollarda açıyoruz.
içerde her gruba hitap edebilecek bir şeylerin olması.
Örneğin New York’taki süper kahraman temalı 826 Devlet okullarının kaynaklarının çok sınırlı olduğunu
mağazasında, bir pelerin deneme makinesi bulunuyor. düşünürsek, sizce 826’nın yarattığı havayı ya da bir
Üzerinize bir pelerin alarak bir platforma çıkıyorsunuz. benzerini yakalamak için ne gibi yollar izleyebilirler?
Burada çalıştırdıkları pervane sayesinde, pelerinin Zamanında devlet okullarında öğretmenlik yaptığım
aerodinamiğinin vücut şeklinize uygun olup olmadığını için, 146 hatta 172 öğrenciniz ve de ağır bir ders
görebiliyorsunuz. Mağazaların her birinin kendine programınız varken, bunu başarmanın çok zor olduğunu
has bir hoşluğu var ve hepsi de kurumsallıktan biliyorum. Hatta o günlerde o kadar yoruluyordum
uzak mekânlar. Burası bir telafi merkezi değil. Yani ki, öğrenmenin zevkli bir süreç olması gerektiğini
öğrenciye, “derslerden geri kaldım, yine şu eğitim unutabiliyordum. 826, insanların bu zevki hatırlamasına
merkezine gitmem gerekecek” gibi bir his yaşatmıyor. yardımcı olabilir mi bilmem ama eğer okullar ile
Mağazaların sağladığı uçuk kaçık ortam, tüm merkezin çevre halkı ortak hareket etmenin yollarını bulabilir
atmosferini ve kültürünü etkiliyor. ve bu sayede, bir şeyler öğrenmenin kendimizi iyi
hissetmemizi sağladığını, o “Hah!” dediğimiz anlama
Yani mağaza ile eğitim merkezi arasında keskin bir ânının nasıl eğlenceli olduğunu hatırlayabilirlerse,
ayrım olmadığını, eğlenceli işlerin bir tarafta, ciddi çocuklara ilham kaynağı olacaklarını düşünüyorum.
198 | HERKES İÇİN EĞİTİM