Page 197 - Üçüncü Öğretmen
P. 197

Fütürist Alvin Toffler, çok satan ve ses getiren kitabı Future Shock [Şok/
                            *
            Gelecek Şoku ] ile başladığı üçlemenin son cildi olan PowerShift’i [Güç
            Değişimi] kendi deyimiyle “21.yüzyılın eşiğinde” kaleme aldı. Toffler, Şok
            ve sonraki kitaplarında, geleceğe hazırlık yapmak için, şu âna ve bizi sevk

            ettiği yola dair anlayışımızı değiştirmemiz gerektiğini öngörmüştü. Güç
            meselesini odağına alan PowerShift adlı yapıtında ise, gücün kamusal
            ve özel hayatlarımızın halen en az anlaşılan, en önemli boyutlarından

            biri olduğunu savunuyor. Toffler’a göre, yalnızca zengin ve güçlüler değil,
            yoksul ve zayıflar tarafından da elde edildiği için, bilginin diğer güç

            kaynaklarından temel bir farklılığı vardır.


            Bizim bilgiyle özdeşleştirdiğimiz yerler olan okullara ilişkin Toffler’ın

            vizyonunun altında da, işte bu görüş yatıyor. Ona göre, geleceğin okulları
            24 saat açık olmalı; öğrenciler formel eğitimlerine, bireysel hazırlık
            derecelerine göre, farklı yaşlarda başlayabilmeli ve okula farklı saatlerde

            gelip gitmeli. Toffler’ınki, bireysel özelliklerinden bağımsız, tüm öğrenciler
            için tamamen erişilebilir bir okul vizyonu; bu bakımdan da, ne yazık ki
            gerçekten fütüristik bir vizyon. Günümüzde okulların pek çoğu fiziksel,

            duygusal, akli, sosyal ya da ekonomik güçlüklerden mustarip öğrenciler
            için erişilebilirlik sağlayamıyor; bu da bilginin, yani sözüm ona en

            demokratik olması gereken güç kaynağının, gelişmiş dediğimiz dünyanın
            en güçsüz ve en yoksul vatandaşlarının erişimine kapalı olması anlamına
            geliyor.



            Öte yandan, bu dünyada Toffler’ın vizyonunu paylaşan ve hem erişilebilir

            hem yuva sıcaklığında öğrenme ortamları tasarlamanın yolları üzerine
            somut fikirler geliştiren eğitimci, biliminsanı, araştırmacı, avukat, tasarımcı
            ve yardımseverlerden oluşan geniş bir destekçi grubu da var. Bu bölümde

            bir araya gelen düşünürler, bizi pragmatik ve insani değişimleri ele almaya
            teşvik ediyor; kalıpların dışına çıkarak, herkesin bilgiye erişebildiği, canlı ve
            harekete geçiren öğrenme ortamları için yapılması gereken değişiklikleri

            düşünmeye itiyor.






            * Alvin Toffler, Şok/Gelecek Korkusu, çev. A. Selami Sargut, Koridor, İstanbul 2011.
   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202