Page 197 - Üçüncü Öğretmen
P. 197
Fütürist Alvin Toffler, çok satan ve ses getiren kitabı Future Shock [Şok/
*
Gelecek Şoku ] ile başladığı üçlemenin son cildi olan PowerShift’i [Güç
Değişimi] kendi deyimiyle “21.yüzyılın eşiğinde” kaleme aldı. Toffler, Şok
ve sonraki kitaplarında, geleceğe hazırlık yapmak için, şu âna ve bizi sevk
ettiği yola dair anlayışımızı değiştirmemiz gerektiğini öngörmüştü. Güç
meselesini odağına alan PowerShift adlı yapıtında ise, gücün kamusal
ve özel hayatlarımızın halen en az anlaşılan, en önemli boyutlarından
biri olduğunu savunuyor. Toffler’a göre, yalnızca zengin ve güçlüler değil,
yoksul ve zayıflar tarafından da elde edildiği için, bilginin diğer güç
kaynaklarından temel bir farklılığı vardır.
Bizim bilgiyle özdeşleştirdiğimiz yerler olan okullara ilişkin Toffler’ın
vizyonunun altında da, işte bu görüş yatıyor. Ona göre, geleceğin okulları
24 saat açık olmalı; öğrenciler formel eğitimlerine, bireysel hazırlık
derecelerine göre, farklı yaşlarda başlayabilmeli ve okula farklı saatlerde
gelip gitmeli. Toffler’ınki, bireysel özelliklerinden bağımsız, tüm öğrenciler
için tamamen erişilebilir bir okul vizyonu; bu bakımdan da, ne yazık ki
gerçekten fütüristik bir vizyon. Günümüzde okulların pek çoğu fiziksel,
duygusal, akli, sosyal ya da ekonomik güçlüklerden mustarip öğrenciler
için erişilebilirlik sağlayamıyor; bu da bilginin, yani sözüm ona en
demokratik olması gereken güç kaynağının, gelişmiş dediğimiz dünyanın
en güçsüz ve en yoksul vatandaşlarının erişimine kapalı olması anlamına
geliyor.
Öte yandan, bu dünyada Toffler’ın vizyonunu paylaşan ve hem erişilebilir
hem yuva sıcaklığında öğrenme ortamları tasarlamanın yolları üzerine
somut fikirler geliştiren eğitimci, biliminsanı, araştırmacı, avukat, tasarımcı
ve yardımseverlerden oluşan geniş bir destekçi grubu da var. Bu bölümde
bir araya gelen düşünürler, bizi pragmatik ve insani değişimleri ele almaya
teşvik ediyor; kalıpların dışına çıkarak, herkesin bilgiye erişebildiği, canlı ve
harekete geçiren öğrenme ortamları için yapılması gereken değişiklikleri
düşünmeye itiyor.
* Alvin Toffler, Şok/Gelecek Korkusu, çev. A. Selami Sargut, Koridor, İstanbul 2011.