Page 206 - Üçüncü Öğretmen
P. 206

REHBER
        KAPSAYICI BİR OYUN ORTAMINDA

        BULUNMASI GEREKEN ÖZELLİKLER
        BİNA DIŞI OYUN ALANLARINA İLİŞKİN HAZIRLANAN BİR
        REHBERE GÖRE ERİŞİMİN PEK ÇOK ÖZELLİĞİ VAR.


        Kapsayıcı bir oyun ortamının ana özellikleri herkesin erişimine açık, etkinlik
        temelli, duyusal bakımdan zengin, gelişime uygun ve esnek olmasıdır.

        Herkesin erişimine açıklık:                  işitsel olarak işaretlenebilir; aletlerin üzerine
        Ortamın herkesin erişimine açık olması için,   Mayer-Johnson resimli iletişim sembollerinin
        yalnızca tekerlekli sandalyelere tam erişim   kabartması koyularak, kullanım yollarına ilişkin
        sağlayan türde bir planlamanın ötesine geçilerek,   görsel ve dokunsal ipuçları sağlanabilir; oyun
        görme ve işitme engelli, zekâ geriliği ya da engeli   alanının hareketli bir bölümü “kırmızı” temalı
        olan, konuşma engelli, çekingen, denge sorunu   olabilir; “sessiz bir yer” ise daha yeşil ağırlıklı
        olan, ince ve/veya kaba motor becerileri düşük ve   düzenlenebilir.
        benzeri başka sorunları olan çocukların da titizlikle
        düşünülmesi gerekir.                         Gelişime uygunluk ve esneklik:
                                                     Gelişimin zamanlama ve hızı farklılık gösterse
        Oyun etkinlikleri geliştirirken ya da seçerken   de, sağlıklı büyümek için tüm çocukların sosyal/
        sorulabilecek bazı sorular:                  duygusal, zihinsel, duyusal, algısal/motor ve
        Oyun ortamı, çocuğun bağımsız oyun oynama    fiziksel olmak üzere, beş temel alanda gelişmesi
        araçlarını kullanmasına müsait mi?           gerekir. Çocukların özel ihtiyaçları ve gereken
        Sunulan etkinlik görsel bir farkın yanında,   teşvik türü, bulunduğu gelişim aşamasına göre
        dokunsal bir unsur da barındırıyor mu?       mutlaka değişecektir. Oyun ortamları, çocuğun ilgi
        Kumanda ederken kullanılacak tekerlek, düğme ya   ve motivasyonunu bir yetişkin tarafından devamlı
        da kol elle tutmadan da hareket ettirilebiliyor mu?  motive edilmeden ve/veya yardım almadan sürekli
        Etkinlik iki ya da daha fazla oyuncunun katılımına   kılacak kadar etkili olmalıdır.  Uyarlamada kullanılan
        izin veriyor mu?                             kaynak: Inclusive Outdoor Learning Environments: an
                                                     introductory guide [Kapsayıcı Bina Dışı Öğrenim Ortamları:
        Etkinlik temellilik:                         Tanıtım Kılavuzu] Geniş bilgi için: www.beyondaccess.org
        Geleneksel yaklaşım, kaydıraklar, salıncaklar,
        tırmanma kafesleri ve benzeri bir dizi alet
        bulundurulmasından yanadır. Bu aletler her ne
        kadar birbirinden çok farklı görünse de, tek
        tip etkinliği destekler. Oysa oyun alanları, bir
        ekipman listesini doldurmakla kalmayıp, çeşitli
        türden etkinliği destekler nitelikte olmalıdır. Her
        tip oyun etkinliği, çok sayıda farklı gelişimsel
        ihtiyacı karşılar. Örneğin;  baş dönmesi etkinlikleri,
        pasif dinlenme, keşif amaçlı etkinlikler, tiyatro
        etkinlikleri, interaktif etkinlikler ve pratik amaçlı
        etkinlikler.


        Duyusal bakımdan zenginlik:
        Organize duyusal unsurlar, çocukların oyun
        alanını anlamasına yardımcı olacaktır. Örneğin,
        ağaçlardan biri, bir rüzgâr çanı yardımıyla

        204 |  HERKES İÇİN EĞİTİM
   201   202   203   204   205   206   207   208   209   210   211