Page 174 - Üçüncü Öğretmen
P. 174
ÖRNEK UYGULAMA YAŞANMIŞ BİR ÖYKÜ
YENİLEBİLİR OKUL BAHÇESİ OKUL YEMEKLERİNİN
ABD’NİN EN SEVİLEN ŞEFLERİNDEN BİRİ KAHRAMANI
HEM YETİŞKİNLERİN HEM DE ÇOCUKLARIN İNGİLİZ BAHÇIVAN BABA, VANDALLIK VE
DUYULARINI EĞİTMEYİ KENDİNE MİSYON EDİNDİ. DUYARSIZLIĞA KARŞI ÇİÇEKLERİN VE BİTKİLERİN
GÜCÜNDEN FAYDALANIYOR.
Düşük gelirlilere yönelik bir konut projesinde bahçıvan
olan Steve Thorpe, boş zamanlarında yaşadığı
Bradford (Birleşik Krallık) yakınlarındaki ilkokula ders
saatleri dışında açık olacak bir bahçıvanlık kulübü
kurulmasına yardımcı oldu. Bölgelerindeki okullarda
Yaklaşık otuz yıl önce Alice Waters, Berkeley, yemeklerin değişmesi için emek sarf eden bireyleri
California’da açtığı Chez Panisse isimli restoranıyla bir takdir ederek onurlandıran Birleşik Krallık Toprak
organik gıda devrimi başlattı. Montessori ekolünden Kurumu’nun senelik okul yemeği ödüllerinde, ilk
eski bir öğretmen olan Waters, geçtiğimiz son on ulusal “yemek kahramanı” unvanına layık bulundu.
senedir beslenme ile eğitimi entegre etme çabalarını
sürdürüyor. Kendisi ayrıca 1994’te, Berkeley’deki Martin
Luther King Jr. Ortaokulu’nda uygulanmaya başlanan Howarth İlköğretim Okulu’nda okuyan iki kızı
Yenilebilir Okul Bahçesi programının da yaratıcısı. olan Steve Thorpe’un bu bahçıvanlık kulübünü
Program çerçevesinde, öğrenciler okulun sınırları kurarken öncelikli amacı, kentte yaşanan vandallık
içerisindeki yaklaşık yarım hektar büyüklüğündeki olaylarına çözüm getirebilmekti. Kent merkezini
arazide, mutfak olarak düzenlenen sınıfta ve güzelleştirmek için çeşitli çiçek ve bitkiler ekildi
kafeteryada, öğle yemeğinde yiyecekleri yemekleri ve vandallık vakaları böylelikle son buldu. Gitgide
hazırlamak ve servis etmek için çalışıyor. Waters büyüyen projede, sebzelerin ekim ve bakımını,
2004’te Berkeley Birleşik Okul Bölgesi’ni, yemeği kulübün 40 üyesi üstleniyor (bekleme listesinde
sıradan bir okul gününün hemen her alanına entegre 20 hevesli genç daha var). Sebzelerin hasadı,
eden bir öğretim programını benimsemeye ikna etti. bezelyelerin ayıklanması ve patateslerin soyulması
Waters, bunun son derece bütüncül ve Montessori gibi işler okul mutfağında, bütün okulun katılımıyla
yöntemine uygun bir eğitim yolu olduğunu söylüyor: yapılıyor; sonrasında, herkes öğle yemeğinde
“Öğrendiğim Montessori ilkelerinden yaptığım her işte emeğinin karşılığını yiyor. Thorpe kazanılan bin
faydalanıyorum. Hem restoranımın işletme şeklini hem poundluk ödülü, okul serasının genişletilmesine
de Berkeley’deki okullarda uygulanan programı bu
ilkelere göre tasarladım. Tüm bu ilkelerin temelinde, ayırdı. Uyarlamada kullanılan kaynak: “Local volunteer
duyuların eğitilmesi yatıyor. Duyuları harekete geçirmeye transforms pupil’s attitudes to vegetables in a successful
yardımcı olmanın, insanlara gerçekten bir şeyler school gardening club” [Yerel gönüllü, bir okula kurduğu
öğretebilmenin harika bir yolu olduğunu düşünüyorum. bahçıvanlık kulübünün başarısı sayesinde öğrencilerin
Bu sayede, nesneleri koklamalarını ve tatmalarını ve de sebzelere olan bakışını değiştirdi] Geniş bilgi için: www.
foodforlife.org.uk
tam anlamıyla görmelerini sağlıyorsunuz.” Uyarlamada
kullanılan kaynak: “An Interview with Alice Waters” [Alice
Waters ile Bir Söyleşi] Geniş bilgi için: www.amshq.org
172 | DUYULAR ALEMİ