Page 174 - Üçüncü Öğretmen
P. 174

ÖRNEK UYGULAMA                               YAŞANMIŞ BİR ÖYKÜ
        YENİLEBİLİR OKUL BAHÇESİ                     OKUL YEMEKLERİNİN

        ABD’NİN EN SEVİLEN ŞEFLERİNDEN BİRİ          KAHRAMANI
        HEM YETİŞKİNLERİN HEM DE ÇOCUKLARIN          İNGİLİZ BAHÇIVAN BABA, VANDALLIK VE
        DUYULARINI EĞİTMEYİ KENDİNE MİSYON EDİNDİ.   DUYARSIZLIĞA KARŞI ÇİÇEKLERİN VE BİTKİLERİN
                                                     GÜCÜNDEN FAYDALANIYOR.



















                                                     Düşük gelirlilere yönelik bir konut projesinde bahçıvan
                                                     olan Steve Thorpe, boş zamanlarında yaşadığı
                                                     Bradford (Birleşik Krallık) yakınlarındaki ilkokula ders
                                                     saatleri dışında açık olacak bir bahçıvanlık kulübü
                                                     kurulmasına yardımcı oldu. Bölgelerindeki okullarda
        Yaklaşık otuz yıl önce Alice Waters, Berkeley,   yemeklerin değişmesi için emek sarf eden bireyleri
        California’da açtığı Chez Panisse isimli restoranıyla bir   takdir ederek onurlandıran Birleşik Krallık Toprak
        organik gıda devrimi başlattı. Montessori ekolünden   Kurumu’nun senelik okul yemeği ödüllerinde, ilk
        eski bir öğretmen olan Waters, geçtiğimiz son on   ulusal “yemek kahramanı” unvanına layık bulundu.
        senedir beslenme ile eğitimi entegre etme çabalarını
        sürdürüyor. Kendisi ayrıca 1994’te, Berkeley’deki Martin
        Luther King Jr. Ortaokulu’nda uygulanmaya başlanan   Howarth İlköğretim Okulu’nda okuyan iki kızı
        Yenilebilir Okul Bahçesi programının da yaratıcısı.   olan Steve Thorpe’un bu bahçıvanlık kulübünü
        Program çerçevesinde, öğrenciler okulun sınırları   kurarken öncelikli amacı, kentte yaşanan vandallık
        içerisindeki yaklaşık yarım hektar büyüklüğündeki   olaylarına çözüm getirebilmekti. Kent merkezini
        arazide, mutfak olarak düzenlenen sınıfta ve   güzelleştirmek için çeşitli çiçek ve bitkiler ekildi
        kafeteryada, öğle yemeğinde yiyecekleri yemekleri   ve vandallık vakaları böylelikle son buldu. Gitgide
        hazırlamak ve servis etmek için çalışıyor. Waters   büyüyen projede, sebzelerin ekim ve bakımını,
        2004’te Berkeley Birleşik Okul Bölgesi’ni, yemeği   kulübün 40 üyesi üstleniyor (bekleme listesinde
        sıradan bir okul gününün hemen her alanına entegre   20 hevesli genç daha var). Sebzelerin hasadı,
        eden bir öğretim programını benimsemeye ikna etti.   bezelyelerin ayıklanması ve patateslerin soyulması
        Waters, bunun son derece bütüncül ve Montessori   gibi işler okul mutfağında, bütün okulun katılımıyla
        yöntemine uygun bir eğitim yolu olduğunu söylüyor:   yapılıyor; sonrasında, herkes öğle yemeğinde
        “Öğrendiğim Montessori ilkelerinden yaptığım her işte   emeğinin karşılığını yiyor. Thorpe kazanılan bin
        faydalanıyorum. Hem restoranımın işletme şeklini hem   poundluk ödülü, okul serasının genişletilmesine
        de Berkeley’deki okullarda uygulanan programı bu
        ilkelere göre tasarladım. Tüm bu ilkelerin temelinde,   ayırdı. Uyarlamada kullanılan kaynak: “Local volunteer
        duyuların eğitilmesi yatıyor. Duyuları harekete geçirmeye   transforms pupil’s attitudes to vegetables in a successful
        yardımcı olmanın, insanlara gerçekten bir şeyler   school gardening club” [Yerel gönüllü, bir okula kurduğu
        öğretebilmenin harika bir yolu olduğunu düşünüyorum.   bahçıvanlık kulübünün başarısı sayesinde öğrencilerin
        Bu sayede, nesneleri koklamalarını ve tatmalarını ve de   sebzelere olan bakışını değiştirdi] Geniş bilgi için: www.
                                                     foodforlife.org.uk
        tam anlamıyla görmelerini sağlıyorsunuz.”  Uyarlamada
        kullanılan kaynak: “An Interview with Alice Waters” [Alice
        Waters ile Bir Söyleşi] Geniş bilgi için: www.amshq.org
        172 |  DUYULAR ALEMİ
   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179