Page 19 - Üçüncü Öğretmen
P. 19

düşüncesizce davranmazdık.
                                                         okullar hayal edin. Dünya üzerindeki insan varlığını
           H. G. Wells, eğitim ve felaket arasında bir   yeni baştan şekillendirerek ekolojiyi iyileştirecek, adil,
           yarış içerisinde olduğumuzu söyler. İleride   düzgün ve başarılı bir karbon sonrası ekonominin
           karşılaşabileceğimiz olası felaketin boyutları   temellerini atacak yeni nesil tasarımcıların yetişeceği
           hakkında artık yeterince fikrimiz var. Öte yandan,   okullar hayal edin. Irk, millet, inanç, tür ve nesil
           Dünyadaki insan varlığını doğaya rağmen değil,   uçurumları arasında köprüler kuracak türden
           doğayla birlikte yeniden şekillendirmeyi hedefleyen   düşünceyi teşvik eden okullar hayal edin. Her çocuğa
           küresel bir hareket de başlamış durumda. Ekolojik   öncelikle nefreti ve korkuyu yenmeyi öğrettiğimiz,
           tasarım, insanın amaçlarını fiziksel dünyanın işleyişi   onlara ekolojik yetkinliği aşıladığımız ve bu sayede
           hakkında bildiklerimize uygun hale getirmekten   sürdürülebilir kıldığımız bir dünya hayal edin. Her
           bu bilgiyi kullanarak amaçlarımıza bilinç ve   çocuğun en iyi yanını ortaya çıkarabilen okullar hayal
           disiplin katmaktan geçiyor. Bunun temelinde ise   edin.
           toplumsal yaşamdaki rolümüze ve süregelen evrim
           sahnesindeki yerimize dair farkındalık yatıyor.   Bruce Mau, CannonDesign ve VS Furniture birlikte
           Ekolojik tasarım, doğanın alt edilecek ve boyun   yaptıkları çalışmalarla yeni nesil tasarımcılara
           eğdirilecek bir şey olmaktan ziyade, insan tasarımı   örnek oluşturuyorlar. Bu kitapta bir araya getirdikleri
           için bir şablon ve model teşkil ettiği fikrini esas   okullara ve eğitime yönelik 79 fikirle, insanlığı
           alıyor. Ekolojik tasarım sanat ve bilimi; inşaat, tarım,   felakete değil, şu an hayal edebildiğimizden çok
           üretim, enerji kullanım, ulaşım ve atık yönetim   daha parlak bir geleceğe götürebilecek bir taslak
           yöntemlerimizi de hızla değiştiriyor. Doğru bir şekilde   sunuyorlar. Burada anlatılanların hiçbiri imkânsız
           yapıldığı takdirde bu, atık ve yaşam arasında uzanan   veya abartılı değil; aksine, bu fikirlerin pek çoğu,
           sonsuz bir döngü sunuyor.                     dünyanın en iyi okullarında şimdiden uygulanmaya
                                                         başlamış durumda. Sunulan konseptler, fikirler
           En önemlisi de, bağlantılılık, sistemlilik ve uzun   ve olasılıklar, pratik olduğu kadar ilerici ve dünya
           vadelilik gibi konseptlerin pratiğe dökülmüş hali   çapında yayılmaya başlayan yeni bir Aydınlanma
           olan ekolojik tasarımın, hem düşünme şeklimizi,   Çağı’nın özünü temsil ediyor.
           hem de düşünme eylemini düşünme şeklimizi      
           değiştiriyor olması. Düşünce yapımızda kökten bir   Oberlin Koleji’nde profesör ve Çevre Bilimleri Bölüm
           değişim olmadığı müddetçe, kullandığımız aletlerin   Başkanı olarak görev yapmakta olan David W. Orr,
           ve teknolojinin gelişmesi durumu kurtarmaya   yükseköğretimde çevresel okuryazarlık konusundaki
           yeterli olmayacaktır. Bugün içinde bulunduğumuz   çığır açıcı çalışmalarının yanı sıra, ekolojik tasarım
           belirsizliklerle dolu noktaya, düşünce, algı ve   alanında yaptığı güncel işlerle tanınmaktadır. David
           paradigmamızdaki kusurlar yüzünden geldik. Başta   Orr, New York Times’ın yeni nesil kolej binaları
           eğitimciler, öğretmenler ve okul tasarımcıları olmak   arasında en dikkat çekicisi olarak tanımladığı ve ABD
           üzere, bunları geliştirmeyi amaç edinenler için ise   Enerji Bakanlığı tarafından 20. yüzyılın otuz devrim
           bu tam bir kriz durumu. Tıpkı Maria Montesori’nin*   niteliğinde yapısından biri seçilen Oberlin Koleji Çevre
           bir zamanlar yaptığı gibi, hayal gücünü kısıtlayan   Bilimleri Merkezi’nin tasarımı ve inşaatı için yapılan
           kavramsal duvar ve engellerden arındırılmış okullar   girişime öncülük etmiştir. The Nature of Design
           hayal edin. Enerjinin tümüyle güneş ışığından   [Tasarımın Doğası] ve The Campus and Environmental
           sağlandığı, bahçelerinde yine güneş enerjisiyle   Responsibility [Kampüs ve Çevresel Sorumluluk]
           arıtılmış suyla yiyecek yetiştirilen ve biyoloji öğretilen   Orr’un yazdığı dört kitaptan ikisidir.


            *   Maria Montessori (1870-1952) İtalyan pedagog ve antropolog. Kendi adını taşıyan eğitimin temelinde “çocuk” yatar.
                                                                                                |  17
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24