Page 19 - Üçüncü Öğretmen
P. 19
düşüncesizce davranmazdık.
okullar hayal edin. Dünya üzerindeki insan varlığını
H. G. Wells, eğitim ve felaket arasında bir yeni baştan şekillendirerek ekolojiyi iyileştirecek, adil,
yarış içerisinde olduğumuzu söyler. İleride düzgün ve başarılı bir karbon sonrası ekonominin
karşılaşabileceğimiz olası felaketin boyutları temellerini atacak yeni nesil tasarımcıların yetişeceği
hakkında artık yeterince fikrimiz var. Öte yandan, okullar hayal edin. Irk, millet, inanç, tür ve nesil
Dünyadaki insan varlığını doğaya rağmen değil, uçurumları arasında köprüler kuracak türden
doğayla birlikte yeniden şekillendirmeyi hedefleyen düşünceyi teşvik eden okullar hayal edin. Her çocuğa
küresel bir hareket de başlamış durumda. Ekolojik öncelikle nefreti ve korkuyu yenmeyi öğrettiğimiz,
tasarım, insanın amaçlarını fiziksel dünyanın işleyişi onlara ekolojik yetkinliği aşıladığımız ve bu sayede
hakkında bildiklerimize uygun hale getirmekten sürdürülebilir kıldığımız bir dünya hayal edin. Her
bu bilgiyi kullanarak amaçlarımıza bilinç ve çocuğun en iyi yanını ortaya çıkarabilen okullar hayal
disiplin katmaktan geçiyor. Bunun temelinde ise edin.
toplumsal yaşamdaki rolümüze ve süregelen evrim
sahnesindeki yerimize dair farkındalık yatıyor. Bruce Mau, CannonDesign ve VS Furniture birlikte
Ekolojik tasarım, doğanın alt edilecek ve boyun yaptıkları çalışmalarla yeni nesil tasarımcılara
eğdirilecek bir şey olmaktan ziyade, insan tasarımı örnek oluşturuyorlar. Bu kitapta bir araya getirdikleri
için bir şablon ve model teşkil ettiği fikrini esas okullara ve eğitime yönelik 79 fikirle, insanlığı
alıyor. Ekolojik tasarım sanat ve bilimi; inşaat, tarım, felakete değil, şu an hayal edebildiğimizden çok
üretim, enerji kullanım, ulaşım ve atık yönetim daha parlak bir geleceğe götürebilecek bir taslak
yöntemlerimizi de hızla değiştiriyor. Doğru bir şekilde sunuyorlar. Burada anlatılanların hiçbiri imkânsız
yapıldığı takdirde bu, atık ve yaşam arasında uzanan veya abartılı değil; aksine, bu fikirlerin pek çoğu,
sonsuz bir döngü sunuyor. dünyanın en iyi okullarında şimdiden uygulanmaya
başlamış durumda. Sunulan konseptler, fikirler
En önemlisi de, bağlantılılık, sistemlilik ve uzun ve olasılıklar, pratik olduğu kadar ilerici ve dünya
vadelilik gibi konseptlerin pratiğe dökülmüş hali çapında yayılmaya başlayan yeni bir Aydınlanma
olan ekolojik tasarımın, hem düşünme şeklimizi, Çağı’nın özünü temsil ediyor.
hem de düşünme eylemini düşünme şeklimizi
değiştiriyor olması. Düşünce yapımızda kökten bir Oberlin Koleji’nde profesör ve Çevre Bilimleri Bölüm
değişim olmadığı müddetçe, kullandığımız aletlerin Başkanı olarak görev yapmakta olan David W. Orr,
ve teknolojinin gelişmesi durumu kurtarmaya yükseköğretimde çevresel okuryazarlık konusundaki
yeterli olmayacaktır. Bugün içinde bulunduğumuz çığır açıcı çalışmalarının yanı sıra, ekolojik tasarım
belirsizliklerle dolu noktaya, düşünce, algı ve alanında yaptığı güncel işlerle tanınmaktadır. David
paradigmamızdaki kusurlar yüzünden geldik. Başta Orr, New York Times’ın yeni nesil kolej binaları
eğitimciler, öğretmenler ve okul tasarımcıları olmak arasında en dikkat çekicisi olarak tanımladığı ve ABD
üzere, bunları geliştirmeyi amaç edinenler için ise Enerji Bakanlığı tarafından 20. yüzyılın otuz devrim
bu tam bir kriz durumu. Tıpkı Maria Montesori’nin* niteliğinde yapısından biri seçilen Oberlin Koleji Çevre
bir zamanlar yaptığı gibi, hayal gücünü kısıtlayan Bilimleri Merkezi’nin tasarımı ve inşaatı için yapılan
kavramsal duvar ve engellerden arındırılmış okullar girişime öncülük etmiştir. The Nature of Design
hayal edin. Enerjinin tümüyle güneş ışığından [Tasarımın Doğası] ve The Campus and Environmental
sağlandığı, bahçelerinde yine güneş enerjisiyle Responsibility [Kampüs ve Çevresel Sorumluluk]
arıtılmış suyla yiyecek yetiştirilen ve biyoloji öğretilen Orr’un yazdığı dört kitaptan ikisidir.
* Maria Montessori (1870-1952) İtalyan pedagog ve antropolog. Kendi adını taşıyan eğitimin temelinde “çocuk” yatar.
| 17