Page 18 - Üçüncü Öğretmen
P. 18

ÖNSÖZ
        DAVID W. ORR






        Geçmişte sanıldığından çok daha karmaşık bir mesele olsa da,
        aslında eğitim genelde varsayılandan çok daha basittir. Yaşanan
        zorlukların temel sebebi şudur: Eğitim okul, öğretim programı ve sınav
        sonuçlarından ibaret değildir. Eğitim karmaşık bir süreçtir; çünkü
        çocuğun bedenini, beslenme alışkanlıklarını, aile yaşamını, güvenliğini,
        yaşadığı mahalleyi, öğretmenlerini, okulunu, yaşıtlarını, bilgiye erişimini
        ve çok daha fazlasını içerir. Öte yandan eğitim, en güncel öğretim
        programı materyalleriyle donanmış eğitimcilerin zannettiğinden ve

        sayısal çalışmalarda varsayıldığından daha basittir. Çocuklar sürekli
        öğrenirler. Daha küçük yaşlardan itibaren oyun oynayarak öğrenirler.
        Sokakta ve sınıfta, yaşıtları ve öğretmenleri vasıtasıyla öğrenirler.
        Televizyon, internet ve kitaplar sayesinde öğrenirler. Bazen, keşke
        öğrenmeselerdi dediğimiz şeyleri de öğrenirler. Rekabet etmeyi ya da
        işbirliği yapmayı, korkmayı ya da güvenmeyi, dahil olmayı ya da ayrı
        durmayı öğrenirler, ama sonuçta öğrenirler; öğrenmek genlerinde vardır.


        Yaratırlar da. Düzen ya da düzensizlik, kargaşa   balıklara, bitkilere, ağaçlara, suya, kumsala ve
        ya da uyum, güzellik ya da çirkinlik, anlayış ya da   doğa manzaralarına sevdası ömür boyu sürer; bu
        şiddet yaratırlar. Hepimiz hayata başka kimsenin   sevda, olasılıklar açısından zengin, yaratıcılık dolu
        bırakmadığı bir iz bırakma isteğiyle başlıyoruz.   bir hayatın temeli olur.
        Genlerimizde yaratıcılık var.
                                                     Bizden önceki nesillerin aklını, hayal gücünü ve
        İnsanlar, yaşamlarının erken dönemlerindeki   ruhunu beslemiş kentleşme ve sanayileşmenin pek
        tecrübelerinin şekillendirdiği, esnek varlıklardır.   çok yeri yok etmiş olması, bence günümüzün en
        Örneğin Aldo Leopold*, insanın doğadaki rolüne   büyük trajedilerinden biridir. Sağduyu ve öngörüden
        ilişkin elli yıllık mücadelesine, Mississippi   yoksun bir şekilde tasarladığımız bu dünya ancak
        Nehri’nin kıyılarındaki bataklıklarda oynayan bir   ticarete, hıza ve şiddete uygun; çocuklara değil. Bu
        çocuk olarak başlamıştı. Edward O. (“Yılan”)   yüzden, çoğu çocuk otoyollardan, beton ve çelikten,
        Wilson’ın** yaşamı boyu süren hayvan sevgisi,   tekdüze yerleşimler ve alışveriş merkezlerinden,
        Alabama’da yaşayan ve ormanlarda keşfe       televizyon, iPod ve bilgisayar monitörlerinden
        çıkan bir çocuk olduğu zamanlardan kalma. Bu   ibaret, steril bir dünyada büyümek zorunda
        hikâyelerin sonu yok, ancak anafikir aynı. Çocuklar   kalıyor. Yoksulluğa, açlığa, önlenebilir hastalıkların
        en iyi açık havada araştırarak, deneyimleyerek,   yayılmasına ve yalnızlığa ilişkin istatistikler ve
        keşfederek ve oyun oynayarak; diğer bir deyişle,   de nesli tükenen türleri, toprak erozyonunu
        kendi öğretim programlarını içlerinden geldiği   ve atmosferdeki karbon miktarını gösteren
        gibi, zevkle tasarlayarak öğrenirler. Çocukluğunu   rakamların amansız artışı da bunun nihai sonuçları.
        bu şartlarda geçiren kişinin kuşlara, böceklere,   Çocuklarımızı daha çok seviyor olsaydık, böylesine

        *   Aldo Leopold (1887-1948) “Toprak ahlakı” kavramının babası Amerikalı çevreci, eğitimci, filozof.
        ** Edward O. Wilson (1927) Pulitzer ödüllü Amerikalı biyolog, araştırmacı, teorisyen, yazar. Sosyobiyolojinin kurucusu olarak kabul edilir.
        16 |
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23