Page 18 - Üçüncü Öğretmen
P. 18
ÖNSÖZ
DAVID W. ORR
Geçmişte sanıldığından çok daha karmaşık bir mesele olsa da,
aslında eğitim genelde varsayılandan çok daha basittir. Yaşanan
zorlukların temel sebebi şudur: Eğitim okul, öğretim programı ve sınav
sonuçlarından ibaret değildir. Eğitim karmaşık bir süreçtir; çünkü
çocuğun bedenini, beslenme alışkanlıklarını, aile yaşamını, güvenliğini,
yaşadığı mahalleyi, öğretmenlerini, okulunu, yaşıtlarını, bilgiye erişimini
ve çok daha fazlasını içerir. Öte yandan eğitim, en güncel öğretim
programı materyalleriyle donanmış eğitimcilerin zannettiğinden ve
sayısal çalışmalarda varsayıldığından daha basittir. Çocuklar sürekli
öğrenirler. Daha küçük yaşlardan itibaren oyun oynayarak öğrenirler.
Sokakta ve sınıfta, yaşıtları ve öğretmenleri vasıtasıyla öğrenirler.
Televizyon, internet ve kitaplar sayesinde öğrenirler. Bazen, keşke
öğrenmeselerdi dediğimiz şeyleri de öğrenirler. Rekabet etmeyi ya da
işbirliği yapmayı, korkmayı ya da güvenmeyi, dahil olmayı ya da ayrı
durmayı öğrenirler, ama sonuçta öğrenirler; öğrenmek genlerinde vardır.
Yaratırlar da. Düzen ya da düzensizlik, kargaşa balıklara, bitkilere, ağaçlara, suya, kumsala ve
ya da uyum, güzellik ya da çirkinlik, anlayış ya da doğa manzaralarına sevdası ömür boyu sürer; bu
şiddet yaratırlar. Hepimiz hayata başka kimsenin sevda, olasılıklar açısından zengin, yaratıcılık dolu
bırakmadığı bir iz bırakma isteğiyle başlıyoruz. bir hayatın temeli olur.
Genlerimizde yaratıcılık var.
Bizden önceki nesillerin aklını, hayal gücünü ve
İnsanlar, yaşamlarının erken dönemlerindeki ruhunu beslemiş kentleşme ve sanayileşmenin pek
tecrübelerinin şekillendirdiği, esnek varlıklardır. çok yeri yok etmiş olması, bence günümüzün en
Örneğin Aldo Leopold*, insanın doğadaki rolüne büyük trajedilerinden biridir. Sağduyu ve öngörüden
ilişkin elli yıllık mücadelesine, Mississippi yoksun bir şekilde tasarladığımız bu dünya ancak
Nehri’nin kıyılarındaki bataklıklarda oynayan bir ticarete, hıza ve şiddete uygun; çocuklara değil. Bu
çocuk olarak başlamıştı. Edward O. (“Yılan”) yüzden, çoğu çocuk otoyollardan, beton ve çelikten,
Wilson’ın** yaşamı boyu süren hayvan sevgisi, tekdüze yerleşimler ve alışveriş merkezlerinden,
Alabama’da yaşayan ve ormanlarda keşfe televizyon, iPod ve bilgisayar monitörlerinden
çıkan bir çocuk olduğu zamanlardan kalma. Bu ibaret, steril bir dünyada büyümek zorunda
hikâyelerin sonu yok, ancak anafikir aynı. Çocuklar kalıyor. Yoksulluğa, açlığa, önlenebilir hastalıkların
en iyi açık havada araştırarak, deneyimleyerek, yayılmasına ve yalnızlığa ilişkin istatistikler ve
keşfederek ve oyun oynayarak; diğer bir deyişle, de nesli tükenen türleri, toprak erozyonunu
kendi öğretim programlarını içlerinden geldiği ve atmosferdeki karbon miktarını gösteren
gibi, zevkle tasarlayarak öğrenirler. Çocukluğunu rakamların amansız artışı da bunun nihai sonuçları.
bu şartlarda geçiren kişinin kuşlara, böceklere, Çocuklarımızı daha çok seviyor olsaydık, böylesine
* Aldo Leopold (1887-1948) “Toprak ahlakı” kavramının babası Amerikalı çevreci, eğitimci, filozof.
** Edward O. Wilson (1927) Pulitzer ödüllü Amerikalı biyolog, araştırmacı, teorisyen, yazar. Sosyobiyolojinin kurucusu olarak kabul edilir.
16 |