Page 111 - Üçüncü Öğretmen
P. 111

Eğitim üzerine, John Dewey (1859-1952) olmadan yazılmış bir kitap
            eksik kalırdı. Vizyoner bir filozof, eğitimci ve toplum eleştirmeni olan

            Dewey yaşamın pek çok yönü hakkında yazmış olsa da, bugün en
            çok eğitime dair görüşleriyle, eğitimi konu edinen kitap ve projeleriyle

            anılıyor. Dewey’in ifadesiyle, “Eğitim, toplumsal ilerleme ve reforma
            giden temel yoldur”.



            Dewey’in “Pedagojiye Dair İnancım” başlıklı bildirgesi, 21. yüzyıl okuru
            için hem heyecan verici hem de sarsıcı olabilir. Heyecan vericidir; çünkü

            eğitimde neden reform gerektiğini son derece açık ve ikna edici bir
            biçimde anlatır. Sarsıcıdır; çünkü onun ilerici reformu, günümüzden 100
            yıl önce tasarlanmıştır. Dewey’e göre eğitimin

            başarısız olmasının başlıca sebebi, okulun toplumsal yaşamın hakiki ve
            hayati bir unsuru olduğu gerçeğinin göz ardı edilmesi; yalnızca derslerin
            öğrenildiği ve alışkanlıkların geliştirildiği bir yer olarak ele alınmasıdır.

            “Böylece,” der Dewey, “okul çocuğun yaşam tecrübesinin bir parçası
            olma vasfını ve gerçek bir eğitim sağlama imkânını kaybeder.”



            Muhtemelen kulağa epey tanıdık geliyor. Uzun otoyollar; sınırlı
            zamanlar; esneklik sağlamayan alanlar; ve en önemlisi okulların

            pek çok yolla toplumsal ekosistemin bir parçası olabileceğini, olması
            gerektiğini, böylelikle sadece öğrencilere değil, topluma da fayda
            sağlayacağı gerçeğini görmezden gelen bir yanlış bakış açısı… Dewey’in

            hayıflandığı gibi, bunların hepsi okulları, parçaları olmaları gereken
            toplumdan uzaklaştırıyor.

            Bu bölümde, okul-toplum ortak varlığını geliştirmeye yönelik
            stratejilerden oluşmuş küçük, ancak ilham verici bir derleme
            bulacaksınız. Dünyanın dört bir yanından ebeveynler, eğitimciler

            ve tasarımcılar, bizlerle kısa öykülerini, kanıtlarını ve fikirlerini
            paylaşacaklar. Yaşam kadar esaslı, unsurları yaşamdakiler kadar
            birbiriyle bağlantılı okullar planlamanın, tasarlamanın ve inşa etmenin

            önemi ve gerekliliği, onların ifadeleri sayesinde gözler önüne serilecek.
   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116