Page 116 - Üçüncü Öğretmen
P. 116

BAĞLAM
        AMERİKAN DEVLET EĞİTİM
        SİSTEMİNİN KISA TARİHÇESİ
        OKULLARIN, BİR ULUSUN KALKINMASINDA OYNADIĞI
        HAYATİ ROLE TARİHSEL BİR BAKIŞ



        ABD’nin kurucuları, her mahallenin 16. parselini okul inşaatına kaynak
        sağlamak için ayırdıklarında, ellerinde bu okullara dair bir öğretim
        programı, vizyon veya net şekilde belirlenmiş bir öğrenci modeli yoktu.
        Eğitim sistemlerinin temel ilkeleri tarım ağırlıklı bir çevrenin etkisinde olan
        Cumhuriyetin ilk yıllarına dayansa da, ulusal eğitim sisteminin gelişmesindeki
        en büyük etken kentsel ve endüstriyel kalkınma oldu.



        20. yüzyılın başlarında Dwight H. Perkins gibi   Levitt, bu durumu kısa ve öz bir biçimde şöyle
        mimarlar, devlet okullarını yoğun kentsel dokuyla   açıklıyordu: “Evler tamamlandığında, okulun
        bağlantılı birer mahalli merkez olarak tasarlayan   da tamamlanmış olması gerekir. Okul, ev
        mimari akımı başlattılar. Bir sosyal reform aracı   için su şebekesi kadar önemlidir.” Sosyolog
        olarak okul fikri yeni değil. Bu tür okulların   Herbert Gans, Lewittown sakinleri arasındaki
        işleyişi, yani seri üretime benzer bir biçimde,   en büyük fikir ayrılığının eğitim politikalarından
        asgari düzeyde eğitim almış bir halk yaratma ve   ileri geldiğini saptadı. Gerçekten de savaş
        Amerikan kültürüne dair ufak anıtlar inşa etme   sonrası Amerikası’nda mahalli birimlerin kritik
        fikrinin kökeni 20. yüzyılın kentsel ideallerine   unsurlarından biri de okullar, özellikle de okullara
        dayanıyor. Ancak yine aynı dönemde John Dewey   olan uzaklıklarıydı. Kentsel çeşitlilik var olduğu
        gibi öncü eğitimciler, çocukların, içi Amerikan   müddetçe, bu çeşitliliğin ortak paydası daima
        değerleriyle doldurulacak boş kaplar veya sanayi   okullar oldu. Uyarlamada kullanılan kaynak: Schools
        üretiminde kullanılacak üretken aletler olarak   for Cities: Urban Strategies [Şehirler İçin Okullar: Kentsel
        değil, öğrenen birer varlık olarak değerlendirilmesi   Stratejiler] Geniş bilgi için: www.nea.gov
        gerektiğine odaklandılar. Yaşadığımız çevrenin
        kalabalık şehirlerden geniş kentsel bölgelere
        doğru sürekli değişimi, demokratik yaşam için
        hayati bir önem taşıyan bu kurumları yeniden inşa
        etmemizi ve onlardan tam olarak faydalanmamızı
        gerektiriyor.


        Geniş ve boş arazilerin bolluğu, şehirdeki
        okulların daha “kampüsvari” bir biçim almalarına
        olanak sağladı. Kent merkezine otoyol ve
        demiryoluyla bağlanan banliyöler, bu aile odaklı
        kültürden çıkan gençleri bünyesine katacak
        okullar olmadan mümkün olamazdı. İkinci Dünya
        Savaşı’nın ardından, ABD’nin ilk seri üretim
        banliyöleri olan Levittown’un planlamasındaki
        en önemli unsur okullardı. Müteahhit William






        114 |  TOPLUMSAL BAĞLANTILAR
   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121