Page 120 - Üçüncü Öğretmen
P. 120

ÖRNEK OLAY İNCELEMESİ
        ÇOKAMAÇLI PROTESTAN DEVLET OKULU
        GELSENKIRCHEN-BISMARCK, ALMANYA

        BİR ALMAN MİMAR, “KENDİ OKULLARINI TASARLAYAN ÇOCUKLARIN”
        HAYALİNİ GERÇEĞE DÖNÜŞTÜRÜYOR



























        19. yüzyılın sonlarında, Almanya’nın Ruhr    söylediler. Çocukluğun naif iyimserliğiyle doluyduk,
        bölgesinde bir kömür madeni çevresinde       öğretmenlerimiz genç ve açık fikirliydi. Tasarımcılar
        Gelsenkirchen-Bismarck adlı sanayi ağırlıklı bir   da hevesleriyle hepimizi büyülemişti ve yeni
        yerleşim bölgesi gelişti. 1990’larda, ileri görüşlü   okulumuzdan başka bir şeyi düşünemiyorduk.
        bir eğitimci olan Fritz Sundermeier, bu banliyönün   Neredeyse tüm öğrenciler kendi okullarını inşa
        yeniden yapılanmasını hızlandırmak amacıyla,   etme fikrinden öylesine etkilenmişlerdi ki ders
        ekolojik eğitimi teşvik eden çokkültürlü bir okul   saatinin bitiminden sonra bile okulda kalıyor, hava
        ve kültür merkezi inşa etme fikrini ortaya attı. Bir   müsaitse akşam ilerleyen saatlere kadar çalışmayı
        mimari proje yarışması başlatıldı.           sürdürüyorlardı. Mehmet Amcam, evden yemek
                                                     getiremeyen öğrencileri doyurmak için bir kebap
        Mimar Peter Hubner, kendi projesinin on yıllar   büfesi kurmuştu. Bayan Kräutermayer* idari katın
        sonra alacağı hali tasvir eden bir hikâyeyle bu   balkonundan aşağı baktığında, kantinin kendi
        yarışmanın galibi oldu. 2034’te geçen hikâye,   ektiği bitkilerle dolu olan çatısını görebiliyordu.
        Kemal Özcül adlı hayali bir karakterin anılarından   Bu bitkiler yalnızca yemekhanede kullanılmıyor,
        oluşuyordu. Hikâyede Özcül, çocukluğunda     cumartesi günleri kurduğumuz pazarda satılıyordu
        öğretmenler, öğrenciler, yerel halk ve dışarıdan   da. Tıpkı kendi kendine büyüyen bir kasabada
        gelen uzmanlarla birlikte sınıflar, konutlar, sosyal   evlerin en az sayıda kuralla doğal bir şekilde
        tesisler ve ekolojik bahçeler inşa etme çabasına   bir araya gelmesi gibi, birlikte yaşamanın da
        nasıl katıldığını anlatıyordu.               kendiliğinden gelişen bir düzeni vardı.” Bu
                                                     hikâyeyle yarışmayı kazanan Peter Hubner,
        “Ders yılının başında mimarlar, mühendisler,   gerçekten de okulun tasarımına yardım etmeleri
        peyzaj mimarları ve çevrebilimciler bu önemli   için bölgede yaşayan çocuklardan destek aldı.
        projeyi sunmak için okula geldiler. Bize 134   Uyarlamada kullanılan kaynak: Evangelische Gesamtsc-
        erkek ve kız öğrencinin kendi okulumuzu, kendi   hule Gelsenkirchen-Bismarck: Kinder Bauen Ihrer Schule /
        bahçemizi, kendi dünyamızı inşa edeceğimizi   Children Make Their Own School [Çocuklar Kendi Okullarını
                                                     Tasarlıyor] Geniş bilgi için: www.plus-bauplanung.de

        * Kräuter (Alm.): Yeşillik
        118 |  TOPLUMSAL BAĞLANTILAR
   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125