Page 120 - Üçüncü Öğretmen
P. 120
ÖRNEK OLAY İNCELEMESİ
ÇOKAMAÇLI PROTESTAN DEVLET OKULU
GELSENKIRCHEN-BISMARCK, ALMANYA
BİR ALMAN MİMAR, “KENDİ OKULLARINI TASARLAYAN ÇOCUKLARIN”
HAYALİNİ GERÇEĞE DÖNÜŞTÜRÜYOR
19. yüzyılın sonlarında, Almanya’nın Ruhr söylediler. Çocukluğun naif iyimserliğiyle doluyduk,
bölgesinde bir kömür madeni çevresinde öğretmenlerimiz genç ve açık fikirliydi. Tasarımcılar
Gelsenkirchen-Bismarck adlı sanayi ağırlıklı bir da hevesleriyle hepimizi büyülemişti ve yeni
yerleşim bölgesi gelişti. 1990’larda, ileri görüşlü okulumuzdan başka bir şeyi düşünemiyorduk.
bir eğitimci olan Fritz Sundermeier, bu banliyönün Neredeyse tüm öğrenciler kendi okullarını inşa
yeniden yapılanmasını hızlandırmak amacıyla, etme fikrinden öylesine etkilenmişlerdi ki ders
ekolojik eğitimi teşvik eden çokkültürlü bir okul saatinin bitiminden sonra bile okulda kalıyor, hava
ve kültür merkezi inşa etme fikrini ortaya attı. Bir müsaitse akşam ilerleyen saatlere kadar çalışmayı
mimari proje yarışması başlatıldı. sürdürüyorlardı. Mehmet Amcam, evden yemek
getiremeyen öğrencileri doyurmak için bir kebap
Mimar Peter Hubner, kendi projesinin on yıllar büfesi kurmuştu. Bayan Kräutermayer* idari katın
sonra alacağı hali tasvir eden bir hikâyeyle bu balkonundan aşağı baktığında, kantinin kendi
yarışmanın galibi oldu. 2034’te geçen hikâye, ektiği bitkilerle dolu olan çatısını görebiliyordu.
Kemal Özcül adlı hayali bir karakterin anılarından Bu bitkiler yalnızca yemekhanede kullanılmıyor,
oluşuyordu. Hikâyede Özcül, çocukluğunda cumartesi günleri kurduğumuz pazarda satılıyordu
öğretmenler, öğrenciler, yerel halk ve dışarıdan da. Tıpkı kendi kendine büyüyen bir kasabada
gelen uzmanlarla birlikte sınıflar, konutlar, sosyal evlerin en az sayıda kuralla doğal bir şekilde
tesisler ve ekolojik bahçeler inşa etme çabasına bir araya gelmesi gibi, birlikte yaşamanın da
nasıl katıldığını anlatıyordu. kendiliğinden gelişen bir düzeni vardı.” Bu
hikâyeyle yarışmayı kazanan Peter Hubner,
“Ders yılının başında mimarlar, mühendisler, gerçekten de okulun tasarımına yardım etmeleri
peyzaj mimarları ve çevrebilimciler bu önemli için bölgede yaşayan çocuklardan destek aldı.
projeyi sunmak için okula geldiler. Bize 134 Uyarlamada kullanılan kaynak: Evangelische Gesamtsc-
erkek ve kız öğrencinin kendi okulumuzu, kendi hule Gelsenkirchen-Bismarck: Kinder Bauen Ihrer Schule /
bahçemizi, kendi dünyamızı inşa edeceğimizi Children Make Their Own School [Çocuklar Kendi Okullarını
Tasarlıyor] Geniş bilgi için: www.plus-bauplanung.de
* Kräuter (Alm.): Yeşillik
118 | TOPLUMSAL BAĞLANTILAR