Page 124 - Üçüncü Öğretmen
P. 124

YAŞANMIŞ BİR ÖYKÜ
        OKUL İNŞA ETMEK, TOPLUMU
        YENİDEN ŞEKİLLENDİRMEK
        SAVAŞIN KÜLLERİNDEN BİR OKUL VE EĞİTİMDE YENİ BİR
        YAKLAŞIM DOĞUYOR.



        Reggio Emilia, İtalya’nın kuzeyinde bir kasaba. Her çocuğun benzersiz
        olduğu felsefesini temel alan okulları sayesinde uluslararası bir ünü var.
        Bu yaklaşımın öncülerinden ünlü eğitim bilimci Loris Malaguzzi, bu okulların
        hikâyesini anlatıyor.


        Bizim yaklaşımımızın tarihi ve benim bu tarihte   kıvılcımdı. Kasabanın dışında ve daha fakir
        oynadığım rol, İkinci Dünya Savaşı’nın sona   bölgelerinde, tümü velilerin kurduğu ve idare ettiği
        ermesinden altı gün sonra başladı. 1945 baharıydı.   yeni okullar açıldı. Savaşın harap ettiği, yalnızca
        Reggio Emilia’dan birkaç kilometre uzaklıktaki Villa   acılar ve fakirlik yönünden zengin bir kasabada bir
        Cella adlı küçük bir kasabanın halkının, küçük   okul için gereken desteği bulmak uzun ve zorlu bir
        çocuklar için bir okul inşa etmeye karar verdiklerini   mücadele ve bugün tahayyül bile edilemeyecek
        haber aldım. Bence bu harika bir fikirdi! Bisikletime   bir fedakarlık ve dayanışma gerektiriyordu. Villa
        atlayıp derhal oraya gittim ve bu haberin gerçekten   Cella’daki “tanktan bozma okul”a kasabanın
        de doğru olduğunu gördüm. Kasabalı kadınlar   daha fakir kesimlerinde açılan yedi okul daha
        yıkıntılardan sağlam tuğlalar çıkarıp temizliyorlardı.   eklendiğinde, bu benzersiz olayın geri dönüşü
        Kasaba halkı bir araya gelmiş, savaşta terk edilmiş   olmadığını anladık.
        bir tankı, birkaç kamyonu ve geri çekilen Alman
        askerlerinin bıraktığı atları satarak okul inşaatına   Bu cesur velilerle birlikte çalışmaya başladığımızda,
        başlamak için gereken parayı denkleştirmeye karar   hem heveslerini hem de korkularını gördük. Ne
        vermişti. “Gerisi de bulunur,” dediler. Onlara “Ben   kadar zayıf ve hazırlıksız olduğumuzu biliyorduk.
        öğretmenim,” dedim. “İyi,” dediler, “öyleyse gel bize   Elimizdeki kaynakların listesini çıkardık, haliyle
        yardım et.”                                  bu pek zor bir iş değildi. Zor olan, bu kaynakları
                                                     artırmaktı. Daha da zor olan ise, bu kaynakları
        Fikir, okul; sermayeleri bir tanktan, birkaç   çocuklar için nasıl kullanabileceğimizi kestirmekti.
        kamyondan ve atlardan ibaret... Bunların tümü   Önümüzdeki zorlu mücadeleyi gözümüzde
        insana inanılmaz geliyordu. Bana tüm planı   canlandırabiliyorduk, ancak henüz kendi
        anlattılar. Geceleri ve pazar günleri çalışarak okulu   yeteneklerimizi veya çocukların yeteneklerini
        kendi başlarına inşa edeceklerdi. Okulun kurulacağı   bilmiyorduk. Annelere, bizim de, tıpkı çocukları
        araziyi çiftçilerden biri bağışlamıştı. Tuğlalar ve   gibi, öğrenecek çok şeyimiz olduğunu söyledik. Bizi
        kirişleri bombardımanlarda yıkılmış evlerden, kumu   kurtaran son derece basit bir fikir oldu: Çocuklara
        nehirden, insan gücünü ise bu işe gönüllü olan tüm   dair ve çocuklar için bilmemiz gereken her şeyi,
        kasaba sakinlerinden sağlayacaklardı. “Peki ya   ancak çocuklardan öğrenilebilirdik. Bunun doğru
        okulu idare edecek para?” diye sordum. Bir anlık   ve yanlış yanları olduğunu biliyorduk. Ancak bu
        utançtan sonra, “Onu da bulacağız,” diye yanıt   fikre sıkıca sarılmalı ve bunu kılavuzumuz haline
        verdiler. Kadınlar, erkekler, gençler; her biri ya çiftçi   getirmeliydik. Bu fikir bize güç verdi ve müşterek
        ya da işçi, savaşın yol açtığı yüzlerce acıyı atlatmış   bilgimizin temel taşı halini aldı. Bunlar, 1963 yılına,
        özel insanlar. Bunları konuşurlarken hepsi çok   yani Reggio Emilia’nın ilk belediye okullarının
        ciddiydi.                                    hayata geçirildiği yıla birer hazırlıktı. Uyarlamada
                                                     kullanılan kaynak: The Hundred Languages of Children
        Sekiz ayda hem okul hem de dostluğumuz       [Çocukların Yüz Dili] Geniş bilgi için: www.reggioalliance.org
        filizlenmişti. Villa Cella’da olanlar yalnızca ilk

        122 |  TOPLUMSAL BAĞLANTILAR
   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129