Page 128 - Üçüncü Öğretmen
P. 128

SÖYLEŞİ
        MICHELLE SAKAYAN
        GÜNEY AFRİKALI KIZ ÖĞRENCİLER
        İÇİN BİR TOPLULUK OLUŞTURMAK



        Michelle Sakayan, okullar ve hayır kurumları için programlama, planlama,
        tasarım ve yönetim destek hizmetleri veren bir danışmanlık şirketi olan
        Sakayan Inc.’in kurucusu. Mimarlık alanında yüksek lisansı olan Sakayan
        kariyerine, Chicago’da faaliyet gösteren Nagle Hartray Architects şirketinde
        başladı; ilk ve orta eğitim projeleri konusunda da yine burada uzmanlaştı.
        Sakayan, Nagle Hartray’de görev yaptığı yıllarda, Güney Afrikalı Mashabane
        Rose Architects’ten Jeremy Rose ve Jonty Doke ile, maddi olanakları kısıtlı
        ailelerden gelen üstün yetenekli Güney Afrikalı kızlara eğitim imkânı sunarak
        onları ülkenin gelecekteki liderlerine dönüştürmeyi amaçlayan Oprah Winfrey
        Kızlar İçin Liderlik Akademisi’nin 26 binalık yerleşkesini tasarladı.


        Bence mimarlık bir kamu görevi, okul tasarımı ise   sarılmış kollar gibi bir araya gelmesiyle, kızların
        sosyal bir eylem. Bir toplumla birlikte çalışıyor ve   daire halinde toplanıp rahat hissedebilecekleri açık
        onların ihtiyaçlarını karşılamaya uğraşıyorsunuz.   hava oturma odaları yaratıldı. Her sınıf bir bahçeye
        Okulun mimarisinin, okulun amacını ve kültürünü   açılıyor. Bahçe genişleyerek uzuyor ve hemen
        simgelemesi ve öğretmenlerin, öğrencilerin, velilerin   ilerisinde de ağaçlar var. Ağaçların altındaki toprağı
        ve okul yönetiminin orada her gün başarmaya   tümsek haline getirerek, dışarıda yapılan dersler için
        çalıştıklarının bir yansıması olması fikri bana çok   yaklaşık yirmi kişinin oturabileceği ufak tepecikler
        cazip geliyor.                               yarattık. Bu sayede iklimden ve Güney Afrika
                                                     manzarasının güzelliklerinden de yararlanmış olduk.
        Kızlar İçin Liderlik Akademisi’nin mimari tasarımı,
        Oprah Winfrey’in hayali ve amacına geliştirip   Kızların, miraslarından gurur duymalarını istediğimiz
        verdiğimiz yanıttı. Akademi, üniversite öncesi   için okulu Güney Afrika’yı simgeleyecek biçimde
        bir hazırlık okulu ve bölgenin kız öğrencilerine   tasarladık. Ülkenin kırsal kesiminde sıkça
        üniversiteye gitme, öğrendikleri bilgileri evlerine veya   görülen çizgi sıvayı kullandık. Rondavel adı verilen
        dünyanın dört bir yanına taşıma şansı veriyor. Okul   geleneksel evlerin kerpiç zeminleri ve duvarlarında
        aynı zamanda öğrencilerine, hem kendi kültürlerine   bu sıva sayesinde inanılmaz desenler oluşuyor, biz
        hem de diğer kültürlere saygı duymayı öğretmeyi   de aynı yöntemi burada, daha modern bir şekilde
        amaçlıyor. Öğrencilerin geldikleri bölgeleri gezdik,   uyguladık. Buraya on farklı kültürel gruptan kızlar
        okulları ziyaret ettik ve öğrencilerle görüştük.   geliyor. Her kültürün kendine has boncuk işlemesi
        Ortaya çıkan tasarımın yalnızca bu hayale ve amaca   var, yani Güney Afrikalı biri bu boncuk işlerine
        değil, kızların kimlik duygularına da uygun olmasını   bakarak Zulu işi mi, yoksa Soto işi mi olduğunu
        sağladık.                                    anlayabilir. Kampüsün tam ortasına, kızların en
                                                     sevdiği oturma yerlerinden biri olan yemekhanenin
        Güney Afrika’da bu yaştaki kız öğrenciler daire   hemen önüne on sütun yerleştirdik. Her sütun,
        şeklinde dizilerek otururlar. Oğlanlar ise düz çizgiler   bu on kültürden birinin boncuk işi desenleriyle
        halinde. Kızlar daire oluşturmaya bayılır, bunu şarkı   hazırlanmış mozaiklerle süslü. Burası kampüsün
        söylerken ve dans ederken de yaparlar. Bir arada   önemli noktalarından biri oldu ve kızlara, nereden
        şarkı söylemeye başladıklarında müziğin ritmini siz   gelmiş olursa olsunlar önemli olduklarını gösteren
        de hissedersiniz. Kampüste de, binaların birbirine   bir saygı mekânı halini aldı.


        126 |  TOPLUMSAL BAĞLANTILAR
   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133