Page 128 - Üçüncü Öğretmen
P. 128
SÖYLEŞİ
MICHELLE SAKAYAN
GÜNEY AFRİKALI KIZ ÖĞRENCİLER
İÇİN BİR TOPLULUK OLUŞTURMAK
Michelle Sakayan, okullar ve hayır kurumları için programlama, planlama,
tasarım ve yönetim destek hizmetleri veren bir danışmanlık şirketi olan
Sakayan Inc.’in kurucusu. Mimarlık alanında yüksek lisansı olan Sakayan
kariyerine, Chicago’da faaliyet gösteren Nagle Hartray Architects şirketinde
başladı; ilk ve orta eğitim projeleri konusunda da yine burada uzmanlaştı.
Sakayan, Nagle Hartray’de görev yaptığı yıllarda, Güney Afrikalı Mashabane
Rose Architects’ten Jeremy Rose ve Jonty Doke ile, maddi olanakları kısıtlı
ailelerden gelen üstün yetenekli Güney Afrikalı kızlara eğitim imkânı sunarak
onları ülkenin gelecekteki liderlerine dönüştürmeyi amaçlayan Oprah Winfrey
Kızlar İçin Liderlik Akademisi’nin 26 binalık yerleşkesini tasarladı.
Bence mimarlık bir kamu görevi, okul tasarımı ise sarılmış kollar gibi bir araya gelmesiyle, kızların
sosyal bir eylem. Bir toplumla birlikte çalışıyor ve daire halinde toplanıp rahat hissedebilecekleri açık
onların ihtiyaçlarını karşılamaya uğraşıyorsunuz. hava oturma odaları yaratıldı. Her sınıf bir bahçeye
Okulun mimarisinin, okulun amacını ve kültürünü açılıyor. Bahçe genişleyerek uzuyor ve hemen
simgelemesi ve öğretmenlerin, öğrencilerin, velilerin ilerisinde de ağaçlar var. Ağaçların altındaki toprağı
ve okul yönetiminin orada her gün başarmaya tümsek haline getirerek, dışarıda yapılan dersler için
çalıştıklarının bir yansıması olması fikri bana çok yaklaşık yirmi kişinin oturabileceği ufak tepecikler
cazip geliyor. yarattık. Bu sayede iklimden ve Güney Afrika
manzarasının güzelliklerinden de yararlanmış olduk.
Kızlar İçin Liderlik Akademisi’nin mimari tasarımı,
Oprah Winfrey’in hayali ve amacına geliştirip Kızların, miraslarından gurur duymalarını istediğimiz
verdiğimiz yanıttı. Akademi, üniversite öncesi için okulu Güney Afrika’yı simgeleyecek biçimde
bir hazırlık okulu ve bölgenin kız öğrencilerine tasarladık. Ülkenin kırsal kesiminde sıkça
üniversiteye gitme, öğrendikleri bilgileri evlerine veya görülen çizgi sıvayı kullandık. Rondavel adı verilen
dünyanın dört bir yanına taşıma şansı veriyor. Okul geleneksel evlerin kerpiç zeminleri ve duvarlarında
aynı zamanda öğrencilerine, hem kendi kültürlerine bu sıva sayesinde inanılmaz desenler oluşuyor, biz
hem de diğer kültürlere saygı duymayı öğretmeyi de aynı yöntemi burada, daha modern bir şekilde
amaçlıyor. Öğrencilerin geldikleri bölgeleri gezdik, uyguladık. Buraya on farklı kültürel gruptan kızlar
okulları ziyaret ettik ve öğrencilerle görüştük. geliyor. Her kültürün kendine has boncuk işlemesi
Ortaya çıkan tasarımın yalnızca bu hayale ve amaca var, yani Güney Afrikalı biri bu boncuk işlerine
değil, kızların kimlik duygularına da uygun olmasını bakarak Zulu işi mi, yoksa Soto işi mi olduğunu
sağladık. anlayabilir. Kampüsün tam ortasına, kızların en
sevdiği oturma yerlerinden biri olan yemekhanenin
Güney Afrika’da bu yaştaki kız öğrenciler daire hemen önüne on sütun yerleştirdik. Her sütun,
şeklinde dizilerek otururlar. Oğlanlar ise düz çizgiler bu on kültürden birinin boncuk işi desenleriyle
halinde. Kızlar daire oluşturmaya bayılır, bunu şarkı hazırlanmış mozaiklerle süslü. Burası kampüsün
söylerken ve dans ederken de yaparlar. Bir arada önemli noktalarından biri oldu ve kızlara, nereden
şarkı söylemeye başladıklarında müziğin ritmini siz gelmiş olursa olsunlar önemli olduklarını gösteren
de hissedersiniz. Kampüste de, binaların birbirine bir saygı mekânı halini aldı.
126 | TOPLUMSAL BAĞLANTILAR

