Page 102 - Üçüncü Öğretmen
P. 102
Hareketliliği teşvik eden okullar, öğrencilerin
çalışma alanlarının da yeni baştan tasarlanması
gerektiğinin farkında. Tıpkı şirketlerin çalışma
alanlarının şirket faaliyetlerine destek olması
gerektiği gibi, öğrencilerin çalışma alanları da
öğrenim faaliyetlerini desteklemelidir. Yeni, hareket keşfetme, korkularını aşma ve özgüven kazanma
dostu öğretim metotlarının sunduğu yeni olanaklar fırsatı buluyorlar. Riskli ve güvenli, yüksek ve
da dahil olmak üzere, daha ergonomik sınıfların alçak, geniş ve dar yerler arasında geçiş yaparken
faydalarını ölçmek amacıyla Fridtjof Nansen Okulu, sınırların önemini kavrıyor ve kısıtlamaları aşmak için
Aşağı Saksonya Eğitim Bakanlığı ve Hannover stratejiler geliştiriyorlar. Tırmanmak, fiziksel gelişimin
Belediyesi işbirliğinde, öğrencinin sınıfta hareket tüm yönleri üzerinde olumlu bir etki yarattığı gibi,
imkânı ile sağlığı, mutluluğu ve sınıftaki öğrenim özgüvenin artmasına da katkıda bulunuyor.
performansı arasındaki ilişkiyi inceleyen dört
yıllık bir çalışmaya ev sahipliği yaptı. Çalışmada Maalesef, Fridtjof Nansen Okulu’ndaki çocukların pek
kullanılan esnek, hareketli sandalyeler, yüksekliği çoğu tırmanış aktiviteleri için yeterli fırsat bulamıyor,
ayarlanabilen masalar ve konumu değiştirilebilen var olan imkânlar ise öğrencilerin katılımını hiç
çalışma yüzeylerini VS sağladı.
teşvik etmiyordu. Bu sebeple okulda bir tırmanma
duvarı inşa edildi ve bahçeye bir “çubuk labirenti”
Dinamik bir sınıf ortamının çocukların öğrenme kuruldu. Bu labirent, dev bir mikado oyununu
performansları üzerindeki etkisini doğru bir şekilde andıracak şekilde rasgele dizilmiş gibi görünen altı
ölçmek amacıyla araştırma kapsamında, her metre uzunluğunda kütüklerden oluşuyor. Kütüklerin
biri farklı ölçüde ergonomik mobilyaya, hareket arasına çaprazlama yerleştirilen ağaç gövdeleri
imkânına ve dinamik eğitim metotlarına sahip üç kütükleri sabitlediği gibi, farklı zorluk seviyelerinde
sınıf incelendi. Halen geleneksel okul mobilyalarının tırmanışlara da olanak sağlıyor. Yapının ana iskeletini
kullanıldığı aynı bölgedeki bir ilkokul ise kontrol kütüklere bağlayan plastik halatlar ise çocukların
grubu olarak seçildi. Öğrenciler güç, koordinasyon, tutunarak tırmanmalarına izin veriyor. Düşmelerin
çeviklik ve konsantrasyon becerisi açısından şiddetini azalmak için zemin, sıkıştırılmış kumla
sınandı. Oturma pozisyonları ortopedik açıdan kaplanmış olsa da, düşerken ağaç kütüklerine
incelendi ve çalışırken gösterdikleri davranışları denk gelmek de mümkün ve bu durum, çocuklara
öğretmenler ve araştırmacılar değerlendirdi. harekete geçmeden önce içinde bulundukları
Araştırma sonucunda, test edilen grubun çalışma durumun risklerini değerlendirmenin önemini
davranışlarının daha dinamik olduğu ve bunun, dört gösteriyor. Yapının açık tasarımı, çocukların deneme
yıldır uygulanan hareket odaklı eğitim yöntemlerinin yanılma yöntemiyle, kendilerinin belirlediği bir hızda
de etkisiyle, öğrencilerin motor becerileri ve oturma öğrenmelerine izin veriyor.
pozisyonları üzerinde olumlu bir etki yarattığı
Uyarlamada kullanılan kaynak:The Educational Workplace
görüldü. Test edilen grubun dikkatlerinde de kayda
and Physically Active Schoolchildren–alert heads [Eğitim
değer bir artış saptandı.
Ortamlarındaki Çalışma Alanı ve Aktif Öğrenciler - zinde zihinler]
ve “Mut tut gut! Das wichtige Spiel der kinder mit ihren
Tırmanmak, çocuklar için temel bir ihtiyaç. Çocuklar
Grenzen” Geniş bilgi için: www.bag-haltungundbewegung.de,
tırmanırken motor becerilerini ve yeteneklerini
www.fns-online.de
100 | HAREKETLİ BEDENLER